مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود، رقابت‌پذیرترین اقتصادهای جهان را معرفی کرد که در این گزارش، ایران با ۹ پله صعود نسبت به گزارش سال گذشته، در رده هفتادوچهارم جهان قرار گرفت.

به‌ گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مجمع جهانی اقتصاد که از سال ۱۹۷۹ میلادی، هرسال اقدام به انتشار گزارش رقابت‌پذیری اقتصادهای جهان می‌کند، تازه‌ترین گزارش خود از این شاخص را منتشر کرد. این گزارش بر مبنای ۱۲ رکن رقابت‌پذیری (شامل «نهادها»، «زیرساخت‌ها»، «محیط اقتصاد کلان»، «بهداشت و آموزش ابتدایی»، «آموزش عالی و حرفه‌ای»، «کارآیی بازار کالا»، «کارآیی بازار نیروی کار»، «پیشرفته بودن بازار مالی»، «آمادگی تکنولوژیک»، «اندازه بازار»، «پیشرفته بودن بنگاه‌های تجاری» و «نوآوری») منتشر می‌شود که تصویر جامعی از چشم‌انداز اقتصادی کشورهای جهان در بخش‌های مختلف توسعه اقتصادی ارائه می‌دهد. این گزارش شامل جزئیات دقیقی از نقاط ضعف و قوت ۱۴۰ کشور موجود در این مطالعه می‌شود.

به‌گزارش پایگاه رسمی مجمع جهانی اقتصاد، در گزارش ۲۰۱۶-۲۰۱۵ مجمع جهانی اقتصاد از شاخص رقابت‌پذیری اقتصادهای جهان، سوئیس با امتیاز ۵.۷۶ رتبه نخست خود را در صدر این فهرست حفظ کرد. پس از سوئیس، کشورهای سنگاپور و ایالات متحده به‌ترتیب با ۵.۶۸ و ۵.۶۱ امتیاز، در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند که جایگاه آنها نسبت به رده‌بندی گذشته تغییری نکرده است.

در این رده‌بندی، آلمان با یک پله صعود نسبت به سال قبل، با ۵.۵۳ امتیاز در رتبه پنجم جهان قرار گرفته و هلند با سه پله رشد، از رتبه هشتم در رده‌بندی گذشته، با کسب ۵.۵۰ امتیاز، به رتبه پنجم صعود کرده است.

بنابر گزارش رقابت پذیری مجمع جهانی اقتصاد، ایران که در رده‌بندی گذشته در رتبه ۸۳ قرار گرفته بود، در جدیدترین گزارش رقابت‌پذیری، با کسب ۴.۰۹ امتیاز، با ۹ پله صعود در رتبه ۷۴ جهان قرار گرفته است. به گزارش اقتصادنیوز، قطر با کسب ۵.۳۰ امتیاز و قرارگیری در رتبه ۱۴ جهان، رقابتی‌ترین اقتصاد خاورمیانه محسوب می‌شود؛ قطر نسبت به رده بندی گذشته، دو پله صعود کرده است. پس از این کشور، امارات متحده عربی با کسب ۵.۲۴ امتیاز و قرارگیری در رتبه ۱۷ جهان، رقابت پذیرترین اقتصاد منطقه است.

گزارش جدید رقابت‌پذیری اقتصادهای جهان در برهه‌ای منتشر می‌شود که جهان با شرایط اقتصادی جدیدی مواجه شده که از یک سو توسعه اقتصادی متاثر از افزایش بیکاری، کاهش رشد تولید و کندی رشد اقتصادی روبروست اما از سوی دیگر، پیشرفت‌های اخیر حاکی از آینده درخشانی است که از انقلاب صنعتی چهارم و شیوه‌های جدید مصرف نظیر اشتراک اقتصادی نشات می‌گیرد که می‌تواند منجر به راه افتادن موج جدید نوآوری جدی شود که این نوآوری می‌تواند منجر به افزایش رشد اقتصادی شود.

جدول رده بندی رقابت پذیری اقتصاد های جهان را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید؛

http://www.eghtesadnews.com/image.ashx?pid=2015/9/30/81845f38-5a7d-4791-a776-02255215ec32_e05dd97d-013e-4533-866a-1af858fca93a_freesize-full.jpg

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها