بورس کالا

ارزش معاملات بورس کالای ایران در ٩ ماهه امسال در دو بخش بازار فیزیکی و مالی با رشد ٤٣ درصدی به بیش از ۷۳۳ هزار میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران در ۹ ماهه امسال حاکی از آن است که در این بازار و در مجموع بیش از ۱۹ میلیون و ۳۸۴ هزار تن محصول به ارزش بالغ بر ۳۴۲ هزار میلیارد ریال داد و ستد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۸ درصدی در ارزش و ١.٥ درصدی در حجم را تجربه کرد.

تالار کشاورزی

بر این اساس در ۹ ماهه امسال و در تالار محصولات کشاورزی ۲ میلیون و ۵۸ هزار تن محصول به ارزش بالغ بر ۲۳ هزار و ۳۰۹ میلیارد ریال داد و ستد شد که حجم و ارزش معاملات این تالار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۴ درصدی مواجه شده است.

در این تالار یک میلیون و ۳۳۸هزار تن گندم،۳۷۰ هزار و ۴۷۴ تن جو، ۲۹۰ هزار و ۵۰  تن شکر، ۳۲ هزار و ۵۴۲  تن ذرت، ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن روغن خام، ۴ هزار و ۸۵۰ تن کنجاله، ۲ هزار و ۴۹۵ تن مرغ منجمد، ۲۵۲ تن عدس، ۵۰ تن برنج به فروش رسیده است.

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی

همچنین طبق آمار ۹ ماهه بیش از ۷ میلیون و ۹۲۶هزار تن محصول به ارزش بیش از ۶۹ هزار میلیارد ریال در تالار فرآورده های نفتی به فروش رفت که حجم و ارزش محصولات معامله شده در این تالار به نسبت مدت مشابه سال گذشته به ترتیب رشد ۱۲ و ۵۲ درصدی را تجربه کرده است.در این تالار ۴ میلیون و ۷۱ هزار تن قیر، ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تن وکیوم باتوم، ۷۰۰هزار و ۲۰۰ تن لوب کات، ۲۹۲ هزار و ۲۱ تن گوگرد، ۳۶ هزار و ۱۳۱ تن عایق رطوبتی، ۳۳هزار و ۴۸۸ تن روغن و ۱۳ هزار و ۲۵۰ تن سلاپس واکس معامله شد.

در تالار محصولات پتروشیمی بورس کالا نیز طی ۹ماه امسال، ۲ میلیون و ۹۹۵ هزار تن محصول به ارزش بیش از ۱۰۸ هزار میلیارد ریال داد وستد شد که حجم و ارزش معاملات این بازار نیز رشد ۹ و ۲۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.به این ترتیب در این تالار دو میلیون و ۱۴۶ هزار تن انواع مواد پلیمری، ۸۴۸ هزار تن انواع مواد شیمیایی و ۵۱۰ تن گازها و خوراکها به فروش رسید.

تالار صنعتی و معدنی

آمار معاملات  تالار محصولات صنعتی و معدنی نشان می دهد که طی ۹ ماهه امسال، بیش از ۶ میلیون و ۲۶۷ هزار تن محصول به ارزش ۱۳۸ هزار میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفته و این تالار رشد ۲۳ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است.

در این تالار ۴ میلیون و ۹۶۸ هزار تن فولاد، بیش از یک میلیون تن سنگ آهن، ۱۷۸ هزار و ۸۱۵ تن مس،  ۶۳ هزار و ۹۷۰ تن آلومینیوم، ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن کک، ۴ هزار و ۷۵۰تن کنسانتره مولیبدن، ۲ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی، ۶۸۰ تن روی و ۱۵۶ تن کنسانتره معامله شد.

بازار فرعی

بررسی عملکرد بازار فرعی بورس کالای ایران در مدت مذکور نشان می دهد که در این تالار در مجموع ۱۳۶ هزار و ۷۰۱ تن محصول به ارزش دو هزار و ۳۳۲ میلیارد ریال داد و ستد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۱۴ درصدی حجم و ۱۳۹ درصدی ارزش معاملات را نشان می دهد.

در این بازار ۲۰ هزار تن آهک، ۲ هزار و ۹۵۶ تن مواد پلیمری، ۲ هزار و ۷۰۰ تن سولفات، ۳ هزار و ۹۴۶ تن مواد شیمیایی، ۲۵ هزار و ۸۹ تن ضایعات، ۷ هزار و ۵۱۰ تن فولاد، ۴۶ هزار و ۵۱۶ تن محصولات کشاورزی، ۳ هزار تن مس و ۲۴ هزار و ۹۸۴ تن مواد معدنی به فروش رفت.

گزارش عملکرد ۹ ماهه بورس کالای ایران بیانگر آن است از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه ۲۲۶کیلوگرم طلا به ارزش بیش از ۳۳۸  میلیارد و ۸۷۴ میلیون ریال در بورس کالای ایران داد و ستد شد.

بازار مشتقه

همچنین آمار معاملات قراردادهای مشتقه بیانگر آن است که در مجموع ۲ میلیون و ۶۲۲ هزار قرارداد به ارزش ۳۸۳هزار میلیارد ریال منعقد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۸ درصدی حجم و ۹۱ درصدی ارزش را نشان می دهد.

به این ترتیب از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه بیش از ۲ میلیون و ۵۸۸ هزار قرارداد آتی به ارزش ۳۸۳ هزار میلیارد ریال منعقد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۴۶ درصدی حجم و ۹۱ درصدی ارزش رو به رو شده است.قراردادهای اختیار معامله نیز در حالی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۵۰ درصدی حجم و ۷۱۳ درصدی ارزش را به ثبت رسانده است که در این مدت ۳۴ هزار و ۷۳۳ قرارداد به ارزش ۴۳۰ میلیارد و ۵۴۷ میلیون ریال معامله شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها