• ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱
  • کد خبر: 1494

حداکثر تا پایان سال جاری صادرات پر حجم سیمان از بورس کالا آغاز شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از دنیای اقتصاد، بیش از دو سال است که به دلیل رکود اقتصادی، کاهش ساخت و سازها و پروژه‌های عمرانی لطمه‌های زیادی به صنعت سیمان کشور وارد آمده، این در شرایطی است که مازاد تولید داخلی نیز در کنار کاهش تقاضا بر این بی‌رونقی دامن زده، در حقیقت طی مدت مذکور ساختار بازار سیمان به گونه‌ای شد که انجام معاملات در آن به دشواری صورت می‌گرفت، تا اینکه رکود در معاملات همراه با مازاد عرضه در بازار داخلی، راه صادرات سیمان از طریق بورس کالا را برای صاحبان این صنایع باز کرد.

  به این ترتیب در حالی که فعالان صنعت سیمان از طریق بورس کالا صنعت سیمان مدت زیادی را در انتظار آزاد‌سازی قیمت این محصول بودند سرانجام پس از مدت‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و دستمزد در اوایل مرداد ماه با موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای موافقت با برخی از مواد تفاهم‌نامه پیشنهادی بند مواد ۱ و ۲ بند الف با واگذاری وظایف مدیریتی و راهبردی تنظیم بازار داخلی و صادرات، سیمان از شمول قیمت‌گذاری خارج شد.

بنابراین از آنجا که قیمت سیمان در بازار داخلی روند مشخص و ثابتی ندارد و به شدت بازار داخلی با مازاد این محصول مواجه شده در نتیجه به نظر می‌رسد گزینه صادرات آن هم از طریق بازاری شفاف بهترین انتخاب برای تعادل در این صنعت باشد.

به گفته برخی کارشناسان اگر شرایط صادرات سیمان از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران به زودی فراهم شود با توجه به خروج سیمان از مشمولیت قیمت‌گذاری می‌توان به تعادل قیمت‌ها در بازار داخلی نیز امیدوار بود.

در این رابطه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: با ورود به این رینگ معاملاتی در صورت نهایی شدن هماهنگی ها، به زودی شاهد آغاز صادرات سیمان از بورس کالای ایران خواهیم بود که با توجه به حمایت‌های دولت از بورس کالا به نظر می‌رسد که توسعه صادرات از بازار شفاف بورس کالا با استقبال ویژه دولت روبه‌رو شود.

به گفته عبدالرضا شیخان سیمان چندی پیش در راستای استراتژی نظام عرضه و تقاضا و تنظیم بازار داخلی و صادراتی از شمول قیمت‌گذاری دولتی خارج شد که همین امر موجب بهینه شدن قیمت سیمان و به دنبال آن آغاز دوباره صادرات این محصول از رینگ صادراتی بورس کالای ایران خواهد شد.

وی تاکید کرد: با آزادسازی قیمت سیمان، به‌طور جدی به دنبال آغاز صادرات از بورس کالای ایران هستیم تا دو عامل واقعی شدن قیمت و رشد صادرات بتواند بازار سیمان را از انزوا خارج کند.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به شواهد موجود، زمان آغاز صادرات سیمان از بورس چه زمانی خواهد بود، اظهار کرد: به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده و حداکثر تا پایان سال جاری صادرات پر حجم سیمان از بورس آغاز شود.

شیخان با بیان اینکه اکنون با مازاد تولید سیمان در کشور روبه‌رو‌ هستیم، اظهار کرد: خوشبختانه تولید سیمان به‌طور کامل پاسخگوی نیاز داخلی کشور است، بنابراین بهتر است اهدافمان را به سمتی سوق دهیم که علاوه بر توسعه صادرات، تقاضای داخلی نیز افزایش یابد.

وی در رابطه با عرضه سیمان از طریق رینگ داخلی، به «دنیای اقتصاد» گفت: بعد از رونق سیمان از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران به بازارهای جهانی، برای عرضه این محصول در رینگ داخلی نیز برنامه‌هایی داریم اما هنوز زود است که در مورد آن صحبت کنیم و برای اینکه بتوانیم برای فروش سیمان در رینگ داخلی بورس کالا برنامه‌ریزی کنیم، ابتدا باید با افزایش حجم صادرات، بازار داخلی را که دارای مازاد عرضه‌هست، متعادل کنیم که پس از انجام این کار عرضه‌های داخلی سیمان در بورس شروع می‌شود.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان افزود: موافق عرضه مجدد سیمان در رینگ داخلی بورس کالای ایران هستیم، اما باید دید که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز حمایت‌های لازم را درخصوص آزادسازی قیمت‌ها انجام می‌دهد یا خیر؟ از طرفی عرضه داخلی سیمان در بورس کالای ایران همچنان نیازمند زمان است و بهتر است تولیدکنندگان سیمان بتوانند در قالب عرضه در بورس، بازار صادرات سیمان را سر و سامان و توسعه بدهند و از رقابت مخرب جلوگیری کنند تا بعد به مرور زمان فضا برای عرضه سیمان در تالار صنعتی ومعدنی بورس کالا نیز فراهم شود.شیخان اضافه کرد: برای ایجا‌د اعتماد بیشتر برای بخش صنعت و سرمایه‌گذاران و نیز برای کمک به حل مشکل کمبود سیمان در کشور هرچه سریع‌تر در حال بررسی کارشناسی هستیم تا پس از حل و فصل مشکلات با توجه به شرایط فعلی داخل، بخش صنعت کشور به آسیب جدی دچار نشود.

وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ای که در نظر داریم، بعد از رونق صادرات سیمان از بورس طی ماه‌های آینده، در ۶ ماهه دوم سال ۹۵ به رینگ داخلی ورود خواهیم کرد که پیش بینی می‌شود با توجه به ممنوعیت خام فروشی، فرآوری محصولات بالادستی و رشد صادرات به همراه شرایط ایجاد شده برای رفع محدودیت‌های بین‌المللی این امکان فراهم می‌شود تا صنعت سیمان از شرایط بحرانی عبور کرده و وضعیت متعادلی پیدا کند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به مزیت‌های صادرات از کانال بورس کالای ایران اشاره و اظهار کرد: ما معتقدیم کل سیمان صادراتی کشور باید از کانال بورس کالا به بازارهای جهانی صادر شود تا با عرضه سیمان صادراتی در بورس کالای ایران بتوانیم قیمت‌ها را در مرز رقابتی قرار دهیم و به این واسطه دست دلالان و سودجویان را از این بازار کوتاه کنیم، البته نا گفته نماند که این کار زمانی نتیجه خواهد داد که همه تولیدکنندگان سیمان داخلی وارد بورس شوند، بر این اساس از بزرگ‌ترین مزیت‌های این کار نیز می‌توان به شفاف‌سازی قیمت، رشد صادرات سیمان کشور به خصوص برای شرکت‌هایی که نزدیک به مرزهای خروجی هستند، افزایش فضای رقابتی در بازار داخل، جلوگیری از رقابت منفی و اعلام قیمت‌های سلیقه‌ای در این صنعت، اطمینان خریداران خارجی از خرید محصول با کیفیت، حضور سرمایه‌گذاران در مکانی با اعتبار همچون بورس کالا و مشخص بودن کلیه روند معامله و نحوه پرداخت اشاره کرد که به مرور زمان و بهبود بازار سیمان می‌تواند شرایط رشد بازار داخلی را فراهم کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها