مس

با نزدیک شدن به سال نو میلادی، پیش‌بینی‌ها از بازار مس و سایر فلزات در سال ۲۰۱۸ بیشتر شده است. مؤسسه تحقیقاتی CRU به‌تازگی آخرین پیش‌بینی‌های خود درباره تولید کنسانتره مس، تعرفه‌های ذوب‌ و پالایش و قیمت را ارائه کرده است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مؤسسه تحقیقاتی CRU، پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۱۸ کسری عرضه کمتری نسبت به برآورد قبلی این مؤسسه مشاهده شود؛ زیرا تولید مس معدنی نسبت به آنچه که انتظار می‌رفت، بهبود عملکرد خواهد داشت. در حالی‌که بازار نقدی کنسانتره در چین در ماه سپتامبر جاری با رونق همراه شد، این امکان برای واحدهای ذوب به‌وجود آمد تا موجودی انبارهای کنسانتره خود را افزایش دهند. از سوی دیگر، این مؤسسه پیش‌بینی می‌کند کسری عرضه کنسانتره در سال ۲۰۱۸، برابر با ۱۵۰هزار تن باشد. این درحالی است که معاملات اخیر بازار نقدی، حاکی از آن است که فعالان بازار، نگران کسری بیشتر عرضه در سال آینده هستند. با توجه به این مسائل، پیش‌بینی CRU از مبنای تعرفه‌های ذوب و پالایش، رقمی برابر با ۸۵ دلار بر تن و ۸.۵ سنت بر پوند است.

راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ ذوب طی سال ۲۰۱۸، منجر به برهم‌خوردن شدید تراز بازار کنسانتره در سال ۲۰۱۹ خواهد شد؛ درنتیجه تعرفه‌های ذوب و پالایش به افت خود ادامه خواهد داد. از این‌رو، مؤسسه تحقیقاتی CRU پیش‌بینی می‌کند تعرفه‌های ذوب و پالایش در سال ۲۰۱۹، با کاهش بیشتری نسبت به سال ۲۰۱۸ همراه خواهد بود. بنابراین، سال ۲۰۱۹، به عنوان آغاز دوره‌ای از تعرفه‌های کم ذوب و پالایش شناخته خواهد شد، مگر این‌که به متوسط سطوح حداقل تعرفه‌های ذوب و پالایش (سربه‌سر) برآوردشده برای چین برسد؛ البته پیش‌بینی می‌شود این امر در سال ۲۰۲۱، به دلیل افزایش هزینه‌ها اتفاق بیفتد.

همچنین پیش‌بینی می شود در سال ۲۰۱۸، قیمت طلا و نقره از سطوح کنونی خود نیز فراتر روند، در حالی که قیمت اسید سولفوریک در همین سطح باقی خواهد ماند. گفتنی است؛ هزینه مواد اولیه نیز با افزایش در تمامی مناطق روبه‌رو خواهد شد که طبعاً، هزینه‌های عملیاتی را با افزایش مواجه خواهد کرد. تأثیر خالص این تغییرات، باعث می‌شود حداقل سطح تعرفه‌های ذوب و پالایش در ژاپن و اروپا کاهش یابد؛ در حالی که در چین با افزایش همراه خواهد بود، چرا که افزایش هزینه‌ها در چین، غالب است.

این روند تا سال ۲۰۲۲ به همین شکل ادامه خواهد داشت تا زمانی که حداقل سطح تعرفه‌های ذوب و پالایش (سطوح سربه‌سر) در چین، به حدود ۶۸ دلار بر تن و ۶.۸ سنت بر پوند برسد که بسیار بیشتر از سطوح حداقل در ژاپن و اروپای غربی است. به‌رغم افزایش طی ۵ سال آتی، مؤسسه تحقیقاتی CRU پیش‌بینی خود از سطوح سربه‌سر تعرفه‌های ذوب و پالایش را در تمامی مناطق کاهش داده که عمدتاً در نتیجه بهبود قیمت محصولات جانبی است.

در حال حاضر، اختلاف زیادی میان طرفین مذاکرات یعنی واحد معدنی و ذوب، بر سر تعرفه‌های ذوب و پالایش سال ۲۰۱۸ وجود دارد. شرکت‌های معدنی رقم ۷۰ دلار بر تن و ۷ سنت بر پوند را پیشنهاد کرده‌اند، در حالی که واحدهای ذوب خواهان افزایش این رقم هستند.

منبع:عصرمس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها