محصولات شیمیایی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت:رشد قیمت متانول طی ماه های اخیر اثر مستقیمی بر گروه های پتروشیمی بورس داشته است. در این زمینه کاهش تولیدات چین را می توان مهمترین علت رشد این کالا بیان کرد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران» محمد خیرآبادی در خصوص روند قیمت متانول بیان کرد: طی شش ماه گذشته شاهد افزایش قیمت متانول از محدوده ۲۶۰ به ۳۹۰ دلار بوده ایم . با این وجود سوالی که مطرح است در خصوص پایداری این قیمت ها در بازار های جهانی است.

وی در ادامه در توضیح بالارفتن یک باره قیمت متانول طی شش ماه گذشته گفت: طی شش ماهه گذشته عامل بنیادی و محرکی در طرف تقاضا ایجاد نشده که سبب چنین افزایش قیمتی باشد. اما در سمت عرضه طی شش ماهه گذشته شاهد اتفاقاتی بودیم که باعث کاهش تولید متانول از تولیدکنندگان بزرگ این محصول و در نتیجه کسری عرضه در بازار بودیم. بی­ شک کسری عرضه در بازار­های جهانی طی شش ماهه گذشته مهم ترین عامل محرک افزایش قیمت متانول بوده است.

خیرآبادی افزود: از اوایل ماه جولای سال جاری میلادی، توقف سه واحد از پتروشیمی الرازی با ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۳۰۰هزار تن متانول در سال،  باعث کاهش عرضه متانول و شکل گیری روند صعودی در بازارهای آسیا شد.

این کارشناس در توضیح این رخداد گفت: طبق برنامه زمان بندی شده قرار بر این بود سه واحد پتروشیمی "الرازی" پس از چهل روز تعمیرات در ماه آگوست به مدار تولید باز گردند، اما بنا به دلایل فنی و مشکلات به وجود آمده این توقف طولانی مدت شد.

وی افزود: توقف واحدهای دیگر نیز مزید بر علت بود تا این کسری عرضه به طور موثر بر بازار اثرگذار باشد. به عنوان مثال واحد ۸۵۰ هزار تنی " برونه ای " که از اواسط ماه سپتامبر به دلیل تعمیرات دوره متوقف شده بود، با وجود گذشت زمان هدفمندی شده کماکان متوقف است. اما بر اساس پیش بینی ها  این واحد نیمه دوم دسامبر به مدار تولید باز می گردد.

خیرآبادی یکی از مهمترین عوامل کاهش تولید را مربوط به اقتصاد چین دانست و گفت: طی چندماه اخیر دولت چین به دلیل برودت هوا در فصل زمستان، اقدام به کاهش عرضه گاز به واحدهای صنعتی کرد. طبق اعلام دولت چین اولویت اختصاص گاز به به بخش خانگی در اولویت دولت قرار گرفت و همین عامل باعث شد، دولت اقدام به کاهش عرضه گاز به واحدهای صنعتی بکند.

وی در ادامه بیان کرد: کاهش عرضه گاز از طرف دولت باعث شد، تعدادی از واحدهای متانول ساز با خوراک گازی در چین اقدام به توقف تولید کنند.

این کارشناس افزود: مجموع ظرفیت تولیدکنندگانی که طی دو ماهه گذشته اقدام به توقف تولید کرده اند، بیش از سه میلیون تن است. با توجه به کسری عرضه گاز در چین تعدادی از واحدهای گاز سوز نیز اقدام به کاهش سطح فعالیت کرده اند. 

خیر آبادی در پایان بیان کرد: با توجه به ظرفیت های جدیدی که در سال ۲۰۱۸ در خاورمیانه و آمریکا به مدار تولید خواهند آمد ، باید منتظر عرضه های جدید از این مناطق باشیم. در نتیجه این چشم انداز وجود دارد که در سال آینده شاهد حرکت نوسانی متانول باشیم.

منبع:سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها