مس.jpg

سال ۲۰۱۷، از جهت وقفه‌های تولیدی و چشم‌انداز مثبت رشد تقاضا، نقطه عطف بازار مس بود. این بررسی، نوسانات بازار طی فصول مختلف این سال و میزان تأثیر عوامل مختلف بر قیمت مس را به‌خوبی روشن می‌کند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، پیش‌بینی می‌شود که قیمت مس تا پایان سال جاری در متوسط ۶ هزار و ۵۰۰ دلار بر تن باقی بماند و با توجه به چشم‌انداز مثبت تقاضای مس در بازار صنایعی نظیر خودروسازی برقی و زیرساخت نیروگاهی طی فصل اول و دوم سال ۲۰۱۸ به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد

قیمت مس در طول سال ۲۰۱۷، بیش از ۲۲ درصد افزایش یافت که دلیل اصلی آن چشم‌انداز مثبت رشد تقاضای این فلز صنعتی، وقفه‌های تولیدی در بخش معدنی و افزایش سفته‌بازی در بازار این فلز سرخ بود. بازار مس، توانست تا در ماه اکتبر، سطح مقاومتی ۷ هزار دلار بر تن را بشکند، هر چند که پس از آن با روند تعدیل قیمتی همراه شد. نمودار ۱، نوسانات قیمت نقدی و موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن را از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون به تصویر می‌کشد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، چندین مرحله طی گذار یک ساله قیمت مس از ژانویه تا دسامبر سال جاری قابل تشخیص است.

                                          

در فصل نخست سال میلادی جاری، بازار مس شاهد افزایش نسبی قیمت بود به‌گونه‌ای که در کل فصل، قیمت افزایش ۷ درصدی را به ثبت رساند. طی این دوره، نگرانی‌های اهالی بازار از جانب عرضه، در کنار عدم قطعیت وعده‌های دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور جدید ایالات متحده، اصلی‌ترین دلایل رشد قیمت محسوب می‌شدند. در بخش عرضه، چشم تمامی سرمایه‌گذاران به وقفه‌های تولید مس معدنی دوخته شده بود. معدن مس اسکوندیدای شیلی، بزرگترین معدن مس جهان، طی این دوره، شاهد اعتصاب ۴۳ روزه کارگری تحت عنوان طولانی‌ترین وقفه تولیدی در تاریخ صنایع معدنی آمریکای لاتین بود. علت این اعتصاب، اختلاف کارگران و مدیریت شرکت بی.اچ.پی بر سر دستمزد و مزایای کارکنان این معدن اعلام شد.

علاوه بر این، در این دوره، دومین معدن بزرگ مس در جهان، گراسبرگ واقع در اندونزی نیز با کاهش و توقف تولید ناشی از اعتصاب مواجه شد. منشأ اصلی اعتصابات این واحد معدنی که طی ۵ ماه به صورت متوالی به طول انجامید، اعمال قانون ممنوعیت صادرات مواد معدنی از جمله کنسانتره مس از این کشور بود. در نتیجه این قانون که از اواسط ژانویه تا اواخر آوریل پابرجا بود، شرکت علاوه بر کاهش حجم تولید به تعدیل تعداد قابل توجهی از کارگران این واحد معدنی اقدام کرد. در نتیجه، این عمل، سایر کارگران به نشانه اعتراض جهت تعدیل ناعادلانه نیروی کار، دست به اعتصاب زدند؛ البته در این مدت، مدیریت شرکت فری‌پورت برای جلوگیری از هر گونه آسیب جدی به حجم تولید، از نیروهای پیمانی جایگزین به جای کارگران معترض و در اعتصاب بهره جست. این اعتصابات پس از لغو قانون ممنوعیت صادرات همچنان ادامه داشت.

طی فصل دوم سال جاری، نگرانی بازار از افت تقاضای جهانی مس که عمدتا ناشی از کشور چین بود، سبب شد تا قیمت با کاهش همراه شود. با این وجود، احتمال وقوع کسری عرضه و تضعیف ارزش دلار، مجددا به رشد قیمت مس در این دوره کمک کرد. در این مدت نیز، برخی واحدهای معدنی درگیر وقفه‌های تولید ناشی از اعتصابات کارگری بودند. گفتنی است که موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن نیز در این مدت سیری صعودی را پیش گرفت که نشان از افت تقاضای جهانی فلز سرخ بود. افت تقاضای چین در حالی به وقوع پیوست که شاخص تولید صنعتی و تولید ناخالص داخلی این کشور آسیایی، طی نیمه نخست سال، برابر با ۶.۸ درصد و بیشتر از هدف دولت مرکزی بود. معاملات مس در این مدت، در بازه ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۹۴۰ دلار بر تن معامله می‌شد.

فصل سوم سال ۲۰۱۷، رشد ۹ درصدی قیمت مس و نزدیک شدن به سطح ۷ هزار دلار بر تن را دربرداشت. چشم‌انداز مثبت رشد تقاضای جهانی مس در اثر توسعه صنعت حمل و نقل برقی (باتری‌دار) و گرایش به زیرساخت‌های نیروگاهی انرژی‌های تجدیدپذیر، در کنار روند نزولی ارزش دلار و افزایش سفته‌بازی در بازار، از رشد قیمت مس در این دوره به شدت حمایت کرد. بسیاری از تحلیل‌گران هشدار داده بودند که قیمت مس به طور اغراق‌آمیزی رشد کرده و این جهش قیمتی با روند تعدیلی همراه خواهد بود. در پایان این دوره، شاخص دلار، بخشی از ارزش از دست رفته خود را بازیافت و موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن، مجددا افزایش یافت.

در فصل چهارم، قیمت مس سطح مقاومتی و روانی ۷ هزار دلار بر تن را شکست و به حداکثر ۳ سال اخیر دست یافت. علت اصلی رشد قیمت مس تا این میزان، انتشار داده‌های مثبت اقتصادی در چین و تضعیف ارزش دلار بود. تا پایان نوامبر سال جاری، معاملات مس در بازه بین ۶ هزار و ۴۵۰ و ۷ هزار تا ۱۷۷ دلار بر تن انجام می‌شد اما افت تقاضای چین، به نقل از آخرین گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس، در کنار باور اهالی بازار از تعادل نسبی عرضه و تقاضای بازار کنسانتره و کاتد مس، سبب می‌شود تا قیمت مس طی ماه پایانی سال جاری، بدون تغییر چندانی، در متوسط ۶ هزار و ۵۰۰ دلار بر تن باقی بماند.

منبع:اخبار فلزات

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها