فولاد

آخرین وضعیت بازارهای جهانی سنگ آهن، قراضه، بیلت، مقاطع و ورق نشان می دهد که محصولات فولادی در هفته گذشته با افت و خیز مواجه شدند و روند رو به بهبودی داشتند

سنگ آهن

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران» در هفته گذشته سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین نسبت به ۶۹ دلار یک هفته قبل بهبودهای خوبی را تجربه کرد و اواسط هفته گذشته تا اوج ۷۳ دلار هر تن سی اف آر هم رسید البته تا پایان هفته تصحیح قیمت هایی داشته به حدود ۶۸ دلار هر تن خشک سی اف آر برگشت. در حالی هفته گذشته سنگ آهن ۷۳ دلار را نیز تجربه کرد که یک ماه قبل حدود ۶۳ دلار بود. روند صعودی اخیر بازار سنگ آهن بیشتر تحت تاثیر رونق بازار فولاد ساختمانی در چین بوده است. به طبع بعد از هر رشد قیمت این چنینی بازار تصحیح قیمت هم داشت.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد از ۳۶.۵  دلار به ۳۸.۲ دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی ایران نیز کمتر از ۲ دلار رشد داشته ۳۴.۷ دلار هر تن فوب ثبت شد.

 قراضه

بازار قراضه در ترکیه هفته گذشته را رو به بالا سپری کرد. خرید های زمستانی کارخانه ها و اوج گرفتن بازار مقاطع چین علل اصلی بهبود بازار قراضه بوده اند. قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ وارداتی از ۳۳۰ دلار هفته ۴۸ به ۳۵۲ دلار هر تن سی اف آر هم رسید. این برای دومین مرتبه در سال ۲۰۱۷ بوده که قیمت قراضه از ۳۵۰ دلار هم گذشته است. دفعه قبل آگوست ۲۰۱۷ قیمت ۳۵۷ دلار شده بود.

قابل ذکر است از ۱۳ نوامبر که قیمت ۳۰۱ دلار هر تن سی اف آر ترکیه بود قراضه وارداتی در این کشور روند صعودی داشته است. البته زمستان است و آخر سال که عرضه محدود است و این روند صعودی خیلی غیر طبیعی نیست.در بازار داخلی امریکا نیز قراردادهای جدید قراضه برای ماه دسامبر ۲۰ تا ۳۰ دلار هر لانگ تن رشد قیمت را تجربه نمود.

 بیلت

هفته گذشته قیمت بیلت در بازارهای جهانی روند رو به بهبودی داشت. بیلت صادراتی سی آی اس از ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار هر تن فوب هفته قبل به ۴۹۵ دلار هر تن فوب هم رسید. بیلت سی آی اس در مصر هم ۵۰۰ دلار هر تن سی اف آر شنیده شده است و در جنوب شرق آسیا محصول سی آی اس ۵۰۵ دلار هر تن سی اف آر فیلیپین ثبت شد در حالی که اوایل هفته ۴۷۰ تا ۴۹۵ دلار بود.

بیلت صادراتی هند با توجه به بهبود بازار داخلی آن بالا رفته و عرضه کننده ها حاضر نبودند کمتر از ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار هر تن فوب معامله کنند. بیلت ایران نیز ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار هر تن فوب شنیده شد.

بیلت در بازار داخلی چین از ۵۸۴ دلار به ۵۹۳ دلار هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید البته تا آخر هفته قیمت ۵۸۸ دلار شنیده شد.

مقاطع

رشد بازار بیلت و قراضه مقاطع صادراتی سی آی اس را نیز بالا برد. هفته گذشته میلگرد سی آی اس ۲۰ دلار نسبت به دو هفته قبل بالا رفته ۵۳۰ دلار هر تن فوب شنیده شد. در ترکیه میلگرد صادراتی از حدود ۵۳۰ دلار به ۵۴۰ دلار هر تن فوب بهبود یافت.

میلگرد صادراتی چین آخر هفته ۵۴۱ دلار هر تن فوب شنیده شد که حدود ۱۰ دلار نسبت به هفته قبل رشد قیمت داشت البته آخر هفته کمی تصحیح قیمت نیز مشاهده شد. در بورس شانگهای قیمت قرارداد میلگرد آخر هفته گذشته ۵۷۸ دلار هر تن ثبت شد در حالی که اواسط هفته تا اوج ۶۰۹ دلار هم بالا رفته بود.

در بازار داخلی شمال اروپا میلگرد ۵۵۷ یورو هر تن درب کارخانه بود که نسبت به هفته قبل تغییری نداشت. در بازار امریکا میلگرد در ۵۶۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.

 ورق

در هفته ای که گذشت ورق گرم صادراتی چین با توجه به رشد بازار داخلی آن ۲۰ تا ۲۵  دلار رشد داشت و ۵۸۰ تا ۶۰۰ دلار هر تن فوب ثبت شد. آخرین قیمت در بازار داخلی نیز ۶۴۲ تا ۶۴۵ دلار هر تن درب کارخانه بوده است.ورق گرم سی آی اس ۵۴۰ تا ۵۵۵ دلار هر تن فوب شنیده شده است که  نسبت به دو هفته قبل تا ۲۰ دلار رشد قیمت داشت.

در ترکیه ورق گرم از ۵۴۵ تا ۵۵۰ دلار  اواسط نوامبر به ۵۷۰ تا ۵۸۰ دلار هر تن درب کارخانه بهبود یافته است. ظاهرا تولیدات ژانویه پیش فروش شده  و جو بازار در کل مثبت است. ورق گرم سی آی اس در ترکیه ۵۶۵ تا ۵۷۰ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد و برخی انتظار دارند قیمت به ۵۸۵ دلار برسد.

ورق گرم صادراتی هند با رشد ۱۰ دلاری بازار داخلی آن به ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار هر تن فوب رسید.

در بازار داخلی امریکا ورق گرم ۶۳۱ دلار هر شورت تن درب کارخانه بود که ۲ دلار رشد هفتگی داشت. در شمال اروپا ورق گرم ۵۳۴.۵ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد در حالی که هفته قبل را در ۵۳۲ یورو به پایان برده بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها