بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که ساماندهی بازار کشاورزی با توسعه نظام انبارداری، نقش بورس کالا در رونق بخشی صنایع معدنی، بازدهی ۲۰ درصدی صندوق طلا ، شکسته شدن رکورد حجم معاملات روزانه ذرت قیمت تضمینی، اعلام ۸ مزیت مهم عرضه کل گندم تولیدی کشور در بورس کالا و  توسعه بخش کشاورزی با گواهی سپرده کالایی از جمله آنها بود.

انگیزه تولید پسته و زعفران با کشف قیمت واقعی افزایش می یابد

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: باید برای محصولات استراتژیکی مانند پسته و زعفران یک بازار متمرکز کاشف قیمت در بازار داخل ایجاد شود تا بتوانیم به عنوان یکی از تولید کنندگان اصلی این محصولات در دنیا، در حوزه کشف و اعلام قیمت آنها  نقش موثری داشته باشیم که این اتفاق جز از مسیر یک بازار متمرکز و مبتنی بر عرضه و تقاضا مانند بورس کالا نمی تواند رخ دهد.

حامد سلطانی نژاد گفت: محصولاتی مانند پسته و زعفران جزو محصولات ارز آور کشور بوده و به عنوان یک منبع درآمد در بازارهای جهانی محسوب می شوند لذا اگر به این بازارها از بعد تقویت تولید نگاه نکرده و محصولات را به مرحله ای نرسانیم که تولید کننده بتواند از تجارت این محصولات منتفع شوند، این امر موجب خواهد شد تا تولید کننده به مرور تولید این محصول را کنار بگذارد.

وی گفت: تولید کننده های پسته با ورود به بورس کالا می توانند به صورت شفاف محصول خود را بفروش برسانند به طوری که حتی در معاملات محصولات کشاورزی عموما این محصولات به صورت پیش فروش، به فروش می رسد لذا وقتی فضایی طراحی شود که عرضه و تقاضا در تعیین قیمت نقش آفرینی کند می توانیم مطمئن باشیم که کشاورز یا تولید کننده بتواند محصول خود را با قیمت بهتری که ناشی از عرضه و تقاضا است به فروش برساند.

ساماندهی بازار کشاورزی با توسعه نظام انبارداری

مدیرعامل بورس کالای ایران  گفت:راه اندازی نظام انبارداری و ایجاد بسترهای قانونی و فنی مناسب برای این موضوع، مزایای بسیاری از جمله امکان فروش کالا در زمان و قیمت مناسب و تامین مالی کوتاه مدت دارندگان کالا در انبارها را به همراه دارد؛ از این رو ضرورت استقرار آن به ویژه در حوزه کشاورزی در کشور، اهمیت می یابد.

حامد سلطانی نژاد گفت: ابزار گواهی سپرده کالایی از اواخر سال ۱۳۹۳ در بورس کالای ایران راه اندازی شد و هدف از راه اندازی ابزار مذکور این بوده که به بخش کشاورزی کمک کند تا در بورس کالا ظهور و بروز داشته باشد. زیرا بخش کشاورزی موجب اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور شده و ضمن اهمیت آن در تامین امنیت غذایی کشور، سهم حدود ۱۱درصدی را در تولید ناخالص داخلی در اختیار دارد.از زمان راه اندازی این ابراز تاکنون بالغ بر دو میلیون تن محصول در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفته و همچنین ۸۰ انبار در کل کشور پذیرش شده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران هدف از ایجاد سازوکار رسید یا قبض انبار برای بخش کشاورزی را اجتناب از فروش فوری محصول بلافاصله پس از برداشت و تامین مالی کشاورزان و تجار دانست و گفت: در زمان برداشت محصول فروش فوری به دلیل افزایش عرضه در بازار سبب افت شدید قیمت ها می شود و سازوکار رسید انبار ضمن تامین مالی برای فعالان این حوزه می تواند مانع از این امر شود.

نقش بورس کالا در رونق بخشی صنایع معدنی

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، بورس کالای ایران را به عنوان یکی از بخش های اثرگذار در رونق صنایع معدنی و به ویژه صنعت فولاد ایران دانست.

مهدی کرباسیان با تاکید بر اینکه بورس کالا زمینه شفافیت در معاملات را فراهم می کند، گفت: باید دقت داشت که هدف از ایجاد مجموعه ای به نام بورس کالا کشف قیمت کالاها براساس رویکرد عرضه و تقاضا بوده و هست. این یکی از کارکردهای بسیار مهم بورس کالا در بازار سرمایه است تا به تعادل منطقی در مکانیزم عرضه و تقاضا کمک کند و به دنبال آن عرضه کننده و تقاضاکننده بتوانند بدون مشکل در بخشهای مختلفی مانند محصولات پتروشیمی، کشاورزی و صنعتی فعالیت کنند. 

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در مورد مرجعیت قیمتی کالاها در بورس کالای ایران اظهار کرد: ما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که نباید به شکل دستوری عمل کنیم؛ چراکه اگر هر عملی در حوزه نظارت به شکل دستوری باشد، بازار به سمت غیرشفاف بودن خواهد رفت. در این رابطه بورس کالا وظیفه نظارت و تأمین منافع تولیدکننده، عرضه کننده و ... را دارد؛ با همه این تفاسیر اگر نهادهای مختلف از سازوکار بورس کالا حمایت جدی و عملی داشته باشند، به طوری که محصولات مختلف با تمرکز در بورس کالا مورد معامله قرار گیرند، تابلوی این بورس می تواند به مرجعیت قیمتی کالاها در بازارهای بین المللی تبدیل شود.

وی بورس کالای ایران را یکی از بخشهای اثرگذار در رونق صنعت فولاد دانست و گفت: باید بپذیریم که باید جایگاه بهتری در دنیا و به ویژه در منطقه در حوزه معدن و صنایع معدنی داشته باشیم که زنجیره فولاد یکی از مهمترین بخشهای آن است.با توجه به مزیت هایی که در این بورس وجود دارد، عرضه محصولات صنایع مختلف به ویژه فولاد در بورس کالای ایران هم به نفع تولیدکننده بوده و هم به نفع مصرف کننده است.

عرضه محصولات کشاورزی طی ٢سال آینده در بورس کالا شتاب می گیرد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و در بخش قیمت های تضمینی الزام داریم که با روش‌های جدیدی محصولات کشاورزی را خرید و عرضه کنیم که یکی از این روش‌ها ارائه کالاها در بورس کالای کشاورزی است.

عبدالمهدی بخشنده در خصوص عرضه محصولات در بورس کالا گفت: در قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و در بخش قیمت های تضمینی الزام داریم که با روش‌های جدیدی محصولات کشاورزی را خرید و عرضه کنیم که یکی از این روش ها ارائه کالاها در بورس کالای کشاورزی است؛ لذا وزارتخانه با این امر موافق است و هرچه قدر بتوانیم عرضه کالاهای کشاورزی را در بورس کالا گسترش دهیم بهتر است

وی افزود: بورس کالا روش کارآمدی است و به شفافیت کمک می کند. ما امیدواریم زیرساخت های آن در کشور بیش از گذشته آماده شود و تولیدکنندگان و کشاورزان برای ارائه محصولات از لحاظ ذهنی آمادگی بیشتری پیدا کنند تا طی دوسال آینده شتاب بیشتری دراین زمینه داشته باشیم.

خرید تضمینی در دنیا سیاستی منسوخ است

معاون پژوهشی موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سیاست «خرید تضمینی» در دنیا منسوخ و «قیمت تضمینی» جایگزین این سیاست شده است.

علی کیانی راد اظهارداشت:  طرح نرخ تضمینی به جای خرید تضمینی می تواند تحولی بزرگ و جدی در بخش کشاورزی باشد.سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در ایجاد انگیزه و اطمینان بخشی به کشاورزان از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است.

کیانی راد اظهارداشت: این سیاست به افزایش انگیزه کشاورزان برای تولید بیشتر، رشد کیفیت محصولات به دلیل عرضه محصولات در بورس و همچنین استقرار نظام انبارداری منجر می شود.به علاوه با توجه به شفافیت آماری که در بورس وجود دارد ضمن تخمین درست از نیاز سالانه محصولات و برنامه ریزی برای تولید در طرف مقابل به جهت امکان رصد معاملات، نوسانات قیمتی به صورت منطقی به دور از واسطه گری و با قابلیت پیش بینی رخ می دهد.

بازدهی ۲۰ درصدی صندوق طلا

صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس که با نماد "طلا" به عنوان اولین صندوق طلای بازار سرمایه کشور که معاملات ثانویه آن از طریق بورس کالای ایران انجام می شود، در کمتر از ۶ ماه توانسته بازدهی ۲۰ درصدی نصیب سرمایه گذاران کند.

بدین ترتیب صندوق پشتوانه طلای لوتوس از ابتدای زمان پذیره نویسی خود در تاریخ ۲۰ خرداد ۹۶ از قیمت اسمی ۱۰ هزار ریال به قیمت ۱۲ هزار ریال رسیده است؛ بطوریکه با این افزایش قیمت به ازای هر واحد صندوق، بازدهی ۲۰ درصدی در کمتر از ۶ ماه حاصل شده است.

صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس از نوع صندوق‌های کالایی و اولین نمونه از این نوع صندوق است که به بازار سرمایه کشور عرضه شده است. این صندوق که در بورس کالای ایران پذیرش شده و از نظر نوع معامله، از گروه صندوق‌های قابل معامله ETFبوده و دارایی صندوق شامل گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه سکه طلاست؛ بنابراین صندوق های کالایی ابزارهای جدید مالی هستند که این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهند تا به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل ضرر و زیان، اوراق این صندوق‌ها را خریداری کنند و نگرانی از بابت ریسک نگهداری از آن کالا را بر عهده نداشته باشند.

رکورد حجم معاملات روزانه ذرت قیمت تضمینی امسال شکسته شد

با شروع برداشت محصول ذرت دانه ای در کشور و از استان کرمانشاه، معاملات این محصول در بورس کالای ایران  در دو بازار گواهی سپرده کالایی و فیزیکی آغاز شد به طوری که در روز ۱۴ آذر۱۳۹۶، با معامله بیش از ۱۰ هزار تن محصول، رکورد روزانه ذرت دانه ای ثبت شد.

به این ترتیب تا کنون بالغ بر ۱۲۵هزار تن محصول در قالب گواهی سپرده کالایی از طریق انبارهای مورد پذیرش در بورس کالای ایران به فروش رسیده است که سهم ۶۹ درصدی بخش خصوصی در خریداران و سهم ۶۴ درصدی اشخاص حقیقی نشان دهنده مشارکت بالای آنها در انجام معاملات است.

همچنین در بازار فیزیکی بورس کالای ایران نیز بیش از ۶ هزار تن محصول مورد معامله قرار گرفته است. از ابتدای معاملات قیمت تضمینی ذرت دانه ای امسال تاکنون نیز بیش ۴۷۰۰ نفر از کشاورزان استان های کرمانشاه، فارس، خوزستان، قزوین، ایلام، آذربایجان غربی، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، یزد و لرستان محصول خود را در بورس کالا فروخته اند.

بورس زعفران را بین المللی کنیم

یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ابلاغ طرح خرید توافقی زعفران در بورس کالای ایران را اقدامی مثبت از سوی وزارت جهاد کشاورزی خواند و گفت: از سال آینده با اجرای به موقع این طرح و برنامه ریزی برای خرید توافقی زعفران می توان از ضرر زعفرانکاران جلوگیری کرد.

ابوالقاسم خسروی سهل آبادی به امکان ساماندهی بازار زعفران و تکمیل زنجیره آن در کشور به کمک اجرای طرح خرید توافقی اشاره کرد و گفت: هنوز زعفران ایرانی با بسته بندی دیگر کشورها در بازارهای جهانی معامله می شود؛ اما با ایجاد انسجام در بازار به کمک طرح خرید توافقی در بورس کالا می توان زعفران را از کشاورزان خریداری و اقدام به بسته بندی آن کرد تا صادرات به شیوه ای منسجم تر و با کیفیت و تحت برند ایرانی انجام شود.

وی تاکید کرد: با هماهنگی بین وزارت صمت و جهاد کشاورزی و مدیریت تجارت بین المللی به کمک بسترهای موجود در بورس کالا می توان در این محصول کشاورزی ارزش افزوده ایجاد کرد تا محصول با کیفیت ایرانی به دنیا عرضه شود که فکر می کنم با اجرای این طرح در سال آینده اتفاقات مثبتی رقم بخورد.

بازار زعفران و پسته در جهان باید در انحصار ایران باشد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره ورود زعفران و پسته در بورس کالا گفت: معامله زعفران و پسته در بورس کالا نه تنها موجب شفاف سازی قیمت و افزایش کیفیت محصولات می شود بلکه می توان جایگاه از دست رفته بازار های جهانی را دوباره بدست آورد.

سید راضی نوری افزود: استفاده از مکانیسم های بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه که شفافیت بر معاملات این بورس حاکم است، موجب  برقراری عدالت اجتماعی می شود که این امر هم به نفع کشاورز و هم خریدار خواهد بود.ورود این دو محصول به بورس می تواند تاثیر مثبت در افزایش کیفیت و شفافیت قیمت زعفران و پسته کشاورزان داشته باشد. در حقیقت ورود این محصولات در نهایت به نفع کشاورز تمام خواهد شد.

نوری ادامه داد:به طور یقین خرید و فروش این دو محصول  در بورس کالا باعث شفاف سازی قیمت و افزایش کیفیت محصول خواهد شد و از همه مهمتر دست دلالان و واسطه ها که با خرید فله ای محصولات از کشاورزان و باغداران با قیمت ناچیز آنها را پس از بسته بندی با برند سایر کشورها در بازار های جهانی عرضه می کنند، کوتاه خواهد شد.

مزیتهای عرضه کل گندم تولیدی کشور در بورس کالا

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: براساس این ماده مقرر شد دولت به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی، سیاست قیمت تضمینی را به اجرا درآورد که این مهم با حمایت شخص وزیر جهاد کشاورزی طی دو سال اخیر به اجرا درآمده است.

علی ابراهیمی در خصوص مزایای عرضه کل گندم تولیدی در بورس کالا گفت: در وهله اول اجرای چنین سیاستی بار مالی دولت را کاهش می دهد و دولت به جای آنکه مجبور به پرداخت کل هزینه خرید گندم از کشاورزان شود، تنها مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا با قیمت طرح خرید تضمینی را پرداخت می کند.دومین مزیت اجرای طرح قیمت تضمینی گندم، وصول سریع تر پول کشاورزان است تا دیگر منتظر تأمین اعتبارات لازم جهت پرداخت مطالبات خود از دولت نباشد.

وی به امکان حرکت به سمت واقعی تر شدن قیمت ها با عرضه گندم در بورس کالا به عنوان چهارمین مزیت اشاره کرد و افزود: امکان برنامه ریزی در حوزه تولید و دستیابی به آمار واقعی بخش کشاورزی به کمک سامانه معاملات بورس کالا و ثبت اطلاعات عرضه کنندگان و خریداران در آن،  مزیت دیگر عرضه گندم در بورس کالا به شمار می رود.

توسعه بخش کشاورزی با گواهی سپرده کالایی

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار با بیان اینکه عرضه گندم در بورس کالا راهی برای نظام‌مند کردن بازار آن و برقراری نظام انبارداری برای این کالاست، عنوان کرد:متاسفانه انبارداران از ریسک سرمایه‌گذاری هراسان هستند اما باید بدانند شرکت کردن در طرح گواهی سپرده کالایی بهتر از خالی بودن انبارهایشان است. 

حسن رضایی‌پور تصریح کرد: در اجرای طرح خرید تضمینی می‌توان گفت که دولت سودی از این قانون نبرده است، درواقع دولت با خرید این محصولات از کشاورزان و انبار کردن آنها، در ماه‌های بعد از برداشت و به تدریج اقدام به فروش آنها می‌کند این در حالی است که با عرضه در بورس کالا معاملات شفاف شده و هزینه‌ها نیز به شدت کاهش پیدا کرده و هدفمند می‌شود

وی تأکید کرد: اگر معاملات گواهی سپرده محصولات کشاورزی در بورس کالا جریان پیدا کند بخشی از پول‌های سرگردان جامعه نیز به این بخش هدایت خواهد شد؛ چرا که واسطه‌گران می‌توانند نقش سرمایه‌گذار را در این بازار ایفا کنند.

ممانعت از رقابت منفی با عرضه پسته در بورس کالا

یک تولیدکننده پسته در خصوص لزوم توجه به شرایط نگهداری پسته در انبارهای استاندارد، اظهار کرد: در انبارهای استاندارد، محصول با کیفیت درشرایط مساعد نگهداری و ضایعات آن در مرحله فرآوری حذف می شود تا محصول با کیفیت و یک دستی حاصل شود. از این رو، توسعه نظام انبارداری در بورس برمبنای استانداردهای تعیین شده می تواند در افزایش کیفیت محصول به ویژه در بازارهای صادراتی نقش موثری داشته باشد.

ایرج گرامی با بیان اینکه عرضه در بورس کالا موجب شفافیت قیمتی می شود، گفت: بنده به عنوان یک فعال این بازار موافق عرضه در بورس کالا هستم؛ زیرا عرضه پسته در بورس کالا ضمن کشف قیمت شفاف، مانع از افت کاذب قیمت ها در زمان برداشت محصول و افزایش عرضه در بازار شده و می تواند به مشکلات نقدینگی باغداران و کشاورزان پسته پایان دهد.

این تولیدکننده پسته قیمت گذاری پسته در بورس را یکی راهکار مطلوب برای جلوگیری از کاهش کاذب قیمت ها در بازار داشت و یادآور شد: صادرات پسته از بستر بورس کالا و به صورت مستقیم از انبارهای پذیرش شده در این بازار باعث می شود که هیچ دخل و تصرفی در کیفیت محصول رخ ندهد. این در حالی است که برخی تجار در صادرات محصول، پسته را برای افزایش وزن در معرض رطوبت قرار می دهند که این امر خود مشکل ساز شده و برند پسته ایرانی را در بازارهای جهانی خراب می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها