عصر فولاد

آخرین وضعیت بازارهای جهانی سنگ آهن، قراضه، بیلت، مقاطع و ورق نشان می دهد که محصولات فولادی در هفته گذشته با افت و خیز مواجه شدند و روند رو به بهبودی داشتند.

سنگ آهن

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»هفته گذشته فعالیت بازار واردات سنگ آهن در چین رونق داشت که ناشی از حاشیه سود مطلوب فولادسازی در این کشور بوده است. قیمت فولاد در چین صعودی بود به ویژه در بخش ساخت و ساز محدودیت عرضه و رشد تقاضا قیمت را بالاتر برده است. قیمت سنگ آهن وارداتی نوساناتی داشت و نهایتا آخر هفته به ۶۸.۸۰ دلار هر تن خشک سی اف آر رسید در حالی که هفته قبل را در ۶۸ دلار به پایان برده بود.

کارشناسان معتقدند در کوتاه مدت تاثیر مثبت بازار فولاد بر قیمت سنگ آهن ادامه خواهد داشت. ولی برای درازمدت تحلیل گران معتقدند تا ۳ ماه آینده قیمت این ماده اولیه به ۶۰ دلار بر می گردد و طی یک سال آینده ۵۰ دلار هم خواهد شد چرا که عرضه جهانی سنگ آهن صعودی است.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد از ۳۵ دلار به ۳۶.۵ دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی ایران نیز حدود ۲ دلار رشد داشته ۳۳ دلار هر تن فوب ثبت شد.

قراضه

هفته گذشته در بازار واردات ترکیه قیمت قراضه صعودی بود و قراضه سنگین خلوص ۲۰-۸۰  از ۳۱۸ دلار هفته قبل به ۳۳۰ دلار هر تن سی اف آر رسید. افزایش خرید ها برای رفع نیاز ژانویه  و از طرفی پیش بینی رشد قیمت قراضه در بازار داخلی امریکا قیمت های بازار ترکیه را بالا نگه داشته است. این روند صعودی در زمستان امری طبیعی است چون عرضه هم محدود می شود.

قیمت قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن  ۵ تا ۱۰ دلار نسبت به هفته قبل بالا رفته ۳۳۵ تا ۳۳۷ دلار هر تن سی اف آر جنوب شرق آسیا شد. در بازار داخلی ژاپن نیز تقاضای فصلی ساخت و ساز بالاست و بازار قراضه هم رونق دارد.

بیلت

در هفته ای که گذشت رونق بازار قراضه و رشد تقاضای بیلت در بازارهای مختلف قیمت آن را بالا برد.  قیمت بیلت در چین صعودی بود و از  ۵۷۶ دلار اوایل هفته به ۵۸۴ دلار هر تن درب انبار رسید. کاهش تولید در استان هبی عرضه را محدود کرده و همین امر قیمت ها را بالا برده است.

بیلت صادراتی سی آی اس از ۴۶۷ تا ۴۷۳ دلار آخر هفته قبل به ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار هر تن فوب هم رسید. برخی برای معاملات بعدی به دنبال فروش در ۴۸۰ تا ۴۸۵ دلار هن بودند.

در خاور دور بیلت سی آی اس  بازار فعالی داشت  و قیمت ۵ تا ۱۰ دلار رشد داشته ۴۷۰ تا ۴۸۵ دلار هر تن فوب معادل ۴۹۰ تا ۵۰۰ دلار هر تن سی اف آر شد. در ترکیه هم در ۴۷۵ تا ۴۸۵ دلار هر تن سی اف آر معامله شد.

مقاطع

قیمت میلگرد صادراتی ترکیه هفته گذشته حدود ۵ دلار رشد داشت و ۵۲۵ تا ۵۳۵ دلار هر تن فوب شد البته خریدارها همچون یک هفته قبل در بیشتر از ۵۱۰ دلار هر تن فوب حاضر به معامله نبودند. در بازار داخلی ترکیه نیز قیمت از ۵۲۵ دلار دو هفته قبل به ۵۴۷ تا ۵۶۰ دلار هر تن درب انبار رسید.

میلگرد صادراتی چین حدود ۵۳۰ دلار هر تن فوب بود. میلگرد صادراتی سی آی اس نیز در ۵۱۰ دلار هر تن فوب در ثبات بود.در شمال اروپا قیمت میلگرد حدود ۵۵۷ یورو  هر تن درب کارخانه بود که تا ۸ یورو رشد داشت. در بازار امریکا نیز میلگرد ۵۶۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

ورق

ورق گرم صادراتی چین هفته گذشته را در ۵۶۰ تا ۵۷۵ دلار هر تن فوب به پایان برد ولی فعالیت زیادی نداشت چون قیمت سایر رقبا رقابتی تر است. ولی در بازار داخلی این کشور قیمت ورق تا ۶ دلار رشد داشته است.

ورق گرم صادراتی سی آی اس در ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار هر تن فوب ثبات داشت ولی خریدارها به دنبال تخفیف بیشتر بودند.

در بازار داخلی ترکیه ورق گرم ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار هر تن درب کارخانه بود و ثبات داشت. عرضه کننده ها سعی داشتند از دادن تخفیف های بزرگ اجتناب کنند. البته خریدارها اغلب به دنبال ۵۴۵ دلار هر تن درب کارخانه هستند. ورق گرم صادراتی ترکیه ۵۶۰ تا ۵۶۵ دلار هر تن فوب است در حالی که هفته قبل ۵۵۵ تا ۵۵۸ دلار بود. در بازار واردات ورق در ترکیه نیز ورق گرم سی آی اس ۵۳۵ تا ۵۴۰ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

در بازار شمال اروپا ورق گرم هفته گذشته را در ۵۳۲ یورو هر تن درب کارخانه به پایان برد که حدود ۲ یورو افت داشت. از طرفی در بازار داخلی امریکا ورق گرم تا ۹ دلار بالا رفته ۶۲۹ دلار هر شورت تن درب کارخانه شد.

منبع:ایفنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها