سلطاني نژاد

مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: باید برای محصولات استراتژیکی مانند پسته و زعفران یک بازار متمرکز کاشف قیمت در بازار داخل ایجاد شود تا بتوانیم به عنوان یکی از تولید کنندگان اصلی این محصولات در دنیا، در حوزه کشف و اعلام قیمت آنها  نقش موثری داشته باشیم که این اتفاق جز از مسیر یک بازار متمرکز و مبتنی بر عرضه و تقاضا مانند بورس کالا نمی تواند رخ دهد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حامد سلطانی نژاد در گفت و گو با رادیو اقتصاد در خصوص عرضه پسته در بورس کالای ایران گفت: محصولاتی مانند پسته و زعفران جزو محصولات ارز آور کشور بوده و به عنوان یک منبع درآمد در بازارهای جهانی محسوب می شوند لذا اگر به این بازارها از بعد تقویت تولید نگاه نکرده و محصولات را به مرحله ای نرسانیم که تولید کننده بتواند از تجارت این محصولات منتفع شوند، این امر موجب خواهد شد تا تولید کننده به مرور تولید این محصول را کنار بگذارد.

وی افزود:این در حالی است که با توجه به کم بودن بهای تمام شده پسته در کشور، این محصول با قیمت هایی به فروش می رفت که بخش عمده ای از منافع آن نصیب تولید کننده نمی شد و تولید کننده نمی توانست برای تولید خود برنامه ریزی داشته باشد و چرخه در آمد، پس انداز و سرمایه گذاری در این صنعت نمی توانست رخ دهد لذا در حال حاضر قیمتی که تولید کننده محصول خود را می فروشد بعضا نزدیک به بهای تمام شده بوده و باید واسطه های غیر ضروری از این میان حذف شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا الزاما همه تولید کننده هایی که وارد بورس کالا می شوند، سود بیشتری کسب می کنند؟ گفت: تولید کننده های پسته با ورود به بورس کالا می توانند به صورت شفاف محصول خود را بفروش برسانند به طوری که حتی در معاملات محصولات کشاورزی عموما این محصولات به صورت پیش فروش، به فروش می رسد لذا وقتی فضایی طراحی شود که عرضه و تقاضا در تعیین قیمت نقش آفرینی کند می توانیم مطمئن باشیم که کشاورز یا تولید کننده بتواند محصول خود را با قیمت بهتری که ناشی از عرضه و تقاضا است به فروش برساند.

سلطانی نژاد عنوان کرد: در حال حاضر در اقتصاد هم واسطه های ضروری وجود دارد و هم غیر ضروری به طوری که بسیاری از واسطه هایی که در اقتصاد کشور فعالیت می کنند لزوما واسطه های بدی نیستند و وجود آنها برای اقتصاد  کشور مفید و ضروری است به طوریکه آنها نقش تامین مالی و بنکداری را ایفا می کنند و باید وجود داشته باشند اما برخی از واسطه هایی که در بازارهای کالا فعال هستند، تنها به دنبال منفعت شخصی از طریق خرید محصول با حداقل قیمت و فروش با حداکثر سود هستند و این افراد به تولید لطمه می زنند.

وی اضافه کرد: لذا باید برای محصولات استراتژیک کشور مانند پسته و زعفران یک بازار متمرکز کاشف قیمت در بازار داخل ایجاد شود تا بتوانیم به عنوان یکی از تولید کنندگان اصلی این محصولات در دنیا، در حوزه کشف و اعلام قیمت آنها  نقش موثری داشته باشیم که این اتفاق جز از مسیر یک بازار متمرکز و مبتنی بر عرضه و تقاضا مانند بورس کالا نمی تواند رخ دهد.

سلطانی نژاد تصریح کرد:این در حالی است که سیاست وزارت جهاد کشاورزی در خصوص محصولاتی مانند پسته و زعفران و محصولات دیگری مانند خرما و کشمش سیاست حمایتی برای صادرات است. در این میان برای خرید این محصولات بعضا بودجه هایی از منابع بانکی تحت عنوان خرید توافقی اختصاص داده می شود که اگر این امر از کانال بورس کالا صورت بگیرد بخش عمده ای از محصول می تواند با قیمت های مناسب تری توسط کشاورزان به فروش رود.

وی تاکید کرد: در خرید توافقی بخشی از محصول توسط مباشرانی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی تامین مالی می شوند، خریداری و به بازار عرضه می شود و بخش دیگری از محصولات کشاورزان در انبارهای مباشران باقی می ماند تا در آینده مبلغ آن پرداخت شود.

به گفته سلطانی نژاد ،در مدلی که خرید توافقی در بورس کالا انجام می شود، درصدی از محصول کشاورزان که قرار است پول آن توسط مباشر پرداخت شود در انباری تحت نظارت بورس قرار می گیرد و خود کشاورز در صورت مناسب بودن شرایط بازار ، می تواند محصول را بفروشد.

مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: در همین راستا و برای محصول زعفران ۳ انبار در استان خراسان رضوی پذیرش شده است که این انبارها این امکان را فراهم می کنند تا بخش قابل توجهی از محصول کشاورزان توسط خود کشاورز به فروش رود که در اولین روز از اجرایی شدن خرید توافقی زعفران ۳ کیلو از این محصول در قالب خرید توافقی توسط خود کشاورزان به فروش رفت و این نوید خوبی است تا کشاورزان بتوانند محصول خود را در بازار بورس به فروش برسانند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها