حجتی

یزدان سیف، معاون وزیر کشاورزی در حالی یک ماه گذشته از عرضه کل گندم کشور در بورس کالا طی سال آینده خبر داده بود که محمود حجتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری مهر تاییدی بر آن زد و از برنامه ریزی برای عرضه گندم در بورس کالا خبر داد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، محمود حجتی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری ۹ آذرماه به بررسی عملکرد ۱۰۰ روزه وزارتخانه متبوع خود پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر، جو و ذرت در بورس کالا عرضه می شود و برای عرضه گندم در بورس کالا نیز برنامه ریزی شده است.

وی به آمار واردات گندم نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۱، حدود ۵ تا ۶ میلیون تن گندم به قیمت هر تن ۳۹۰ دلار وارد کشور شده، در حالی که امروز این محصول با قیمت هر تن ۲۱۰ تا ۲۲۰ دلار وارد شده است.

وی در حالی از برنامه ریزی برای عرضه گندم در بورس کالا خبر داد که بر لزوم حمایتی بودن بیمه محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: دولت در تلاش است با تامین منابع خسارت های وارده به کشاورزان را پرداخت کند. خسارات وارده به کشاورزان تا پایان سال گذشته پرداخت شده و مابقی نیز پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه آمارهای ارائه شده از بخش کشاورزی به صورت تخمینی بوده و آمارهای بخش کشاورزی به سمت آمارهای وزنی تغییر پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر، بیشترین نرخ رشد بعد از گندم مربوط به شکر است و امروز تولید شکر از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن به یک میلیون ۸۰۰ هزار تن رسیده و طی یک دوره چهار ساله رشد ۶۰ تا ۷۰ درصدی داشته است. اگر امروز مشکل کارخانه قند در مناطق به خصوص گرمسیری نداشتیم در تولید شکر خودکفا می شدیم.

وزیر جهاد کشاورزی استفاده بهینه از منابع آب را در اولویت های وزارت جهاد کشاورزی نام برد و اظهار کرد: سال ۹۲ ضریب راندمان آبیاری در بخش کشاورزی ۳۷ درصد بوده که امروز به ۴۱.۴ درصد رسیده که نشان می دهد طی این مدت ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب انجام شده یا اب بهتر مصرف شده است و امسال ۲۵۰ هزار هکتار شبکه های نوین آبیاری در سطح کشور انجام شده است.

حجتی با بیان اینکه در دولت یازدهم سرمایه گذاری های بی نظیری در بخش آب و خاک انجام شده است، گفت: اخیرا با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تولیدکنندگان بخش کشاورزی، اقداماتی در زمینه استفاده از ابزارهای نوین در توزیع کالاهای کشاورزی انجام شده و در حال شکل گیری است و در این زمینه پشتیبانی های لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه کاهش فاصله تولید تا مصرف تاکنون اقدامات زیادی انجام شده است، گفت: در بحث از مزرعه تا سفره در دنیا عمدتا تشکل ها و تولیدکنندگان پای خود را از مزرعه فراتر گذاشته و خود را به سفره نزدیکتر کرده اند. در این رابطه، در کشور ما در برخی از شاخه ها، از جمله زنجیره تولید مرغ حذف حلقه های واسط هدفگذاری شده تا مرغ بتواند با فاصله کمتری به دست مصرف کننده برسد.

حجتی تاکید کرد: در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید مرغ کشور در زنجیره های تولید قرار گرفته و به بازار نزدیک تر شده است و در رابطه با لبنیات معتقدیم که فاصله تولید تا مصرف باید کاهش یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها