بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که کوتاه شدن دست واسطه گران از بازار ۶ هزار میلیارد تومانی پسته،برگزاری هم اندیشی برای حل مشکلات صادرات پسته در بورس کالای ایران، معامله ۳ کیلوگرم زعفران به صورت خرید توافقی در بورس کالا، آغاز فرآیند خروج قیمت گذاری طلای سرخ از دست دلالان و کنترل هیجانات و شفافیت قیمت سکه از طریق معاملات آتی از مهم ترین این رویدادها بود.

دست واسطه‌گران از بازار ۶ هزار میلیارد تومانی پسته کوتاه می‌شود

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»در هفته گذشته مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه کشاورزان و باغداران پسته قربانی حضور واسطه‌گرها در این بازار شده اند، گفت: بورس کالا در تلاش است تضاد منافع میان واسطه‌ها و تولیدکننده‌ها در بازار پسته را حداقل کند و از این رو برنامه‌ریزی شده تا در سال اول ۵ تا ۱۰ درصد حجم از پسته تولیدی از طریق بازار سرمایه عرضه شود.

حامد سلطانی‌نژاد با اشاره به ورود بورس کالا با بازار پسته گفت: در بازار پسته عموماً تولیدکنندگان، خرده مالک هستند که برای آن‌ها به‌صرفه نیست که تمام ریسک‌ها را بپذیرند و به‌ طور مستقیم وارد بازار شوند و هزینه بازاریابی و انبار را پرداخت کند؛ بنا بر این مجبور است که پسته خود را به واسطه‌گر بفروشد.

وی با تاکید بر اینکه بورس کالا در تلاش است تضاد منافع میان واسطه‌ها و تولیدکننده‌ها در بازار پسته را حداقل کند، گفت: بازار پسته بازار ۶ هزار میلیارد تومانی است واسطه گران غیرضروری هم منفعت زیادی در بازار پسته دارند. هر چند به این نکته کاملاً معتقدم که حضور واسطه‌ها در بازار به‌طور کلی به جهت تأمین مالی خرید (Trade Firance) بازاریابی و دلایل دیگر مفید است به شرطی که به قیمت متضرر شدن تولیدکننده نباشند و لایه‌های متعدد واسطه نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه فصل برداشت پسته بین اوایل مهرماه تا آبان است و امسال تولید پسته در کشور احتمالاً به ۲۰۰ هزار تن می‌رسد، اظهار داشت: برنامه‌ریزی بورس کالا این است که در سال اول ۵ تا ۱۰ درصد از این حجم از پسته را وارد بازار سرمایه کند.

هم اندیشی برای حل مشکلات صادرات پسته

در هفته گذشته نشست هم اندیشی بورس کالای ایران با حضور محمد اسکندری معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا، اکبر میرزاپور سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی و رییس اداره انبارها و محمد حسنی سعدی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل این بورس به همراه جمعی از صادرکنندگان و فعالان بازار پسته برگزار شد.

طی این جلسه شرایط و چالش های صادراتی محصول پسته مورد بررسی قرار گرفت و درباره راهکارهای حل این چالش هااز طریق عرضه در بستر بورس، تبادل نظر شد.یکی از مهم ترین موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد، بحث تامین مالی صادرکنندگان و فعالان بازار پسته از طریق امکانات و ابزارهای موجود در بورس کالا و با بهره گیری از ابزارهایی همچون صندوق های کالایی و همچنین لزوم آشنایی فعالان این حوزه با سازوکار استفاده از ابزار اختیارمعامله بود.

در این نشست پایین بودن کیفیت پسته صادر شده به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات بازار صادراتی این محصول کشاورزی مطرح شد. بدین ترتیب، مقرر گردید از طریق راهکارهای موجود در بورس و استانداردهای تعریف شده در آن، به منظور ارتقای سطح کیفی این محصول صادراتی اقدام شود تا صادرکنندگان، پسته ممتاز ایرانی با درجه کیفیت مرغوب را به صورت مستقیم از تولیدکننده خریداریکنند.

معامله ۳ کیلوگرم زعفران به صورت خرید توافقی در بورس کالای ایران

در هفته گذشته برای نخستین بار معاملات خرید توافقی زعفران در بورس کالای ایران با معامله ۳ کیلوگرم زعفران (پوشال مرغوب) انبار زرین زعفران مشرق زمین انجام شد.

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با بیان اینکه سیاست های حمایتی دولت از محصولات کشاورزی از سال ۹۴ برای دو محصول جو و ذرت در قالب قیمت تضمینی در بستر بورس آغاز شد گفت: خرید توافقی زعفران نوع دیگری از سیاست های حمایتی دولت است که دستورالعمل آن از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده و خرید زعفران به قیمت توافقی توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در قالب دو سناریو صورت می گیرد.

اکبر میرزاپور اعلام کرد: در این راستا برای اولین بار معاملات خرید توافقی زعفران با معامله ۳ کیلو زعفران پوشال مرغوب انبار زرین زعفران مشرق زمین انجام شد وعلی رغم اینکه قرار بود این محصول با قیمت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای هر کیلو خریداری شود، به منظور حمایت بیشتر از کشاورز با قیمت بالاتر ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی خریداری شد.

افزایش کیفیت گندم در سایه انجام معامله در بورس کالای ایران

مژگان خانلو، رئیس امور بازرگانی و خدمات مالی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت:عرضه گندم در بورس کالا در قالب سیاست قیمت تضمینی امری لازم‌الاجرا و قانونی است که مزایای فراوانی برای بخش کشاورزی به دنبال دارد. درواقع با اجرای این سیاست،‌ علاوه بر شفافیت معاملاتی، با استفاده از استانداردهای تعیین شده در بورس کالا، افزایش کیفیت را نیز به ارمغان می‌آورد.

وی ادامه داد:افزون بر این کاهش بار مالی تحمیلی بر دوش دولت به کمک ابزارهای نوین مالی را نیز می‌توان از دیگر مزایای آن دانست که به تبع آن دولت می‌تواند با کنارگذاشتن امور تصدی‌گری، به امور حاکمیتی خود بپردازد.

وی تصریح کرد: عرضه گندم در بورس کالا کمک می‌کند تا گندم کیفی مطابق با استاندارد و ضوابط در کشور تولید شود؛ در این شرایط دولت دیگر مجبور نیست گندم و یا هر محصول دیگری را با هر درجه‌ای از کیفیت خریداری کند و این امر ارتقای کیفی محصولات و کارآمدی سیستم را که بر نظام تولید مترتب می‌شود، به همراه دارد. 

شفافیت بازار ارز از جاده بورس می گذرد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم گفت: بازار غیرمنظم و غیرشفاف ارز با تشکیل بازار مشتقه ارزی به یک بازار رسمی و شفاف تبدیل می‌شود.

محمدرضا پورابراهیمی گفت: کارهای کارشناسی برای راه اندازی بورس ارز از چند سال گذشته آغاز شده بود اما به دلایلی مانند نوسانات شدید نرخ ارز و دو نرخی شدن ارز این موضوع تاکنون ممکن نشده است.

پورابراهیمی ادامه داد: با راه اندازی بازار مشتقه ارزی بهترین شرایط فراهم می‌شود تا تحت نظر بانک مرکزی بازار رسمی ارز تک نرخی ایجاد و زمینه حذف رانت از اقتصاد کشور فراهم شود.تشکیل بازار مشتقه ارزی باعث پایان دادن به فعالیت‌های دلالی کاذب در بازار ارز کشور می‌شود.

آغاز فرآیند خروج قیمت گذاری طلای سرخ از دست دلالان

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: عرضه زعفران در بورس کالا سلامت خرید و فروش، توسعه و کشف قیمت واقعی این محصول را تضمین خواهد کرد.

غلامرضا جعفرزاده ایمن آبادی گفت: با عرضه زعفران در بورس کالا تضمین سلامت بازاریابی و معاملات این محصول به کشاورز داده خواهد شد تا با حذف دست دلالان و جلوگیری از قاچاق، طلای سرخ با  قیمت واقعی در بازار داخلی و همچنین بازارهای جهانی عرضه شود.

وی افزود: از دلایلی که دلال به معاملات محصولات کشاورزی و سایر اقلام ورود کرده و شاهد قاچاق و رانت در این بخش هستیم، نبود مرجعی برای قیمت گذاری رسمی است اما با قاطعیت می توان اعلام کرد بورس کالا تنها محلی است که می توان زعفران را بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا و کشف قیمت واقعی، معامله کرد.

وی با تاکید بر اینکه بورس کالا محلی برای کشف قیمت واقعی بوده و نرخ ها در این بازار کاذب نیست، اظهار کرد: وقتی زعفران در بورس کالا عرضه می شود، قیمتی که برای این محصول تعیین می شود قیمتی واقعی است وحبابی در قیمت ها مشاهده نمی شود.

پتانسیل بالای بازار سرمایه برای تامین مالی قراردادهای نفتی و پتروشیمی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از بررسی تامین مالی قراردادهای نفتی در کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد و گفت: تأمین مالی پتروشیمی شیراز در زمان بسیار کم از طریق بورس کالای ایران و خرید اوراق محصول اوره این شرکت توسط مردم و همچنین تجربه بسیار موفق فروش اوراق مشارکت توسط شرکت ملی نفت با تقاضای ٨٠ برابری، بیانگر پتانسیل بالای بازار سرمایه برای تامین مالی قراردادهای نفتی است.

رحیم زارع درباره جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس موضوع تامین مالی قراردادهای نفتی از طریق بازار سرمایه و منابع داخلی مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: میزان تأمین مالی از طریق بازار سرمایه طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۲ برابر افزایش یافته، به نحوی که از ۴۲ هزار میلیارد ریال در سال ۸۶ به بیش از ۵۲۲ هزار میلیارد ریال در سال ۹۵ افزایش یافته است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: درحال حاضر بازارسرمایه روش‌ها و امکانات نوینی برای جذب سرمایه در دست دارد که می‌تواند از آن برای تامین مالی مناسب پروژه‌های کلان نفتی استفاده کند پروژهای نفتی، عموما پروژه‌های با سود بالا و ریسک کم هستند که به طور طبیعی مردم و بخش خصوصی علاقه به سرمایه‌گذاری در آن هستند از طرف دیگر با توجه به حجم بالای نقدینگی در کشور، بازار سرمایه پتانسیل بالایی برای تامین سرمایه مورد نیاز این پروژه‌ها دارد.

لزوم اعلام آماده باش برای عرضه کل گندم سال آینده در بورس کالا

مدیرعامل صندوق مشترک استان های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور به وعده وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه کل گندم تولیدی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: سیاست قیمت تضمینی جزو استراتژی های حرکت در بازار ماست و اگر بتوانیم آن را جایگزین سیاست خرید تضمینی محصوت مختلف از جمله گندم کنیم، به طور قطع به نفع تولید و بخش کشاورزی کشور است.

سیدمهدی‌کلاته رحمانی با بیان اینکه امکانات و زیرساخت های فنی برای اجرای این سیاست هم اکنون در بورس کالای ایران مهیاست، گفت: از نظر نرم افزاری و ابزارهای مالی موجود در بورس کالای ایران تمام شرایط فراهم بوده و اینکه چقدر بتوان این سیاست را برای کل گندم تولیدی در کشور به اجرا درآورد، به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعاونی روستایی و فعالان بازار محصولات کشاورزی بستگی دارد.

معاون سابق مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی با بیان اینکه عرضه گندم در بستر بورس کالا به اصلاح زنجیره تولید این کالای استراتژیک حوزه کشاورزی منجر خواهد شد، افزود: ایراد اساسی در سیاست فعلی خرید تضمینی گندم در این است که قیمت این محصول تحت تاثیر عوامل بازار تعیین نمی شود و عواملی خارج از آن در اعلام این قیمت دخالت دارد.

افزایش سودآوری کشاورزان با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا

مدیرکل میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت:عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا صرفا در جهت رساندن سود بیشتر و مستقیم به کشاورز است و ما به همین دلیل از این طرح حمایت می کنیم.

شکرالله حاجیوند، در خصوص توزیع محصولات کشاورزی در بورس کالا اظهار کرد: در سال اقتصاد مقاومتی نگاه دولت باید نگاه مقاومتی باشد و طبیعتا باید به کسی که در خط مقدم تولید قرار دارد مانند باغدار و کشاورز نگاه ویژه‌ای داشته باشد. این موضوع در برنامه وزارت جهاد کشاورزی بوده و هست.

وی افزود: تولید کننده ما هرچه مستقیم تر و بدون پیچ و خم های بازار و عرضه بتواند محصول خود را عرضه کند طبیعتا سودهای حاشیه‌ای که در بازار وجود دارد به خود کشاورز و باغدار تعلق می‌گیرد. عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا صرفا در جهت رساندن سود بیشتر و مستقیم به کشاورز است و ما به همین دلیل از این طرح حمایت می کنیم.

عمق و نقدشوندگی مناسب بازار قراردادهای آتی سکه طلا

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با اشاره به اینکه بازار معاملات آتی سکه طلا به عنوان یکی از بازارهای نقد شونده در کشور ما که چندین سال از راه‌اندازی آن سپری شده است گفت:از ابتدای راه‌اندازی تا کنون علی رغم فراز و نشیب‌های بازار دارایی پایه آن یعنی سکه طلا، همواره بازار معاملات قراردادهای آتی سکه طلا یک روند صعودی در حال بهبود بوده داشته و در حال حاضر از عمق مناسبی برخوردار است.

علیرضا ناصرپور افزود: در بازار قراردادهای آتی در روزهای اخیر با توجه به آمار معاملات منتشر شده در سایت بورس کالای ایران در چند روز اخیر تقریبا بیش از ۱۰۰۰ خریدار و ۱۰۰۰ فروشنده روزانه در نماد شهریور ماه وجود داشته است. بنابراین تعداد خریداران و فروشندگان در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی داشته اند که موضوع نشان از افزایش نقدشوندگی و عمق بازار دارد

وی گفت: از ابتدای امسال تا ۲۰آبان ماه میانگین روزانه حجم معاملات در بازار قراردادهای آتی ۸۸۰۰ قرارداد در روز بوده است. اما در دو هفته اخیر این عدد به بیش از ۳۳ هزار قرارداد رسیده است که حاکی از افزایش حدود ۴ برابری حجم معاملات در روزهای اخیر است و نشان دهنده معامله روزانه بیش از ۳۳۰ هزار سکه در بازار آتی بورس کالای ایران می باشد.

کنترل هیجانات و شفافیت قیمت سکه از طریق معاملات آتی

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رشد قیمت سکه طلا در حال حاضر غیرواقعی است گفت: بازار آتی سکه برای کنترل هیجانات و نیز ایجاد شفافیت قیمتها بوجود آمده است.

رضا خانلو در خصوص نقش بورس کالا در ایجاد شفافیت و متعادل کردن قیمت سکه گفت: بازار آتی سکه با هدف پوشش ریسک نوسانات قیمت سکه از سال ۸۷ در بورس کالا راه اندازی شده است که بر اساس آن فروشنده متعهد می‌شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که الان تعیین می‌کنند بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می شود آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند.

وی اذعان داشت: سرمایه‌گذاران با استفاده از معاملات قراردادآتی از قرار گرفتن دارایی‌هایشان در معرض نوسانات قیمت بازار جلوگیری می کنند، ضمن این که در قراردادهای آتی برای اینکه سرمایه‌گذار قادر به فروش قرارداد آتی باشد، نیاز به مالک بودن آن کالا یا دارایی معین ندارد بلکه با عمل پیش فروش می‌تواند یک قرارداد آتی را در بازار بفروشد و در صورت نیاز به تحویل، آن را از بازار فیزیکی تهیه کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار آتی سکه برای کنترل هیجانات این بازار و نیز ایجاد شفافیت قیمت ها بوجود آمده است. بنابراین رشد یا کاهش قیمت سکه طلا در بورس کالا متاثر از دادوستدهای بازار آزاد است. نکته دیگر این که حجم معاملات سکه در بورس کالا نسبت به بازار آزاد به مقداری نیست که قیمت سکه و طلا را در بازار آزاد تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین به نوعی معاملات آتی سکه طلا در بورس تحت تاثیر بازار آزاد است.

تدوین اساسنامه صندوق ارزی با موافقت بانک مرکزی

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، از تهیه و تدوین اساسنامه و امیدنامه نمونه صندوق ارزی در بازار سرمایه  خبر داد و گفت: درخواست هایی نیز از طرف شرکت های تامین سرمایه جهت راه اندازی این صندوق دریافت شده است.

محمدرضا معتمد با بیان اینکه صندوق سرمایه گذاری ارزی با هدف پاسخ به نیاز سرمایه گذاری آن دسته از سرمایه گذاران که اقدام به خرید و نگهداری ارزی می کنند، ایجاد شده است، تصریح کرد: فعالیت این صندوق صرفاً جمع آوری سپرده های ارزی بوده، در سپرده های ارزی بانکی سرمایه گذاری می کند و مجاز به سرمایه گذاری در امور دیگری نیست.

وی در خصوص سازو کار و مکانیسم این صندوق اظهار داشت: در این صندوق، سرمایه گذاران به جای آنکه ارز را خریداری و نگهداری کنند، آن را به حساب صندوق واریز و گواهی سرمایه گذاری دریافت می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها