در یادداشت های قبلی عنوان شد که بورس کالا به عنوان یکی از نهاد های مهم و فعال و تأثیر گذار در بخش کالا باید به سمتی برود که شاخصی را در این حوزه تعریف و در اختیار سیاستگذاران و تحلیلگران قرار دهد .

«پایگاه خبری بورس کالای ایران» ، در این یادداشت ها با شاخص های JOC  ،  CRB    و     IPPI,RMPI ساختار آن ها و نقش این شاخص ها در تحلیل بین بازاری آشنا شدیم . در این بخش شاخص BCOM Bloomberg Commodity Index) )را بررسی می نماییم.

تا پیش از ماه جولای سال ۲۰۱۴ شاخصی  (DJUBS) با عنوان Dow Jones-UBS Commodity Indexes  منتشر می شد که در این تاریخ بخش مالی شرکت بلومبرگ برند قبلی را خریداری کرده و شاخص جدیدی را با عنوان BCOM منتشر نمود .

ساختار شاخص BCOM :

در این شاخص کالاهای انتخاب شده دارای دو ویژگی هستند ، اول اینکه کالاهای با اهمیت در اقتصاد جهانی با لحاظ شایستگی آن کالا انتخاب شده اند و دوم یک قرارداد آتی مبتنی بر این کالاها هستند. به جز چندین کالای فلزی ( آلومینیوم ، قلع ، نیکل ، سرب و روی ) که در بورس فلزات لندن ( LME ) معامله می شوند و نفت خام برنت ، کالاهای دیگر مبتنی بر قراردادهای آتی خود هستند که در بورس آمریکا معامله می شوند .همچنین قیمت تمامی کالا ها با دلار آمریکا محاسبه می شود.

در سال ۲۰۱۴ ، ۲۲ کالا واجد شرایط جهت عضویت در شاخص BCOM  گردیدند که عبارتند از :

نام کالا

نام کالا

نام کالا

نام کالا

آلومینیوم

نفت خام برنت

نیکل

شکر

پنبه

نفت خام WTI

انواع سویا

گاز طبیعی

قهوه

نفت گرمایشی یا حرارتی

نقره

گاز بدون سرب

مس

گاو زنده

کنجاله سویا

طلا

ذرت

خوک

روغن سویا

روی

گندم ( شیکاگو )

گندم شهر کانزاس ( KC HRW )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقایسه شاخص بلومبرگ قبل از سال ۲۰۱۴ و پس از آن :

قبل از سال ۲۰۱۴ ، ۲۴ کالا در شاخص بلومبرگ قرار داشتند که پس از آن ۴ کالا در این شاخص حذف شدند و تعداد کالا ها به ۲۰ کالا کاهش یافت؛ البته دو کالای گندم و نفت خام هرکدام از دو منبع در این شاخص لحاظ می شوند و تعداد کل را به ۲۲ عدد کالا تبدیل می کنند . این ۴ کالا عبارتند از کاکائو ، قلع ، سرب و پلاتین .

مقایسه شاخص CRB  و شاخص بلومبرگ :

همان طور که قبلا اشاره نمودیم در شاخص CRB شاهد 19 کالا و در شاخص بلومبرگ شاهد ۲۴ کالا را بودیم . تنها سه کالای آب پرتقال و گازوییل و کاکائو در شاخص CRB وجود دارند و در شاخص بلومبرگ وجود ندارند . کالاهای روغن سویا ، کنجاله سویا ، گاز بدون سرب و روی نیز در شاخص بلومبرگ وجود دارند اما در شاخص CRB لحاظ نمی شوند . سایر کالا ها در تشکیل هر دو شاخص مشترک هستند .

نحوه محاسبه وزن کالا ها در شاخص :

جهت محاسبه وزن هر کالا در شاخص کل از دو عامل درصد نقدشوندگی کالا و درصد تولید آن کالا استفاده می شود که درصد نقدشوندگی کالا با ضریب ۲/۳ و درصد تولید کالا با ضریب ۱/۳ در محاسبات وارد می شوند.

جدول زیر هر کالا را به همراه وزن آن در شاخص کل نشان می دهد: 

نام کالا

درصد تأثیر در شاخص کل

نام کالا

درصد تأثیر در شاخص کل

گاز طبیعی

۹.۴۵

کنجاله سویا

۲.۶۸

نفت خام WTI

۸.۴۹

روغن سویا

۲.۸۳

نفت خام برنت

۶.۵۱

آلومینیوم

۴.۷۲

گاز بدون سرب

۳.۶۲

مس

۷.۵۱

نفت گرمایشی یا حرارتی

۳.۷۲

روی

۲.۳۱

گاو زنده

۳.۲۷

نیکل

۲.۰۵

خوک

۱.۸۷

طلا

۱۱.۵۳

گندم شیکاگو

۳.۳۴

نقره

۴.۱۴

گندم شهر کانزاس

۱.۲۱

شکر

۳.۹۶

ذرت

۷.۲

پنبه

۱.۵۸

انواع سویا

۵.۶۸

قهوه

۲.۳۲

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در یادداشت های قبلی با ساختار شاخص های CRB و JOC ، IPPI و RMPI آشنا شدیم؛ در این یادداشت ساختار شاخص کالایی  BCOM را شناختیم  و در یادداشت بعدی قصد داریم شاخص های کالایی مهم در کشور آلمان را بررسی نماییم .

*میثم باقری کوپایی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها