بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت به طوری که رئیس جمهور بر اصلاح سیاست خرید تضمینی تاکید کرد و گفت پرداخت مطالبات کشاورزان فشار زیادی به بودجه کشور وارد می کند،همچنین مدیرعامل بورس کالای ایران راهکارهای پیشنهادی برای گسترش استاندارد ارائه داد و معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی از امکان صادرات ٥ محصول استراتژیک کشاورزی از بورس کالا خبر داد.

پرداخت مطالبات کشاورزان فشار زیادی به بودجه کشور وارد می کند

رئیس جمهور در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز گفت: در طول دولت یازدهم تلاش فراوانی کردیم از کشاورزان حمایت کنیم و نمونه آشکار و واضح این حمایت مدیریت قیمتهای خرید تضمینی محصولات بود. اما باید در نظر داشته باشیم که کمک دولت به کشاورزان نیز باید پایدار باشد و شرط ثبات و پایداری کمک دولت این است که صحیح مدیریت شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانیتصریح کرد:بخش کشاورزی کشور باید بتواند با بازار محصولات کشاورزی در منطقه و جهان رقابت کند. این حرف درستی است که عموم دولتها از بخش کشاورزی حمایت کرده و به آنها یارانه می دهند، اما این حمایتها نباید به شکلی باشد که توان رقابت کشاورزان ما را در بازار محصولات کشاورزی در منطقه و جهان تضعیف کند.

دکتر روحانی گفت: دولت حمایتهای موثری از بخش کشاورزی داشته است و تمام مطالبات کشاورزان در طرح خرید تضمینی گندم سال ۹۶ به ارزش بیش از ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان برای بیش از ۸.۸ میلیون تن گندم، پرداخت شده است ولی باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که استمرار همیشگی پرداخت این رقم فشار زیادی را به بودجه کشور وارد می کند.

رییس جمهور  به دستاوردهای دیگر در عرصه تولید محصولات مهم کشاورزی اظهار داشت: در بخش کشاورزی نیز باید کارها به مردم واگذار شود. خانه کشاورز باید در این مسیر به دولت مساعدت فکری و عملی بدهد. حمایت از کشاورزی باید هدفمند شود و نهادهایی مثل خانه کشاورز می توانند در این مسیر دولت را یاری کنند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: آنچه به عنوان حمایت از کشاورزی با خرید تضمینی محصولات وضع شده مربوط به ۲۸ سال پیش است و امروز که شرایط کشور تغییر کرده است، باید این سیاست اصلاح و به روز شود.

راهکارهای پیشنهادی بورس کالای ایران برای گسترش استاندارد

مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم روز ملی کیفیت گفت: با بیان اینکه کیفیت در بورس کالا یک اصل است و رعایت استانداردهای کیفی تعیین شده در تمامی معاملات، شرط اجتناب ناپذیر معاملات بورس کالا است، گفت: تسهیل معاملات کالای فیزیکی شامل بهبود قیمت گذاری در بازار نقدی از طریق افزایش سرعت گردش اطلاعات، تقویت معاملات بازارهای نقدی از طریق تضمین تعهدات تحویل کالا، بهبود زیرساخت های انبارداری و حمل و نقل و ارتقاء استانداردهای کیفی محصولات، از دیگر کارکردهای اصلی بورس های کالایی است.

سلطانی نژاد در خصوص رویکردهای متفاوت بورس در خصوص استانداردهای کیفی گفت: هر ساختاری که انتخاب شود، نتیجه آن افزایش حساسیت تولیدکنندگان و فرآوران به کیفیت، افزایش آگاهی تولیدکنندگان درباره مسایل کیفی در بازار، برداشتن گام هایی برای بهبود کیفیت محصولات و در نتیجه افزایش کیفیت، کاهش اتلاف محصولات برداشت شده و کاهش عدم تقارن اطلاعات میان خریدار و فروشنده و هزینه مبادلات به واسطه استاندارد بودن کالای معاملاتی است.

مدیر عامل بورس کالای ایران به راهکارهای پیشنهادی برای گسترش استاندارد پرداخت و گفت: ادامه اصلاح و یا تعریف استانداردهای ملی توسط سازمان ملی استاندارد با همکاری بورس کالا، تصویب قانون انبارداری در ایران در راستای گسترش استاندارد و کانالیزه کردن معاملات به بازاری متشکل و ایجاد مشوق های مالیاتی با هدف سوق دادن معاملات به بورس با هدف کمک به گسترش استاندارد از جمله این پیشنهادات است.

امکان صادرات ٥ محصول استراتژیک کشاورزی از بورس کالا

معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت:صادرکنندگان می توانند در رینگ صادراتی بورس کالا قرار بگیرند و محصولات خود را از این طریق عرضه کنند که با توجه به تقویت و گسترش روز افزون بورس کالا در ایران می توانند از این طریق محصولات خود را بهتر از گذشته در بازارهای داخلی و خارجی به صورت شفاف عرضه کنند.

علی اکبر مهرفرد اظهار کرد: پنج  محصول زعفران، پسته، کشمش، خرما و سیب جزو محصولات کشاورزی هستند که مزیت نسبی بالایی برای صادرات دارند و ایران جزو یکی از بزرگترین تولید کنندگان آنها در دنیا محسوب می شود و امسال نیز میزان تولید بالایی در زمینه محصولات خواهیم داشت که به غیر از کشمش مابقی آنها روند افزایشی نسبت به سالهای گذشته خواهد داشت.

وی افزود: با دستور وزیر جهاد کشاورزی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی به ویژه محصولات مذکور حمایت ویژه می شود که از طریق راهکارهای متفاوت این حمایت اعمال خواهد شد. به عنوان مثال تسهیلات ۱۴.۵ درصد برای صادرکنندگان پیش بینی شده است که از منابع بانک کشاورزی، بانک توسعه صادرات و صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا می کند.

بازار زعفران از طریق بورس کالا سر و سامان می یابد

رئیس خانه اقتصاد ایران به عرضه زعفران در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: چند سالی است که زعفران به صورت فله به کشور اسپانیا صادر می شد و این کشور زعفران ایرانی را بسته بندی کرده و به نام زعفران اسپانیا ارزش افزوده بالا کسب می کند.

جمیلی تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در خرید و فروش زعفران وجود دارد ، هرچقدر بتوانیم خرید و فروش زعفران را به سمت بورس کالا به عنوان بازاری شفاف و قانونمند هدایت کنیم، علاوه بر برطرف شدن مشکلات موجود همچون نوسان کاذب قیمت در فواصل مختلف، استانداردهای لازم برای این محصول رعایت شده و خریدار و فروشنده از خرید این محصول مطمئن می شوند.

رئیس اتاق بازارگانی ایران و هند در پایان تصریح کرد: با توجه به نیاز کشور به شفافیت اقتصادی و اقتصاد رقابتی، باید مسیرهای پایدار و همواری را برای رسیدن به این مهم انتخاب کنیم که استفاده مطلوب از ظرفیت های بازار سرمایه به خصوص بورس کالای ایران که عمده تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کشور در این بازار حضور دارند، می تواند کشور را برای بازگشت رونق اقتصادی کمک کند؛ در این میان رواج معاملات پنهانی و زیر زمینی و مقاومت در برابر شفافیت حاصلی جز فرار مالیاتی و رشد مشکلات اقتصادی نخواهد داشت.

لزوم ساماندهی صادرات زعفران از طریق بورس کالا

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: عرضه زعفران در بورس کالا باعث واقعی شدن قیمت و شفافیت معاملاتی می شود و این اتفاق به نفع کشور است.

عباس پاپی زاده با اشاره به عرضه و خرید توافقی زعفران در بورس کالای ایران بیان کرد: با عرضه زعفران در بورس کالا، قیمت زعفران واقعی و عادلانه می شود؛ این در شرایطی است که طی سالیان گذشته همواره عده ای در بازار زعفران، قیمت ها را به نفع خود تعیین می کرده و می کنند که با عرضه این محصول ارزشمند در بورس کالا آن هم با حمایت وزارت جهاد کشاورزی شاهد واقعی شدن قیمت خواهیم بود؛ همچنین خرید توافقی زعفران در بورس کالا نیز به دلیل پرداخت پول کشاورزان در زمانی مناسب به سود آنهاست.

وی به امکان صادرات زعفران از طریق بورس کالا به بازارهای جهانی گفت: علاوه بر اینکه می توان از ظرفیت های بورس کالا برای صادرات زعفران استفاده کرد، حتی طراحی ابزارهای مالی و معاملات ثانویه بر روی اوراق زعفران نیز می تواند برای فعالان داخلی و خارجی جذاب باشد؛ از سوی دیگر بورس شرایط کم نوسان تری را نسبت به عرضه در خارج از بورس دارد و مشتریان خارجی با خیالی آسوده می توانند برای خرید زعفران از بورس برنامه ریزی کنند در غیر اینصورت برنامه ریزی برای صادر کننده دشوار خواهد بود.

۵ مزیت عرضه مستمر زعفران در بورس کالا

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اهداف و چشم‌اندازهایی برای ورود کالاهای کشاورزی به خصوص زعفران به بورس کالا در نظرگرفته شده که از آن جمله می‌توان به حضور فعال در بازارجهانی، مدیریت نوسانات قیمت این محصولات، جلوگیری از واسطه‌گری، تنظیم بازار و شفافیت اقتصادی اشاره کرد.

رمضانعلی سبحانی‌فر به ارائه بی واسطه محصولات کشاورزی به خصوص زعفران به بازار تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه کشاورز و تولید کننده ای که محصولات را به صورت خرد تولید می کند به طور یقین برای فروش محصولات خود با مشکلاتی رو به رو است به همین دلیل ارائه بی واسطه محصولات کشاورزی از جمله زعفران در بورس می تواند بسیاری از مشکلات را هموار سازد.

وی تصریح کرد : اهداف و چشم‌اندازهایی برای ورود کالاهای کشاورزی به خصوص زعفران به بورس کالا در نظرگرفته شده که از آن جمله می‌توان به حضور فعال در بازار جهانی، مدیریت نوسانات قیمت این محصولات، جلوگیری از واسطه‌گری، تنظیم بازار و شفافیت اقتصادی اشاره کرد. به طور یقین اگر کشاورزان به بازار سرمایه اعتمادکنند بخش قابل توجهی از مشکلاتی که در گذشته گریبانگیر آن‌ها بودند که از جمله آن می توان به حضور واسطه ها و دلالان اشاره کرد رهایی یابند.

عرضه گندم در بورس کالا به نفع کشاورزان است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: خرید گندم کشاورزان در بورس کالا باعث شفاف سازی قیمت و افزایش کیفیت این محصول خواهد شد.

سید راضی نوری،  افزود: این اتفاق می تواند تاثیر مثبت در افزایش کیفیت محصول گندم کشاورزان داشته باشد. در حقیقت ورود گندم به بورس کالا موجب شفاف سازی قیمت ها شده و در نهایت به نفع کشاورز تمام خواهد بود. البته ورود به بورس کالا دارای مراحل و تکنیک هایی است. لذا  باید الفبای بورس به کشاورزان آموزش داده شود زیرا بدون آموزش و آگاهی به این قشر نمی توان انتظار این تغییرات را به شیوه ای مطلوب داشت.

نماینده مردم شوش در مجلس ادامه داد: با ورود گندم به بورس کالا، قیمت گندم براساس قیمت بورس محاسبه خواهد شد اما دولت مابه التفاوت آن با نرخ تضمینی را محاسبه و پرداخت خواهد کرد.

تنظیم بازار و حمایت از زعفرانکاران، دو مزیت مهم خرید توافقی در بورس

یک مباشر رسمی خرید توافقی زعفران ا اظهار کرد: اجرای طرح خرید توافقی زعفران طرحی است که علاوه بر حمایت از تولیدکننده زعفران، جهت تنظیم بازار این محصول به اجرا در آمده است تا در زمان برداشت، نگرانی از بابت کاهش قیمت ها موجب افزایش عرضه در بازار نشود.

غلامرضا کریمی افزود: دولت با اجرای طرح خرید توافقی این اطمینان خاطر را داده تا هر زعفرانکاری که تا پایان آذرماه زعفران خود را به مباشران تعیین شده تحویل دهد، می تواند از مزایای این طرح برخوردار شود. بطوریکه کشاورزان مجبور به فروش کل محصول زعفران خود نیستند. چرا که در این طرح می توانند محصول خود را در قالب گواهی سپرده کالایی تحویل انبارهای پذیرش شده دهند و در ابتدای امر برای پوشش هزینه های خود، ۳۰ درصد پول زعفران تحویلی را به قیمت های مصوب این طرح دریافت کنند.

وی با بیان اینکه امکانات و ویژگی های متعددی در این طرح تعبیه شده، جلوگیری از نوسانات قیمتی کاذب قیمت طلای سرخ را به کمک خرید توافقی امکان پذیر دانست و گفت: با ابلاغ این طرح، دولت امنیت را برای بازار زعفران تثبیت کرده، از این رو، امیدواریم در بورس کالا به جایگاه مطلوب دست یابیم تا از این پس بورس بار کاری تنظیم بازار را از دوش دولت بردارد.

۴ مزیت اقتصادی با اجرای یک ماده قانونی

یک فعال اقتصادی و عضو سابق هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران معتقد است که عرضه مواد اولیه در بورس کالای ایران همزمان با توجه به زیرساخت های زنجیره تولید، مزایایی همچون تولید رقابتی، ایجاد ارزش افزوده و رشد GDP و جلوگیری از خام فروشی را در پی خواهد داشت.

محمد حسین برخوردار، در خصوص اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در بستر بورس کالای ایران به منظور جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی گفت: باید مواد معدنی را برای تولید کالای ساخته شده و ایجاد ارزش افزوده بیشتر، در بورس کالا عرضه کنیم. در این میان نکته مهم اینجاست که زیرساخت های زنجیره تولید در داخل کشور به صورت متعادل رعایت شود تا اختلال ها در قیمت ها و بازار کمتر نمایان شده و بتوانیم از ظرفیت های بورس کالا برای عرضه های داخلی و صادراتی مواد معدنی نهایت بهره را ببریم.

وی از امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی به قیمت های مناسب با عرضه در بورس کالا و جلوگیری از صادرات مواد خام سخن گفت و اظهار کرد: با اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر می توان ضمن رقابتی کردن فرآیند تولید، به تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع با قیمت های مناسب کمک کرد که برای تحقق این امر باید تکنولوژی مدرن را نیز به کار برد.

عرضه موفق محصولات سه واحد صنعتی در بورس کالا برای اولین بار

ذر هفته گذشته مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس از عرضه محصولات سه واحد تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی فارس در بورس کالا خبر داد.

احد فتوحی با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی فارس برای نخستین بار در بین صنایع کوچک در کشور مقدمات عرضه محصولات این سه واحد صنعتی را در بورس کالا فراهم کرده است، گفت: کار پذیرش و ارائه محصولات سایر واحدهای صنعتی کوچک و متوسط استان در بورس کالا نیز توسط کارگزاری مفید شیراز به عنوان مجری مورد حمایت این شرکت در امور بورس و فرابورس در حال انجام است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود: معافیت از تشریفات مناقصه و مزایده، برخورداری از معافیت مالیاتی و قیمت‌های تعادلی تعیین شده تسهیلات سلف از جمله مزایای ورود واحدهای صنعتی به بورس کالا است.

پاسخ به ۵ سوال مهم درباره مزایای عرضه گندم در بورس کالا

رییس اتحادیه تولید کنندگان نان صنعتی ایران گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا می تواند جایگزینی مناسب برای رفع مشکل نقدینگی کشاورزان و گندمکاران باشد؛ ضمن اینکه با عرضه گندم در بورس کالا می تواند فضای رقابتی را ایجاد کرد که نتیجه اصلی آن افزایش کیفیت گندم و تعیین قیمت براساس درجه کیفیت محصول خواهد بود.

محسن لزومیان گفت: طی جلساتی که اخیراً با ستاد تنظیم بازار برگزار شد، افزایش قیمت ۱۵ درصدی نان تصویب شد و مقرر گردید تا سه ماه آینده طرح مدیریت جامع زنجیره تولید گندم آماده شود که این طرح با همکاری بورس کالای ایران می تواند در افزایش کیفیت گندم و یکسان سازی قیمت ها متناسب با نرخ های جهانی اثربخش باشد.

رییس اتحادیه تولید کنندگان نان صنعتی ایران در خصوص وعده عرضه کل گندم تولیدی کشور در بورس کالا به روش قیمت اظهار کرد: به طور قطع تحقق این برنامه ها در ارتقای کیفی محصول اثرگذار است؛ زیرا در حال حاضر تولید نان های صنعتی، رقابتی است و وجود این فضای رقابتی می تواند در افزایش کیفیت محصول گندم نیز نقش آفرین باشد.

لزومیان با تاکید بر اینکه در فضای رقابتی بورس کالا می توان پرداخت یارانه های دولتی و سوبسیدها را به شکل هدفمندتری به اجرا درآورد و مانع از ایجاد فساد و رانت های مرتبط با آن شد، اظهار کرد: رقابت تولیدکنندگان برای ارایه محصول دارای استانداردهای تعیین شده و با کیفیت بالاتر در بورس، ضمن اینکه هم به نفع تولیدکننده بوده و هم رضایت مصرف کننده را در پی دارد، می تواند برای اندیشیدن تدابیر لازم جهت ساماندهی قیمت های داخلی و متناسب با قیمت های جهانی کمک کننده باشد که این هدف از طریق اجرای طرح جامع زنجیره گندم محقق شدنی است.

کاهش ناخالصی های گندم با اجرای سیاست قیمت تضمینی

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد گفت: با اشاره به اینکه در دنیا سیاست خرید تضمینی وجود نداشته و مکانیزم بازار آزاد حاکم است، گفت: در مکانیزم بازار آزاد، کلیه کارخانه های آردسازی، سیلوها و مصرف کننده های گندم اقدام به خرید این محصول می کنند و خریدار تنها به دولت و مراکز خرید تضمینی محدود نمی شود. در این فضا، با مراقبت های به عمل آمده از سوی خریداران، محصول با کیفیت مورد نظر آنها خریداری می شود و در این زمینه بورس کالا می تواند با اجرای سیاست قیمت تضمینی فضای رقابتی را در بین کشاورزان ایجاد کرده و به افزایش کیفیت گندم عرضه شده توسط کشاورز منتهی گردد.

حسین یزدجردی ضمن تاکید بر اینکه باید به سمت سیستم بازار آزاد حرکت کنیم، گفت: باید محصول گندم براساس نظام عرضه و تقاضای واقعی مورد معامله قرار گیرد تا قیمت مطابق با کیفیت محصول عرضه شده تعیین شود.

سود حاصل ازصادرات پسته با عرضه در بورس کالا به جیب باغداران می رود

نماینده انار و رفسنجان درمجلس شورای اسلامی با تاکید برعرضه پسته در بورس کالا گفت: ورود پسته به بورس کالا موجب شفافیت و حذف واسطه‌ها شده و سود حاصل ازصادرات پسته از این پس نصیب باغداران خواهد شد.

احمد انارکی محمدی ورود پسته به بورس کالا را گامی رو به جلو برای به دست آوردن جایگاه قبلی پسته در بازارهای جهانی دانست و گفت: بورس کالا برای کشف قیمت و برقراری تعادل عرضه و تقاضا در بازار پسته مکان مناسبی است زیرا در دنیا دوره معاملات بازار سنتی به پایان رسیده و محصولات مختلف باید با عرضه در بورس معاملات خود را انجام دهند تا ضمن شفافیت معاملاتی، پول باغداران هم به موقع وصول شده و مشکل نقدینگی آنها حل شود.

وی تصریح کرد: انجام معاملات پسته در بورس کالا تحول بزرگی را در زمینه فروش به وجود خواهد آورد. ورود پسته به بورس کالا موجب شفافیت و حذف واسطه‌ها شده و سود حاصل ازصادرات پسته با عرضه  آن در بورس کالا از این پس نصیب باغداران می‌شود.

مزایای عرضه فولاد در بورس کالا چیست؟

یک کارشناس بازارهای کالایی به مزایای معاملات تیرآهن و میلگرد در بورس کالا اشاره کرد و گفت: میلگرد و تیرآهن نیز مانند هر کالای دیگری با حضور در بورس قطعا از مزایای بورس کالا بهره مند می شود. برای مثال اولین مزیت آن کشف نرخ عادلانه و نیز ایجاد یک محیط امن برای معاملات سبک و سنگین است.

پیام آرمات  تأکید کرد: در مجموع میتوان گفت کشف نرخ عادلانه بر مبنای عرضه و تقاضا که بهترین روش قیمت گذاری است و نیز امنیت معامله از مهمترین مزایای عرضه کالا در بورس به شمار می رود. به گفته این کارشناس بازارهای کالایی، عرضه محصولات در بورس کالا مزایای دیگری نیز دارد که یکی از آنها استاندارد بودن کیفیت محصول است. او تصریح کرد: هر کالایی در تالار بورس خرید و فروش نمی شود و کالاهای عرضه شده در بورس باید مطابق با یکسری از استانداردها باشد.

به گفته آرمات فروشنده ها و عرضه کننده ها بعد از مدتی میتوانند در بورس کالا از ابزارهای نوین مالی جهت تأمین مالی استفاده کنند؛ همانطور که شرکتهای بزرگ مانند ذوب آهن اصفهان و گل گهر این کار را انجام می دهند و از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد استفاده میکنند

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها