روی

با وجود کاهش موجودی انبارهای بورسی دنیا از فلز روی و رسیدن موجودی انبار بورس فلزات لندن به ۲۲۶ هزار تن و همچنین کاهش شاخص ارزش دلار طی هفته گذشته، قیمت روی روند نزولی را طی کرد. علت اصلی این امر خروج سرمایه‌گذاران از بازار خرید و فروش کامودیتی‌ها و کاهش وضعیت‌های خرید بود

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» ، تغییر قیمت و موجودی انبارهای روی در بورس فلزات لندن، طی ماه گذشته از ۱۷ اکتبر تا ۱۷ نوامبر در نمودار ۱ آورده شده است. همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، میزان موجودی روی انبارهای بورس فلزات لندن روند نزولی را طی کرده و از ۲۷۱ هزار و ۸۵ تن در ۱۷ اکتبر به ۲۲۶ هزار و ۷۷۵ تن در ۱۷ نوامبر رسید که به معنی کاهش ۱۹.۸ درصدی موجودی انبارها است. قیمت روی در بورس فلزات لندن که در ۱۷ اکتبر معادل ۳ هزار و ۱۳ دلار بود، همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، روند پر فراز و نشیبی را طی کرد و در نهایت در ۱۷ نوامبر به ۳ هزار و ۱۹۹ دلار به‌ازای هر تن رسید که در مجموع به معنی رشد ۲.۱ درصدی قیمت طی این یک ماه بوده است.

قیمت روی در روز پایانی معاملات هفته گذشته، یعنی ۱۰ نوامبر به ۳ هزار و ۲۸۹ دلار به‌ازای هر تن رسید و با شروع معاملات در ۱۴ نوامبر قیمت این فلز در بورس فلزات لندن با کاهش مواجه شد و به ۳ هزار و ۲۲۴ دلار به‌ازای هر تن رسید. این روند نزولی قیمت، در روز ۱۵ نوامبر هم ادامه یافت، اما در ۱۶ نوامبر قیمت هر تن روی مجدد اندکی رشد یافت و به ۳ هزار و ۲۰۶ دلار رسید، مجدد در روز جمعه ۱۷ نوامبر با کاهش مواجه شد و به ۳ هزار و ۱۹۹ دلار به‌ازای هر تن رسید.

نکته قابل توجه در روند کاهشی قیمت در هفته گذشته، روند کاهشی شاخص ارزش دلار آمریکا بود که در کنار کاهش موجودی انبارهای بورس دنیا از فلز روی انتظار افزایش قیمت را به‌وجود می‌آورد، اما این امر محقق نشد و قیمت‌ها همچنان کاهش پیدا کردند.

بخش عمده‌ای از رشد قیمت کامودیتی‌ها در سال جاری ناشی از ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه و افزایش موقعیت‌های خرید بود، از آنجایی که وضعیت آتی بازار مشخص نیست، سرمایه‌گذاران در حال خروج از بازار خرید و فروش کامودیتی‌ها هستند و همین امر موجب کاهش موقعیت‌های خرید و سرد شدن بازار شده است.

از دیگر دلایل این امر، می‌توان به اقدام دولت چین اشاره در افزایش نرخ بهره بانکی خود به ۴.۵ درصد اشاره کرد که بیشترین میزان طی ۲ سال و نیم گذشته بوده است و باعث افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به سپرده‌گذاری در بانک شده و عدم حضور آن‌ها در بازار کامودیتی‌ها موجب کاهش موقعیت‌های خرید و در نتیجه افت قیمت شد.

در روز ۱۴ نوامبر، شاخص‌های اقتصادی چین در ماه اکتبر انتشار یافت که نتایج ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها بود و شاخص رشد سرمایه‌گذاری این کشور از ۷.۵ درصد به ۷.۳ درصد کاهش یافت. میزان رشد تولیدات صنعتی نیز در ماه اکتبر از ۶.۶ درصد به ۶.۲ درصد کاهش یافت. کاهش تولید و سرمایه‌گذاری در چین می‌تواند عامل مهمی در کاهش مصرف کامودیتی‌ها و تضعیف بازار آن‌ها باشد.

منبع:اخبار فلزات

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها