شاپور

از روز ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۶ و در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس بازار سرمایه، فاز نخست سامانه جامع نظارتی این بازار، به بهره برداری عملیاتی رسید.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران» شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این خبر گفت: با سامانه نظارت بر بازار، قابلیت استفاده از  بروزترین روش ‌ها و استاندارد های نظارتی بورس ‌های مطرح دنیا فراهم شده است.

دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه این سامانه در مدت بیش از ۱۰ ماه طی دو فاز جداگانه اجرایی شد، تصریح کرد: فاز نخست این پروژه طی ۵ ماه با هدف تهیه طرح مفهومی شناخت نیازمندی ‌های حوزه ‌های مختلف نظارتی و مستند سازی آنها در تیر ماه سال جاری به اتمام رسید و در فاز بعدی ، پیاده‌ سازی سامانه در سازمان بورس، انجام تست ‌های مختلف عملیاتی و فنی و انطباق با قوانین و مقررات موجود انجام شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اجرای این پروژه نمونه بارزی از یک کار گروهی موفق و هماهنگ است، گفت: مجموعه‌ های مختلف نظارتی بازار سرمایه کشور شامل اداره نظارت بر بازار سازمان بورس، شرکت بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران و بورس کالای ایران در قالب تیم کسب و کار پروژه و همچنین شرکت های مدیریت فناوری اطلاعات بورس تهران، رایان بورس و مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس در قالب تیم فنی و از طریق ارتباط بسیار نزدیک توانستند در نهایی شدن این پروژه ایفای نقش کنند.

محمدی به مهمترین ویژگی‌ های این سامانه اشاره کرد و گفت: افزوده شدن الگوهای جدید کشف ناهنجاری‌ های حوزه بازار سرمایه به مجموعه رویه های فعلی در کنار استفاده از جدیدترین شیوه های شناسایی تخلفات انجام گرفته در حوزه معاملات و سفارشات به صورت سیستماتیک، از جمله ویژگی های این سامانه نظارتی است.

وی در این رابطه ادامه داد: همچنین امکان بازسازی روند رویداد های مرتبط با معاملات و سفارشات در جزئی ترین سطح ممکن و قابلیت تطبیق با نرم ‌افزارهای هسته معاملات با سرعت بسیار بالا و به کارگیری جدیدترین امکانات سخت افزاری از دیگر مزیت های این سامانه است.

محمدی ابراز امیدواری کرد با استفاده از این سامانه، کارآیی در بورس افزایش پیدا کند و  حرکت در مسیر معاملات منصفانه هموارتر شود.

منبع:سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها