جمیلی

با توجه به مشکلاتی که در خرید و فروش زعفران وجود دارد ، هرچقدر بتوانیم خرید و فروش زعفران را به سمت بورس کالا به عنوان بازاری شفاف و قانونمند هدایت کنیم، علاوه بر برطرف شدن مشکلات موجود همچون نوسان کاذب قیمت در فواصل مختلف، استانداردهای لازم برای این محصول رعایت شده و خریدار و فروشنده از خرید این محصول مطمئن می شوند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل خرید توافقی زعفران از طریق بورس کالای ایران را ابلاغ کرد. در این طرح، خرید توافقی زعفران به صورت قطعی و امانی و توسط مباشران انجام می شود که طی آن مراکز خرید و مباشران تعیین شده توسط دولت، در حاشیه بازار برای خرید زعفران اقدام می کنند؛ به گونه ای در شیوه نخست با قیمت توافقی این محصول از زارعان خریداری می شود و در شیوه دیگر زعفران به امانت از بهره برداران گرفته شده و در بورس عرضه می شود.
درهمین رابطه رئیس خانه اقتصاد ایران به عرضه زعفران در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: چند سالی است که زعفران به صورت فله به کشور اسپانیا صادر می شد و این کشور زعفران ایرانی را بسته بندی کرده و به نام زعفران اسپانیا ارزش افزوده بالا کسب می کند. 
وی افزود: این در حالی است که در چند سال اخیر برخی از شرکت ها توانسته اند تاحدودی در رفع مشکلات صادرات زعفران قدم بردارند. به طوریکه این شرکت ها زعفران مرغوب ایرانی را با کیفیت و برند مناسب بسته بندی و در بازارهای جهانی عرضه می کنند، اما این اقدام مثبت به دلیل برخی سوء استفاده و شیطنت ها در جریان نوسانات قیمتی با مشکل مواجه می شود.
جمیلی با بیان اینکه نوسانات قیمت از سوی عده ای در بازار زعفران به چالشی بزرگ برای تولیدکنندگان زعفران تبدیل شده است، تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در خرید و فروش زعفران وجود دارد ، هرچقدر بتوانیم خرید و فروش زعفران را به سمت بورس کالا به عنوان بازاری شفاف و قانونمند هدایت کنیم، علاوه بر برطرف شدن مشکلات موجود همچون نوسان کاذب قیمت در فواصل مختلف، استانداردهای لازم برای این محصول رعایت شده و خریدار و فروشنده از خرید این محصول مطمئن می شوند.
رئیس اتاق بازارگانی ایران و هند در پایان تصریح کرد: با توجه به نیاز کشور به شفافیت اقتصادی و اقتصاد رقابتی، باید مسیرهای پایدار و همواری را برای رسیدن به این مهم انتخاب کنیم که استفاده مطلوب از ظرفیت های بازار سرمایه به خصوص بورس کالای ایران که عمده تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کشور در این بازار حضور دارند، می تواند کشور را برای بازگشت رونق اقتصادی کمک کند؛ در این میان رواج معاملات پنهانی و زیر زمینی و مقاومت در برابر شفافیت حاصلی جز فرار مالیاتی و رشد مشکلات اقتصادی نخواهد داشت.

منبع: میزان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها