بورس کالا

در هفته گذشته رویدادهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که اعلام مزایای تکمیل زنجیره عرضه فولاد در بورس کالا، امکان معامله پول الکترونیکی در بورس کالا، آمادگی برای تاسیس اولین صندوق ارزی،آمادگی زیرساخت های بورس کالا برای پوشش ریسک نوسان نرخ ارز و افزایش کیفیت نان مصرفی با عرضه کل گندم در بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

مزایای تکمیل زنجیره عرضه فولاد در بورس کالا برای صنایع پایین و بالادست

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»در هفته گذشته مدیرعامل بورس کالای ایران بر لزوم عرضه کل زنجیره فولاد در چرخه بورس کالا تاکید کرد و گفت: از طریق عرضه کامل زنجیره تولید در بورس کالا، امکان رعایت منافع واحدهای بالادستی و پایین دستی و کشف قیمت مناسب فراهم می شود.

حامد سلطانی نژاد بیان داشت: بورس کالا را می توان فرصتی برای رقابت شفاف دانستدر واقع بورس کالا ابزاری است که به کشف قیمت محصولات کمک می کند و اگر عرضه کل زنجیره تولید فولاد در بورس صورت گیرد شفافیت بر همه مراحل معامله آن حاکم می شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین بهتر آن است که کل زنجیره فولاد در بورس کالا مورد معامله قرار گیرد؛ به طوری که شفاف سازی فقط برای بخشی از ساختار زنجیره تولید به صلاح صنعت نیست، بلکه باید کل زنجیره شفاف شده و فرایند کشف قیمت آن هم مشخص باشد که این مهم در بورس کالا می تواند اتفاق بیفتد.

به گفته سلطانی نژاد، شفاف سازی نباید مخصوص صنایع بالادستی باشد؛ بلکه باید صنایع پایین دستی نیز با شفافیت در حوزه تولیدشان گام بردارند

امکان معامله پول الکترونیکی در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران درباره جایگاه بیت کوین و دیگر پول های الکترونیکی در بازار های مالی گفت: پول در فضای مجازی تبادل می شود و خواه ناخواه ایران هم وارد آن خواهد شد و باید درمورد آن برنامه ریزی شود.

حامد سلطانی نژاد افزود: امکان معامله پول الکترونیکی در بورس کالا وجود دارد و فقط این اتفاق نیاز به ایجاد یک بستر نظارتی دارد.

وی  گفت:در دنیا در حوزه بیت کوین اتفاقات مهمی افتاده و برخی بانک های مرکزی بیت کوین را به رسمیت نمی شناسند و این پول در دفاتر بانک مرکزی ثبت نمی شود و نظارت سیستم پولی و بانکی بر آن کمتر خواهد بود با این حال برخی از بانک های مرکزی دنیا آن را پذیرفته اند.

مدیر عامل بورس کالای ایران همچنین گفت:در بورس های کالایی هم امکان معامله این واحد پولی مورد وجود دارد و نیاز است که یک بستر نظارتی برای آن بوجود بیاد. از آن جایی که ثبت این پول در دفاتر بین المللی و فضای مجازی صورت می گیرد، خیلی راحت می تواند بازار های ما را تحت تاثیر قرار دهد و این در حالی است که ما هنوز ارزیابی دقیقی از نقش این پول و اثری که می تواند بر اقتصاد کشور داشته باشد، نداریم و به نظر می رسد که باید روی آن کار شود.

آماده تاسیس اولین صندوق ارزی هستیم

معاون نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار از تاسیس صندوق ارزی و راه اندازی معاملات آتی ارز در آینده ای نزدیک و با همکاری مناسب بانک مرکزی خبر داد.

حسن امیری در خصوص راه اندازی صندوق ارزی در بازار سرمایه در قالب مدلی همچون صندوق های کالایی در آینده نزدیک و اثرات آن در پوشش ریسک تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، گفت: مباحث ارزی دامنه وسیعی را شامل می شود که ابزارهای بازار سرمایه می تواند کمک حال زیادی در بحث کاهش نوسانات کاذب بازار ارز باشد.

وی افزود: در حوزه ارز چند نکته حائز اهمیت وجود دارد که یک مورد آن بحث بسترسازی در حوزه های ارزی است که در این راستا بحث انتشار اوراق ارزی، تاسیس صندوق های ارزی و راه اندازی معاملات آتی ارز نیز مطرح هستند؛ البته پیش از این نیز موضوع انجام معاملات آتی ارز در بورس کالای ایران مطرح بود که این امر در انتظار اعلام بانک مرکزی است.

آمادگی تمام زیرساخت های بورس کالا برای پوشش ریسک نوسان نرخ ارز

جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل گفت:ابزارهای پوشش ریسک نوسان نرخ ارز یکی از مهمترین ابزارهایی است که برای سرمایه گذاری بیشتر در بازار سرمایه ایران باید بررسی شود. یکی از پیش شرط های این موضوع تک نرخی شدن ارز است که اگر حل شود بورس کالا تمام زیر ساخت ها و پلتفرم لازم را برای این کار آماده کرده و آمادگی برای پوشش این ریسک را دارد.

بهادر بیژنی درخصوص راهکارهای بین المللی شدن بازار سرمایه گفت: بحث بین المللی شدن بازار سرمایه موضوعی فراتر از حضور یا جذب سرمایه گذار خارجی است.

این مقام مسوول در سازمان بورس با تاکید بر اینکه باید در فرایند بین المللی شدن بازار سرمایه علاوه بر سازمان بورس، چهار بورس، سپرده گذاری و دو کانون نیز فعال باشند، گفت: همچنین لازم است شرکای ما یعنی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی ایران، سازمان خصوصی سازی، سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی اقتصادی و مرکز مالی ایران هم در این مهم دخیل شوند.

پوشش ریسک های اقتصاد کشور برای سرمایه گذاران خارجی با ظرفیت بورس کالا

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران پیرامون روند تامین مالی کوتاه مدت و بلندمدت صنایع فعال در کشور، به نقش اصلی بورس کالا اشاره کرد و گفت: تامین مالی بنگاه های اقتصادی از مسیر بورس کالا در اولویت اهمیت اهداف و کارکردهای این بورس قرار دارد؛ البته به اعتقاد بنده آنچه در حال حاضر نیاز اصلی اقتصاد و بازارهای کالایی کشور است، حوزه شفافیت و ایجاد بازارهاست و عملاً ما به همان دلیل تلاش می کنیم که بورس کالا در تمام حوزه ها قوت بگیرد.

سعید اسلامی بیدگلی، افزود: با وجود فضای غیرشفاف و ناسالم اقتصاد ایران، بورس کالا از معدود بازارهایی که از ابتدای فعالیتش همه آمارهای آن شفاف است می تواند با استمرار حمایت های دولت و فعالان اقتصادی و صنایع، به تنها مرجع جدی قیمت گذاری انواع کالا حتی در بازارهای بین المللی تبدیل شود و این همان موضوعی است که اساساً زمانی که بازار منسجمی برای یک کالا تشکیل شود، هم مصرف کننده و هم تولیدکننده می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی به امکان جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه صادرت انواع کالا از بستر بورس کالا اشاره کرد و گفت: تحقق چنین امری از طریق حضور در نمایشگاه های بین المللی جهت معرفی فرصت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران است. بطوریکه بخشی از این نمایشگاه ها بایستی به معرفی ماحصل فعالیت های سال های گذشته اختصاص یابد تا نتایج فعالیت ها در حوزه های مختلف برای مخاطبان به نمایش در آید. ضمن اینکه می تواند آغازی برای فعالیت های بعدی و توسعه بازار ما باشد.

کشف قیمت زنجیره فولاد باید به بورس کالا برود

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران تولید و صادرات سنگ آهن را مقرون به‌صرفه ندانسته و معتقد است که تولیدکنندگان باید به سمت فرآوری و پیشرفت در زنجیره تولید فولاد تا آهن اسفنجی پیش بروند.

وی با بیان اینکه باید تمام محصولات سنگ‌آهنی به صورت الزامی وارد بورس کالا شوند، افزود:اگر قیمت‌گذاری تمام محصولات اعم از سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و حتی شمش فولاد در بورس کالا انجام شود، می‌توان تمام معاملات را به سمت این بازار سوق داد.در جریان تولید همواره دستوراتی صادر می‌شود که موجب تشویق برخی از افراد و یا اضمحلال افراد دیگر می‌شود، بنابراین ارزش افزوده به درستی محاسبه نمی‌شود. در حالی که این محاسبه در بورس کالا می‌تواند به درستی انجام شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن تاکید کرد: بنابراین استفاده از پتانسیل‌های بورس در کشور باید حمایت و تقویت شود و فرهنگ‌سازی در کشور انجام شود. مقوله‌ای مانند سنگ‌آهن درگیری چندجانبه دارد. از یک طرف ماده خام محسوب می‌شود و از طرف دیگر کالای تجاری محسوب می‌شود و صادرکنندگان و خریداران خارجی در انتظار خرید آن هستند. از سوی دیگر این ماده شاخص کار معدن‌داری است. بنابراین اگر می‌خواهیم ارزش افزوده را ارج نهیم، باید به دنبال کشف قیمت واقعی باشیم که هیچ‌ جا به اندازه بورس‌کالا این امنیت قیمت‌گذاری را ایجاد نمی‌کند.

بورس کالا تنها مکان مطمئن برای کشف قیمت واقعی فولاد است

مدیر عامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: بورس کالا تنها مکان مطمئن برای کشف قیمت واقعی فولاد است و از قیمت سازی جلوگیری می کند.

منصور یزدی زاده گفت: با توجه به اینکه بورس کالا شرایط لازم از نظر قوانین و مقررات، بازار داخلی و خارجی را فراهم کرده و امکان ایجاد فضای رقابت را برای خریدار فراهم میکند، از این رو بورس کالا بدون دخالت در قیمت گذاری، فقط و فقط نظارت بر جریان کشف قیمت کرده و از هرگونه قیمت سازی جلوگیری میکند.

وی افزود:باید گفت در حال حاضر بورس کالا تنها جایی است که اطمینان خاطر را برای مدیران شرکتهای تولیدی و همچنین خریدارانی که علاقه مند کار در فضای سالم و شفاف می باشند را فراهم کرده است و تجربه ۱۰ ساله بورس کالا گویای همین موضوع است.
 

نقش توسعه بخش کشاورزی بر اقتصاد ملی از طریق عرضه محصولات در بورس کالا

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: درخصوص محصول گندم و عرضه آن براساس سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا گفت: یکی از مهمترین اثرات اجرای این سیاست برای یک کالای استراتژیک مثل گندم این است که کشاورز این اطمینان خاطر را دارد که می تواند محصول خود را به قیمت تضمینی در بورس کالا بفروشد و دولت مابه التفاوت نرخ کشف شده برای آن با نرخ تعیین شده را برای حمایت از کشاورز می پردازد.

ناصر موسوی لارگانی به اثرات اجرای این طرح بر کاهش هزینه های دولت اشاره کرد و گفت: به طور قطع اجرای این سیاست اثرات مثبتی بر کاهش هزینه های دولت خواهد داشت؛ هزینه هایی که پیش از این دولت متعهد به پرداخت بوده و با اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های این بخش از بودجه دولت خواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تایید آثار مطلوب عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، از حذف دلالان و سفته بازان بازار سنتی سخن گفت که هر ساله حاصل دسترنج کشاورز را به قیمت های ناچیز خریداری کرده و سود اصلی را به جیب خود سرازیر می کنند.

افزایش کیفیت نان مصرفی با عرضه کل گندم از سال آینده در بورس کالا

یک نماینده مجلس گفت: عرضه محصولات در بورس کالا بر مبنای سیاست قیمت تضمینی می‌تواند موجب پیشگیری از خروج ارز از کشور شده و علاوه بر رفع نیاز به واردات، افزایش کیفیت نان مصرفی را نیز به همراه داشته باشد.

حبیب الله نیکزادی پناه با بیان اینکه اجرای سیاست قیمت تضمینی رضایت کشاورزان و گندمکاران را در پی داشته است، گفت: با توجه به اینکه گندم کالایی استراتژیک بوده و برای جامعه و دولت اهمیت زیادی دارد، اجرای این سیاست بسیار موفقیت آمیز بود و نتایج مثبتی به همراه داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه از سال گذشته، کشور گندم مصرفی خود را تولید می کند، عرضه محصول در بورس کالا بر مبنای سیاست قیمت تضمینی می تواند موجب پیشگیری از خروج ارز از کشور شده و علاوه بر رفع نیاز به واردات، افزایش کیفیت نان مصرفی را نیز به همراه داشته باشد.

وی گفت: هر کالایی که در بورس عرضه شود، با شفافیت قیمتی همراه شده و قیمت داخلی محصول با بهای بازارهای خارجی آن با هم هماهنگی بیشتری پیدا خواهد کرد. این در حالی است که هر کالایی که در بازاری غیر از بورس معامله شود، با مشکلات خاص خود مواجه خواهد بود؛ اما در بورس کالا این مشکلات وجود ندارد.

چاره ای به جز ورود به بورس کالا نیست

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در راستای توسعه طرح قیمت تضمینی در بورس کالا باید ضمن تکمیل و بهبود زیرساخت های لازم و تامین نهاده های تولید موردنیاز کشاورزان، آموزش های لازم پیرامون نحوه و مزایای عرضه در بورس کالا با استفاده از قیمت تضمینی و در فضایی رقابتی صورت پذیرد. زیرا اول و آخر راهی به جز ورود به بورس کالا و اجرای سیاست قیمت تضمینی نداریم؛ زیرا معامله در این بازار برمبنای عرضه و تقاضا و شفافیت است.

راضی نوری اظهار کرد: برای برنامه ریزی دقیق و مدیریت اقتصاد در بخش محصولات کشاورزی چاره ای به جز ورود به بورس کالا نیست. زیرا اگر در بورس کالا و با سیاست قیمت تضمینی، محصولات با قیمتی متعادل و البته به صرفه برای کشاورز طبق مکانیزم عرضه و تقاضا مورد معامله قرار گیرد، نقشی اساسی در توسعه اقتصاد این بخش و تعریف بهینه الگوی کشت در کشور ایفا خواهد کرد.

نوری به توسعه اقتصاد در حوزه کشاورزی با اجرای طرح قیمت تضمینی و نقش بورس کالا در آن اشاره کرد و گفت: اجرای این سیاست اگر به صورت یک برنامه اصولی و یک کار اساسی طبق چارچوب های جهانی انجام شود، صد در صد در تحقق این هدف موثر خواهد بود. زیرا با عرضه محصولات و کالاهای اساسی براساس طرح قیمت تضمینی در بورس کالا به دلیل وجود رقابت و تعیین قیمت طبق کیفیت کالاها، شاهد افزایش سطح کیفی محصولات نیز خواهیم بود و بهبود کیفیت محصولات توسعه بخش کشاورزی و اقتصاد این حوزه، ایجاد بازاری مکانیزه و پیشرفته را به همراه خواهد داشت.

داستان پرغصه بازار پسته در فصل برداشت

یک باغدار پسته گفت: بنده به عنوان یک باغدار اگر مطمئن باشم که بورس حامی من است، دیگر ناچار به عرضه محصول خود به هر قیمتی در فصل برداشت نیستم.

به گفته علی سلطانی در ماه های اخیر اعلام شده که قرار است بورس پسته راه اندازی شود تا حاصل دسترنج ما باغداران بدون حضور دلالان فروخته شود اگر بورس بتواند اقدامی عملیاتی صورت دهد که از افت کاذب قیمت ها در بازار جلوگیری به عمل آمده و دست دلالان و واسطه ها کوتاه شود، کمک بزرگی به کشاورزان و باغداران خواهد بود..

وی با تاکید بر اینکه باید انواع مختلف پسته و واریته های آن را در بورس کالا عرضه کرد، اظهار کرد: عرضه پسته در بورس می تواند شفافیت قیمتی و معاملات این محصول را به همراه داشته باشد و اگر بورس کالا در این زمینه از باغداران و کشاورزان حمایت کند، با همکاری فعالان این حوزه برای عرضه کل محصول در بورس می توان به کشف قیمت بهتر پسته کمک کرد. ضمن اینکه با این کار بورس قدرت بیشتری برای مانور پیدا کرده و می تواند در زمینه شفافیت قیمتی قوی تر عمل کند، اما لازمه این امر فرهنگ سازی و افزایش اطلاعات باغداران نسبت به مزایای بورس است

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها