فلزات پایه شامل مس، آلومینیوم، سرب، روی، نیکل و قلع در سال ۲۰۱۵ پس از منابع انرژی، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان کالاها داشتند و مجموعا حدود ۲۶ درصد کاهش قیمت نشان دادند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، کومرس بانک در گزارشی با اشاره به اینکه فلزات پایه از ابتدای سال ۲۰۱۵ تاکنون تحت تاثیر ضعف اقتصادی چین که بزرگترین مصرف کنندگان این فلزات در جهان به شمار می‌رود، قرار گرفتند، اعلام کرد: سرب با تنها ۱۳ درصد کاهش قیمت که از ابتدای سال تاکنون داشت بهترین عملکرد و نیکل با ۴۳ درصد کاهش قیمت، بدترین عملکرد را در میان فلزات پایه داشته است.

موجودی نیکل در انبارهای تحت نظارت بازار فلزات لندن، هفته گذشته ۱.۱ درصد افزایش یافته و به ۴۴۱ هزار و ۵۱۰ تن رسید که بالاترین میزان از هشتم اکتبر بود. قیمت نیکل همچنین پس از گزارش مجمع بین المللی فولاد ضدزنگ که نشان داد تولید این آلیاژ در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است، نزول کرد. تولید فولاد ضدزنگ حدود دو سوم از تقاضا برای نیکل به حساب می‌آید.

طبق برآورد بانک "استاندارد چارترد"، حدود ۷۰ درصد از تولیدکنندگان نیکل با قیمت های کنونی ضرر می‌کنند.

بر پایه گزارش این بانک، وضعیت عرضه و تقاضا در بسیاری از بازارهای فلزات سال آینده به میزان قابل توجهی فشرده می‌شود زیرا بسیاری از تولیدکنندگان قادر به پوشش هزینه‌هایشان در قیمت های کنونی نیستند.

کومرس بانک اعلام کرد: قیمت های پایین منجر به کاهش گسترده تولید خواهد شد که بخشی از آن تاکنون اعلام شده است. بزرگترین کاهش اعلام شده تاکنون مربوط به روی بوده که عرضه جهانی آن بیش از ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت و ممکن است کاهش عرضه کمک کند قیمت این فلز در سال آینده بهبود پیدا کند.

بر اساس گزارش پلاتس، شرکت خدمات مالی مورگان استنلی هم دیدگاه مذکور را در تحلیلی از وضعیت فلزات پایه منعکس و اعلام کرده است: تداوم کاهش قیمت کالا در سال جاری منجر به کاهش ظرفیت معدنکاری و فرآوری و فلزات در سراسر جهان می‌شود. علت این امر هم سیگنال های منفی است که از چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده کالا در جهان مخابره می‌شود. دولت این کشور اعلام کرده که رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۶ احتمالا حدود ۶.۸ درصد خواهد بود. 

منبع: ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها