مس

بررسی بازار مس در بورس فلزات لندن، طی هفته‌ای که گذشت، حاکی از رشد ۱.۲ درصدی قیمت و افت ۲ هزار و ۲۲۵ تنی موجودی این فلز صنعتی در انبارهای بورس مذکور بود. گفتنی است که روزهای آغازین هفته، همگام با آغاز نشست هفته بورس فلزات لندن (LME WEEK) و افزایش موجودی مس شاهد افت قیمت بودیم؛ ولیکن در روزهای پایانی، انتشار اخبار مثبت اقتصادی و مثبت شدن جو روانی بازار، در بازیابی قیمت، سهم به‌سزایی داشتند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،طی روز دوشنبه، قیمت مس، همزمان با آغاز نشست هفته بورس فلزات لندن، به‌دلیل کاهش حجم معاملات این فلز صنعتی نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته و افزایش موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن، شاهد افت ۰.۱ درصدی بود. این کاهش در حالی بود که شاخص ارزش دلار نیز، در این روز، حدود ۰.۳۹ درصد کاهش یافت و به ۹۴.۴۵ واحد رسید. میزان افزایش موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن نیز برابر با یک هزار تن گزارش شد.

روز سه‌شنبه، قیمت مس همچنان به روند کاهشی خود که از اواسط هفته گذشته آغاز کرده بود، ادامه داد و در این روز، نزدیک به ۰.۳ درصد افت کرد و در سطح ۶ هزار و ۸۰۰ دلار بر تن نشست. موجودی این فلز سرخ در انبارهای بورس فلزات لندن، رشد یک هزار تنی داشت که از عوامل مهم کاهش قیمت محسوب می‌شود. شاخص ارزش دلار نیز، افت اندک ۰.۰۲ درصدی داشت و به حدود ۹۴.۴۳ واحد رسید که قادر به افزایش قیمت مس نبود.

در روز چهارشنبه، با وجود رشد ۰.۳ درصدی شاخص ارزش دلار، قیمت مس تحت تأثیر انتشار برخی اخبار مثبت و متعاقبا بهبود فضای روانی بازار، افزایش ۱.۷ درصدی را تجربه کرد. رییس شرکت دولتی کودلکو در گزارشی پیش‌بینی کرد که به‌دلیل کسری بازار در سال ۲۰۱۸ و همچنین ثبات تقاضای چین، فلز مس در سطوحی بالاتر از ۱۰ هزار دلار بر تن معامله خواهد شد. علاوه بر این، کمپانی فری‌پورت مک‌موران نیز اعلام کرد که به‌دنبال کاهش تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس است و دلیل این تصمیم، کسری در بازار عنوان شده است.

اخبار اقتصادی مثبتی نیز در چین منتشر شد؛ شاخص مدیران خرید Caixin در بخش تولید برای ماه اکتبر در سطح ۵۱.۲ گزارش شد که مطابق با انتظارات اهالی بازار بود. قیمت نفت برنت نیز در روز چهارشنبه، رشد ۰.۹ درصدی را رقم زد و به ۶۱.۶۰ دلار بر هر بشکه افزایش یافت. ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن در این روز ۹۵۰ تن کاهش یافت و حجم این ذخایر به ۲۷۳ هزار و ۶۷۵ تن رسید.

روز پنج‌شنبه برای بازار مس، ناخوشایند بود و قیمت فلز سرخ در این روز، تحت تأثیر رشد ذخایر بورس فلزات لندن و همچنین، رویکرد سرمایه‌گذاران در افزایش موقعیت‌های فروش، نزدیک به ۰.۹ درصد کاهش پیدا کرد و رقم نهایی به زیر سطح ۶ هزار و ۹۰۰ دلار بر تن سقوط کرد. خوش‌بینی ایجاد شده در نشست هفته بورس فلزات لندن، به بهبود قیمت اکثر فلزات پایه منجر شد، اما در روز پنج‌شنبه، قیمت‌ها شروع به عقب‌نشینی کردند. قیمت نفت برنت نیز در این روز کاهش ۰.۴ درصدی را تجربه کرد و به ۶۰.۲۱ دلار بر هر بشکه افت پیدا کرد. طی روز پنج‌شنبه، ۱۷۵ تن به موجودی ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن اضافه شد و حجم ذخایر مس در این انبارها را به ۲۷۳ هزار و ۸۵۰ تن رساند.

در روز جمعه، همراه با پایان هفته LME و انتشار داده‌های بهتر از حد انتظار کشور چین، تقاضای مس افزایش یافت و قیمت این فلز صنعتی شاهد رشد ۰.۹ درصدی بود و در نهایت، فلز سرخ در بورس فلزات لندن سطح بالای ۶ هزار و ۹۰۰ دلار بر تن خود را بازیابی کرد. رشد قیمت‌ها در حالی رخ داد که شاخص ارزش دلار در این روز افزایش یافت. آمارها نشان می‌دهد که در ماه اکتبر، شاخص مدیران خرید در بخش خدمات نسبت به انتظارات بازار بهتر بود و همچنین در مقایسه با ماه سپتامبر نیز عملکرد بهتری داشت. موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن طی روز جمعه ۳ هزار و ۴۵۰ تن افت پیدا کرد و به سطح ۲۷۰ هزار و ۴۰۰ تن رسید.

نمودار ۱، نوسانات قیمت نقدی و موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن را طی یک ماه اخیر به تصویر می‌کشد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، به‌طور کلی، قیمت مس طی هفته بورس فلزات لندن، نزدیک به ۱.۲ درصد بازیابی داشت که مرهون افت ۲ هزار و ۲۲۵ تنی ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن بود. اگرچه روزهای آغازین هفته، با افت بازار این فلز صنعتی همراه بود، اما در روزهای پایانی، ایجاد فضای روانی مثبت در بازار، عامل حمایت‌کننده قیمت شد و به بازیابی آن تا سطح ۶ هزار و ۹۰۰ دلار بر تن کمک کرد.

منبع:اخبار فلزات

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها