راه اندازی بورس آتی ارز نه تنها هیچ نوسانی در بازار فیزیکی ارز ایجاد نمی کند بلکه ریسک سرمایه گذاری های خارجی را پوشش می دهد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» محمدرضا پور ابراهیمی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در باره اهمیت راه اندازی بورس ارز گفت: در قانون رفع موانع تولید به راه اندازی بورس ارز به درستی اشاره شد و در شورای عالی بورس کلیاتش به تصویب رسید و قرار شد بر اساس یک برنامه زمان بندی اجرای آن در دستور کار قرار بگیرد.

پورابراهیمی افزود: جنس بورس ارز مثل بورس انرژی و کالا است. این بازار فقط کمک می کند که از ابزارهای پوشش ریسک برای سرمایه گذاری در حوزه ارزی استفاده شود.

وی با رد هرگونه نوسان در بازار فیزیکی ارز با راه اندازی بورس آتی ارز گفت: همانطور که بورس آتی سکه در بازار سکه و طلا نوسانی ایجاد نکرده، بورس آتی ارز نیز نه تنها هیچ نوسانی در بازار فیزیکی ایجاد نمی کند بلکه به کمک این بازار و همچنین سایر ابزارهای متنوع، زمینه اینکه بخشی از معاملات نقدی کنار گذاشته شود، فراهم می شود و همین امر به یک ابزار برای پوشش ریسک سرمایه گذاری خارجی تبدیل می شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه مجلس اهتمام جدی به رشد بازار سرمایه دارد، اظهار داشت: با همه تلاشهایی که در مجلس و دولت انجام شده، نتوانستیم سهم تأمین مالی در اقتصاد کشور را به سمت بازار سرمایه بیاوریم و این یکی از ضعف های ماست البته مشکلات ساختاری اقتصاد به این موضوع دامن زده است.

وی افزود: باید در برنامه ششم توسعه به کمک متخصصان بازار سرمایه احکامی آورده شود که در آن دولت مکلف باشد موضوع تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را که هیچ کدام از محدودیت های تأمین مالی از طریق نظام بانکی را ندارد با قدرت بیشتری پیگیری کند تا سهم فعلی افزایش یابد.

پورابراهیمی با اشاره به تأمین مالی ۳۴۰ هزار میلیارد تومانی نظام بانکی در سال گذشته گفت: از کل این مبلغ که به اسم تجهیز بنگاه های اقتصادی دریافت شده ۷۰ درصد آن به استمهال وام های قبلی اختصاص پیدا کرده است یعنی تأمین مالی جدیدی اتفاق نیفتاده است و پولی به بنگاه ها تزریق نشده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: تأمین مالی از طریق بازار سرمایه هم جنس بازار پول نیست زیرا عملاً از زمانی که تأمین مالی در بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه و یا سایر ابزارهای مالی مانند اوراق صکوک و مشارکت و... صورت می گیرد عملاً منابع وارد عملیات اجرایی و چرخه مالی شرکت و بنگاه اقتصادی می شود.

منبع: سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها