money-puzzle.jpgافزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر در حالی بار دیگر مورد بحث و بررسی میان کارشناسان و مسوولان قرار گرفته که تصویب راه اندازی بورس آتی ارز در شورای عالی بورس، بارقه امیدی را برای پایان واسطه گری و دستکاری قیمتها در بازار ارز به وجود آورده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» سیدحمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص راه اندازی بورس ارز با اشاره به اینکه این بازار می تواند موجب ساماندهی بخش ارزی اقتصاد شود، گفت: با راه اندازی بورس ارز به عنوان یک بازار منسجم، این بخش از اقتصاد تحت تاثیر قوانین و مقررات قرار می گیرد و کنترل ها و نظارت ها در این بازار باعث می شود که مشکلات و تخلفات ناشی از دست کاری قیمت ها در بازار ارز به شدت کاهش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه بورس ارز به شفاف سازی قیمت ها کمک می کند، افزود: در این بازار قیمت ها در جریان عرضه و تقاضا و البته با کارشناسی و تحلیل تعیین می شود .

وی معامله بی واسطه ارز را در این بازار یک اتفاق خوب برای مصرف کنندگان ارزی دانست و افزود: در این بازار نرخ ارز به وسیله کارشناسان و فعالان این بخش و بر اساس مولفه ها و شاخص های مختلف اقتصادی در بورس تعیین خواهد شد.

میرمعینی با اشاره به اینکه بورس ارز باعث می شود تا قیمت ها کمتر دستخوش دست کاری شوند، افزود: با برقراری ثبات در بازار، راحت تر می توان برای آتی ارز نیز تصمیم گیری کرد.

وی که معتقد است شرایط امروز بهترین زمان برای راه اندازی بورس ارز است، درباره دلیل این موضوع اینگونه توضیح داد: با توجه به رفع تحریم های بین المللی و بانکی و این که با رفع تحریم ها از ماه آینده امکان عرضه و تقاضا و نقل و انتقال پول در عرصه بین المللی تسهیل می شود ، شرایط امروز برای راه اندازی بورس ارز بسیار خوب است.

میرمعینی در کنار تشریح مزیت های راه اندازی بورس ارز، به لزوم آماده بودن زیر ساخت ها و بسترهای قانونی مناسب این بازار اشاره کرد و افزود: آزادسازی قیمتی مهمترین موضوع برای راه اندازی بورس ارز است که باید مورد توجه مسولان قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه دولت با راه اندازی بورس ارز باید دخالت خود را در بازار به حداقل برساند، اظهار داشت: نیازی به نقل و انتقال فیزیکی ارز نیست و می‌توان از طریق اوراق بهادارسازی این کار را انجام داد و در این بورس از ابزار‌های کنترل ریسک نیز بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی بورس ارز می‌تواند در تک‌نرخی شدن و نرخ‌گذاری ارز موثر باشد، اظهار کرد: معاملات ارز با دیگر کالاها و سکه آتی تفاوت دارد از این‌رو با توجه به تجربه موفق بورس کالای ایران در کشف قیمت کالاهای پذیرش شده، امکان شکل‌گیری یک بستر اقتصادی مورد اطمینان برای معاملات آتی ارز در این بورس وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها