مس.jpg

قیمت مس در هفته گذشته، به‌رغم افت ۱۵ هزار دلار بر تنی موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن، نزدیک به ۲.۵ درصد افت کرد و به سطح ۶ هزار و ۸۰۰ دلار بر تن تنزل یافت.از جمله دلایل افت قیمت می‌توان به رشد ارزش دلار و افزایش وضعیت فروش به تبع آن اشاره کرد. پیش‌بینی می‌شود که قیمت مس طی فصل پایانی سال جاری به متوسط ۶ هزار و ۵۰۰ دلار بر تن افت پیدا کند اما این سیر از ابتدای سال ۲۰۱۸، افزایشی خواهد بود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،با افزایش ۰.۲۵ درصدی شاخص ارزش دلار، مس با قیمت کمتر از ۷ هزار دلار بر تن معامله شد. این امر در حالی بود که نزدیک به ۴ هزار و ۱۷۵ تن از موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در این روز کاسته شد. میزان افت قیمت مس طی روز دوشنبه برابر با ۰.۷ درصد بود. همانطور که بیان شد، ارزش دلار در ابتدای هفته‌ای که گذشت، شاهد رشد بود که به حدود ۹۳.۸۱ واحد رسید. در روز دوشنبه، نزدیک به ۱۴ هزار تن از حواله‌های مس در انبارهای بورس فلزات لندن، باطل شد.

روز سه‌شنبه، تحت تأثیر جو روانی مثبت در بازار که ناشی از قوانین سخت‌گیرانه‌تر واردات قراضه و ضایعات فلزات غیرآهنی به چین و کاهش موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن،قیمت مس افزایش یافت و این رشد که حدود ۱.۶ درصد بود، باز هم قیمت مس را بالای سطح ۷ هزار دلار بر تن نشاند. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در این روز، افت یک هزار و ۹۰۰ تنی داشت اما همچنان بیش از ۲۸۰ هزار تن ذخیره موجود بود. شاخص ارزش دلار نیز در روز سه‌شنبه، بر اثر افت ۰.۱۶ درصدی به حدود ۹۳.۶۶ واحد رسید که خود عامل تقویت قیمت مس در معاملات این روز محسوب می‌شود.

روز چهارشنبه، بازار مس به‌رغم افت موجودی انبار بورس فلزات لندن، کاهش حدودا ۱.۴ درصدی را تجربه کرد و باز هم به زیر سطح ۷ هزار دلار بر تن افت کرد. دلیل این امر، افزایش میزان فروش از سوی سرمایه‌گذاران گزارش می‌شود که احتمالا به سبب بهره‌مندی از قیمت بالای مس بود. گفتنی است که تغییرات ارزش دلار و نرخ تسعیرها از عوامل ایجاد وضعیت فروش یا خرید در بازار است که در این روز برای مس، وضعیت فروش را رقم زد. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در روز چهارشنبه، حدود ۲ هزار و ۱۵۰ تن کاهش یافت که نهایتا موجودی انبار این فلز سرخ از سطح ۲۸۰ هزار تن کمتر شد.

میزان حواله‌های باطل شده در روز چهارشنبه، برابر با ۱۳ هزار و ۹۷۵ تن بود که از بوسان و گوانگ‌یانگ گزارش شد. این میزان حواله‌های باطل شده در این روز در حالی به وقوع پیوست که در روز سه‌شنبه، حجم حواله‌های باطل شده به ۱۳ هزار و ۳۲۵ تن رسید و در روز دوشنبه برابر با ۱۴ هزار و ۱۵۰ تن اعلام شده بود. شاخص ارزش دلار نیز در این روز با افت اندک ۰.۰۹ درصدی برابر با ۹۳.۵۸ واحد بود. هر بشکه نفت خام برنت نیز در این روز با حدود ۰.۷۹ درصد افزایش با قیمتی معادل ۵۸.۰۶ دلار، معامله شد.

طی روز پنج‌شنبه، نیز بازار مس علی‌رغم افت بیشتر موجودی انبارهای بورس فلزات لندن، افت قیمتی را تجربه کرد که البته حدود ۰.۱ درصد بود. دلیل اصلی تضعیف قیمت مس را می‌توان به افزایش یک درصدی شاخص ارزش دلار و همچنین تصحیح روند قیمتی این فلز صنعتی دانست. از موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن در این روز، ۳ هزار و ۸۲۵ تن کاسته شد و حجم این ذخایر به سطح ۲۷۵ هزار تن فرو نشست. میزان حواله‌های باطل شده، طی روز پنج‌شنبه، برابر با ۸ هزار و ۶۷۵ تن بود که عمده آن به انبار واقع در بوسان ارتباط داشت.

انتظار می‌رود که اخبار چین مبنی بر سخت‌گیری بیشتر این کشور بر واردات قراضه و ضایعات فلزات غیرآهنی از جمله مس، از قیمت این فلز سرح حمایت کند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تشدید قوانین سخت‌گیرانه واردات قراضه و ضایعات مس به چین، بازار این کشور آسیایی را وادار خواهد کرد تا مصرف سالانه ۳۰۰ هزار تا یک میلیون تن قراضه خود را از محل دیگری تأمین کند. با وجود افت اخیر قیمت مس، تحلیل‌گران بر این باورند که ارزش مس به‌دلیل رشد قابل توجه تقاضا و وقوع کسری عرضه به‌خاطر افت تولید جهانی مس معدنی و تصفیه شده، با رشد همراه خواهد بود.

طی روز جمعه و در آستانه برگزاری هفته بورس فلزات لندن (LME Week)، قیمت مس و اکثر فلزات پایه، مجددا با افت قیمت همراه بود. افزایش ۰.۳۳ درصدی ارزش دلار و تداوم عرضه مس در بازار از سوی سرمایه‌گذاران، موجب شد تا قیمت مس به‌رغم کاهش مجدد موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن، بیش از ۱.۹ درصد افت کند. کاهش موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در این روز برابر با ۲ هزار و ۹۵۰ تن گزارش شد که باز هم نتوانست از افت قیمت ناشی از رشد وضعیت فروش، جلوگیری کند.

موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در روز جمعه، ۲ هزار و ۹۵۰ تن افت کرده و حجم آن به نزدیکی سطح ۲۷۰ هزار تن رسید. حجم حواله‌های باطل شده در این روز برابر با ۸ هزار و ۱۲۵ تن بود که عمده آن به انبار واقع در گوانگ‌یانگ اختصاص داشت. یکی از تحلیل‌گران مؤسسه متال بولتن پیش‌بینی می‌کند که روند فعلی حاکم بر بازار مس، در کوتاه‌مدت ادامه خواهد داشت و فلز مس تا پایان سال جاری، با قیمت‌های کمتری نسبت به سطح کنونی داد و ستد خواهد شد. این در حالی است که تحلیل‌گر مؤسسه اینتل اف.سی. استون بر این باور است که شرایط فعلی بازار مس ناپایدار است و مشکلات موجود در بخش عرضه معدنی در کنار رشد تقاضای مس چین طی ۳ ماهه چهارم از سال میلادی جاری، به افزایش مجدد قیمت مس در کوتاه‌مدت منجر خواهد شد.

نمودار ۱، نوسانات قیمت نقدی و موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن را طی یک ماه اخیر به تصویر می‌کشد. با توجه به این نمودار، طی هفته‌ای که گذشت، نزدیک به ۲.۵ درصد از ارزش مس در بورس فلزات لندن کاسته شد؛ در حالی که در این مدت، موجودی انبارهای این بورس، شاهد کاهش ۱۵ هزار تنی این فلز صنعتی بود. وقوع وضعیت فروش و رشد آن طی روزهای پایانی هفته سبب شد تا قیمت مس تا سطح ۶ هزار و ۸۰۰ دلار بر تن تنزل کند. علاوه بر این، ایجاد روند اصلاحی در بازار این فلز سرخ نیز، از جمله دلایل اصلی کاهش قیمت طی هفته اخیر، محسوب می‌شود.

همان‌طور که بیان شد، تحلیل‌گران بازار مس به قوت عوامل بنیادی یعنی رشد تقاضای مس چین و کشورهای آسیایی در کنار وقوع کسری عرضه مس معدنی و تصفیه شده طی سال‌های آتی، اعتقاد دارند و پیش‌بینی می‌کنند که قیمت از ابتدای سال ۲۰۱۸، با رشد متوالی همراه خواهد بود. بر اساس گزارش اخیر گروه بین‌المللی مطالعات مس، تولید جهانی مس معدنی در سال جاری با افت همراه خواهد بود و این امر به رشد قیمت دامن خواهد زد. گفتنی است که پروژه‌های معدنی جدید و توسعه‌ای که طی ۲ سال آتی به بهره‌برداری خواهند رسید، قادر به برآورد تقاضای مس تصفیه شده نخواهند بود و احتمالا بازارهای مصرف بزرگ نظیر چین به استفاده بیشتر از قراضه و ضایعات مسی روی خواهند آورد.

منبع:اخبار فلزات

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها