صعود نفت

سرانجام آنچه که کشورهای صادر کننده نفت به دنبال آن بودند اتفاق افتاد. نفت خام به بالای ۶۰ دلار رسید. اگر چه این قیمت برای نفت معیار برنت دریای شمال است و کشورهای صادر کننده نفت از جمله اعضای اوپک هنوز تا نفت ۶۰ دلاری فاصله نسبتا زیادی دارند، اما می تواند برای آنها نقطه قوتی در جهت افزایش درآمدهای نفتی در آینده باشد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت نفت خام به دنبال افزایش انتظارات نسبت به سیاست کاهش تولید اوپک، افزایش قابل توجهی از خود نشان داد.

قیمت هر بشکه نفت خام WTI تا پایان روز جمعه به ۵۳.۹۰ دلار رسید و نفت برنت نیز ۶۰.۳ دلار معامله شد. نفت خام WTI با ۲.۳۹ درصد رشد و نفت برنت با ۱.۸۵درصد تقویت شدند تا عربستان بالاخره موفق به بالا بردن قیمت نفت شود. فشار چند هفته اخیر سعودی‌ها بر اوپک برای ایجاد تعادل در بازار جهانی، نفت را تحت تاثیر قرار داد. محمد بن سلمان، پادشاه عربستان در مصاحبه روز پنج‌شنبه خود با خبرگزاری رویترز و بلومبرگ به حمایت جدی از طرح کاهش عرضه نفت پرداخت.

پیش از این نیز توافق نفتی عربستان و روسیه، سیگنال افزایشی قدرتمندی به بازار جهانی نفت داده بود. ولادیمیر پوتین، پس از توافق دوجانبه نفتی میان این دو کشور، در اظهارات خود طرح کاهش عرضه نفت را به‌عنوان یک سیاست مناسب معرفی کرده بود. تاثیر دیرهنگام موضع‌گیری عربستان و روسیه بر قیمت نفت، به رفتار صادراتی عراق مربوط می‌شد.

عراق بدون توجه به طرح کاهش عرضه، صادرات نفتی خود را گسترش داد. حجم صادرات نفتی عراق به آمریکا پس از ۲۵ سال، طبق آخرین گزارش گمرک آمریکا، از حجم صادرات عربستان نیز پیشی گرفته است. آمارهای اداره گمرک آمریکا نشان می‌دهد، عراق در ماه گذشته میلادی ۱۸.۸ میلیون بشکه نفت به آمریکا صادر کرده که ۲.۹ میلیون بشکه از صادرات عربستانی‌ها بیشتر است. افزایش صادرات عراق تا چند روز گذشته جلوی اثرگذاری طرح سعودی‌ها را گرفته بود.

منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها