سازمان بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در دیدار مدیران ارکان بازار سرمایه با وزیر امور اقتصادی و دارایی زمینه فعالیت های اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار را برشمرد و گفت: طی مدت اخیر توانستیم دستاوردهای خوبی را برای بازار سهام داشته باشیم.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از سنا، شاپور محمدی عنوان کرد: دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس، دستورالعمل نحو انجام معاملات و دستورالعمل افشا اطلاعات اصلاح شده و فرآیند اجرایی شدن آن آغاز شده است. در ادامه نیز این امیدواری وجود دارد در کوتاه ترین زمان ممکن دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها اصلاح شده و موضوع زمان توقف در محدوده زمانی ۶۰ تا ۹۰ دقیقه در مورد عموم نمادها اجرا شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه بیان کرد: طی مدت اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار مصوبه ای در خصوص ۳۰نماد متوقف بورسی داشته و این امیدواری وجود دارد با اصلاح قوانین، نمادها با ذکر شروطی خاص بازگشایی شوند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در خصوص راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه در مدت اخیر انجام شده است. در همین خصوص طی دو هفته گذشته صندوق تثبیت بازار سرمایه مطابق ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید، به وظیفه خود عمل کرد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه صندوق تثبیت با پشتوانه قانون وارد ثبات بخشی به بازار سرمایه شده است اضافه کرد: در شرایطی که در طی مدت گذشته پیش بینی می شد جریانات سیاسی بازار را با کنش منفی همراه کند، اما رفتار منطقی بازار و عملکرد قانونی این صندوق توانست ریسک را کنترل کرد.

محمدی به پذیرش مجدد اوراق خزانه اسلامی اشاره کرد و یکی دیگر از فعالیت های اخیر سازمان بورس را اصلاح و تدوین کارمزدها ناشی از معاملات برشمرد و گفت: در حال حاضر کارمزد معاملات تا حد زیادی کاهش یافته که این موضوع به افزایش رونق معاملات و روان تر شدن بازار کمک شایانی می کند.

رییس سازمان بورس در ادامه بیان کرد: البته بازار گردان ها طبق قانون رفع موانع تولید در خصوص پرداخت ۰.۵ درصد مالیات معاف هستند که به تبع آن کارمزد و هزینه های آن ها کمتر است.

محمدی افزود: از دیگر فعالیت های سازمان طی این مدت تدوین و تصویب مقررات مربوط به تاسیس صندوق ارزی است و دستور العمل آن از سوی هیئت مدیره سازمان ابلاغ شده است. همچنین دستور العمل مربوط به موسسات رتبه بندی نیز تدوین شده است. در این خصوص حدود سه موسسه رتبه بندی با شرکای خارجی فعالیت می کنند و دارای مجوز هستند. تعدادی دیگری از این شرکت ها نیز درخواست خود را ارائه داده که پیش بینی می شود تا پایان سال مجوزهای لازم به این شرکت ها داده شود. 

رییس سازمان بورس و اورق بهادار در خصوص الزام به وجود بازارگردان ها نیز گفت: بحث بازارگردانی نیز طی این مدت از مباحث مهم سازمان بورس و اوراق بهادار بوده است. پیش تر شرکت ها که به بازار سهام وارد می شدند بدون حضور بازار گردان ها فعالیت داشته اند. در این زمینه طبق دستورالعمل جدید، هر شرکت یا موسسه برای ورود به بازار سهام ملزم به معرفی یک بازار گردان است.

سخنگوی سازمان بورس در ادامه بیان کرد:  در حوزه صندوق ها نیز فعالیت های خوبی صورت گرفته است. صندوق های خطرپذیر در زمینه تامین مالی شرکت های دانش بنیان فعال هستند. در همین زمینه روز گذشته سومین صندوق خطرپذیر مجوز فعالیت خود را دریافت کرد.

محمدی در زمینه اصلاح ساز و کار صندوق ها نیز گفت: فعالیت های خوبی در این زمینه صورت گرفته است. پیش تر صندوق ها بیش از ۸۰ درصد از سپرده های خود را در بازار پول سرمایه گذاری می کردند، اما در حال حاضر این رقم به ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی در پایان بیان کرد: در سازمان بورس اصلاح رفتار صندوق ها بطور کامل انجام شده است، به عنوان مثال در خصوص افشای فعالیت آن ها، فاصله زمانی را به حداقل رسانده ایم. علت این موضوع نیز صیانت از حقوق افرادی است که در این صندوق ها سرمایه گذاری کرده اند، تا احازه داده نشود معاملاتی از قبیل معاملات ضربدری در این صندوق ها رخ دهد. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها