پسته

بعد از گذشت سالها نابسامانی در خرید و فروش پسته مرغوب کرمان، امروز با حمایت دولت تدبیر و امید و پیگیری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، این محصول پرفروش به بورس کالا وارد شد تا کشاورزان این دیار نیز طعم شیرین یک معامله خوب را بچشند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بورس کالا در واقع یک بازار مدرن مالی است با این تفاوت که این بازار با ساز و کارها و ابزارهایی که دارد، می تواند معاملات خوبی را برای طرفین معامله ترتیب دهد.

پرواضح است که ورود کشورهایی همچون آمریکا به عرصه فروش و صادرات پسته عملا مشکلاتی را برای صادر کنندگان پسته کشور ما به وجود آورده است که با برنامه ریزی مناسب و استفاده از ظرفیت های به وجود آمده همچون بورس کالا می توان تا حد زیادی بر این مشکلات چیره شد اما ابتدا، کشاورزان و تولیدکنندگان پسته باید به این ظرفیت فوق العاده اعتماد کرده و محصولات خود را از طریق سیستم منسجم و متمرکز بورس کالا به فروش برسانند.

در اهمیت بورس این کالا همین بس که امروز در کشور آمریکا که اخیرا مدعی صادرات پسته هم شده است، تعداد ۱۳ بورس منطقه ای فعالیت می کند و نکته قابل تامل این است که ۹۰ درصد معاملات آمریکا تنها در سه بازار آن انجام می شود.

شاید برخی کشاورزان تصور کنند معامله در چنین سیستمی از پیچیدگی های زیادی برخوردار است اما واقعیت این است که آسان ترین و مطمئن ترین معاملات در بورس کالا انجام می شود چراکه در این سیستم تعداد زیادی عرضه کننده و خریدار از طریق کارگزاران بورس اقدام به معامله می کنند و همچنین از آنجا که در خرید و فروش های معمولی و سنتی، بیشتر سود حاصل از معاملات به جیب دلال ها می رود بورس کالا به عنوان یک بازار مکانیزه و پیشرفته فرصتی را در اختیار تولید کننده پسته قرار می دهد که حاصل زحمات خود را با اطمینان کامل و قیمتی منطقی به فروش برساند.

استان کرمان به عنوان یک استان صادر کننده پسته به شدت نیازمند حضور در این بازار مدرن بود چرا که معاملات سنتی کمبودهای زیادی داشتند که موجب متضرر شدن کشاورز می شد.

اطمینان بین طرفین معامله، نبود ریسک پرداخت و تسویه پول محصول و نرخ رقابتی آن از جمله کاستی های معاملات سنتی بود که امروز در بورس کالا لحاظ شده اند.

شفافیت هم یکی دیگر از مزیت های بورس کالا است به گونه ای که تعداد خریداران، فروشندگان و نرخ های پیشنهادی هر یک از آنها به طور شفاف در معرض دید همگان قرار می گیرد و از همه مهمتر، جبران خسارت خریدار یا فروشنده در صورت تحقق نیافتن تعهد، یک مزیت برای بورس کالا به شمار می رود که این مزیت در خارج از بورس کالا وجود ندارد.

امروز بورس کالا راه ورود فروشندگان پسته استان کرمان را به بازارهای بزرگ جهانی هموار کرده است و هر کشاورزی می تواند هر میزان از محصول خود را که مایل باشد، در بازار کشور مورد نظر خود و به بهترین خریدار بفروشد.

طبیعی است در چنین شرایطی افرادی که منافع خود را در خطر می بینند، برای ایجاد شائبه هایی مبنی بر پرداخت مالیات های آنچنانی، فروشندگان را به انجام معاملات غیرواقعی و صوری تشویق می کنند اما کشاورزان استان کرمان باید توجه داشته باشند که در بورس کالا از معافیت ها و مشوق های مالیاتی خوبی برخوردار می شوند و علاوه بر این مشوق ها، تدابیری اتخاذ شده تا معامله کننده های پسته در بورس کالا بتوانند از تسهیلات مناسب بانک کشاورزی هم بهره مند شوند.

در مجموع، بورس کالا ظرفیت فوق العاده ای برای شناساندن پسته ایران به تمام دنیا به شمار می رود و با این حرکت رو به جلوی بورس کالا در راستای ساماندهی بازار پسته، امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد تثبیت جایگاه پسته ایرانی در دنیا باشیم چرا که برخی کشورها سعی دارند با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی، جایگاه پسته ایران را در عرصه بین الملل از آن خود کنند.

اکنون با موارد ذکر شده مشخص شد که مجموعه مدیریتی دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی زیرساخت لازم را برای فروش پسته در بازارهای داخلی و خارجی فراهم کرده اند و باید دید که کشاورزان و تولیدکننده های پسته به چه میزان از ظرفیت شگرف بورس کالا برای انجام یک معامله شیرین استفاده می کنند.

کمیل بهشتیان، کارشناس بخش کشاورزی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها