بورس کالا

در هفته گذشته رویدادهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران رخ داد که نقش موثر بورس کالا در بازار داخلی و منطقه، بورس کالا یکی از مسیرهای ورود به بازار عراق ، نقش بورس کالا در تسریع روند صادرات پسته، نامه مدیر عامل هلدینگ سیمانی به وزارت صنعت برای عرضه سیمان از طریق بورس کالا و اهرم‌ حرکت صنعت پتروشیمی با تامین مالی شرکت ها از بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

درصدد ایجاد بازار عادلانه و شفاف برای همگان هستیم

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در صدد ایجاد بازار عادلانه و شفاف برای همگان هستیم که با شکل گیری بورس پسته این شفافیت به وجود خواهد آمد.

حامد سلطانی نژاد افزود: پسته یکی از محصولات استراتژیک کشور بوده و با چالش های اساسی در بازار این محصول روبرو هستیم به طوری که کشاورزانی که یک سال برای این محصول زحمت می کشند در زمان برداشت پسته مجبور می شوند با حداقل قیمت محصول خود را به واسطه ها بفروشند. لذا باید واسطه های غیر ضروری را حذف و شرایطی را فراهم کنیم که پسته در داخل کشور مرجعیت قیمتی پیدا کند و در جهان مبنا باشد.

مدیرعامل بورس کالا گفت: باید درخصوص پسته و زعفران و کالاهایی که تولید کننده اصلی هستیم بازار متشکلی را برای خودمان تعریف کنیم و بتوانیم در بازار منطقه ای سرنوشت ساز باشیم.

مدیر عامل بورس کالای ایران تصریح کرد:در بازار داخلی پسته می شود بازار را شفاف کرد تا به نفع همه باشد و در حوزه صادرات هم وقتی بازار منسجم داخلی را داشته باشیم می توانیم در بازارهای جهانی هم حضور داشته باشیم.

نقش موثر بورس کالا در بازار داخلی و منطقه

در هفته گذشته رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق در خصوص ظرفیت های بورس کالا در بازارهای داخلی و خارجی، گفت: بورس کالای ایران با توجه به مزیت های زیادی که دارد علاوه بر تاثیر گذاری در بازار داخلی، در منطقه هم می تواند تاثیرگذار باشد و بسیاری از نارسایی ها را جبران کند.

یحیی آل اسحاق به استفاده از ظرفیت های بورس کالای ایران برای توسعه تجارت ایران و عراق اشاره کرد و با بیان اینکه سرعت رشد بورس کالای ایران از بدو تاسیس تاکنون قابل تقدیر بوده اما باید این سرعت با حمایت های لازم بیشتر شود،افزود: یکی از راه های شفاف سازی قیمت و افزایش کیفیت محصولات، عرضه کالا در بورس ایران و عراق است که این اقدام بسیار خوبی بوده و مزیت های زیادی به دنبال دارد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق به نقش بورس کالا در بازار داخلی اشاره کرد و گفت: بورس کالا برای تنظیم بازار داخلی و ایجاد شفافیت نقش موثری دارد به طوری که هرچقدر بتوانیم محصولات مختلف فولادی، پتروشیمی، کشاورزی و سیمانی را به سمت بورس کالا ببریم، شفافیت، اعتماد، تعهد و تمامی ضوابط افزایش پیدا می کند.

بورس کالا یکی از مسیرهای ورود به بازار عراق است

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: با رونمایی از سایت عربی بورس کالا، این بورس آمادگی خود را برای ارائه سرویس و خدمات به بازار عراق اعلام کرد تا زمینه برای حضور تجار و خریداران کالاهای عراقی در بورس ایران و یا فعال شدن تابلوی بورس کالای ایران در عراق، خریداران بتوانند بدون واسطه از تولید کنندگان اصلی ایران خرید کنند.

حمید حسینی در خصوص حضور محصولات صادراتی ایران در بورس کالای عراق گفت: باید از هر امکان و ابزاری برای توسعه و حضور در بازار عراق استفاده کنیم  در این راستا همه سازمان ها و ارگان ها تلاش می کنند که در این بازار نقش آفرینی کنند که اخیرا در همایش بزرگ تجارت ایران و عراق، بورس کالای ایران به تشریح کارکردهای خود برای تجار عراقی پرداخت و از سایت عربی خود نیز رونمایی کرد.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: البته عملیاتی شدن این کار با توجه به از بین رفتن تمامی زیرساخت های کشورعراق و پایین بودن زیرساخت های بانکی و بیمه ای، اندکی زمان بر است ولی با پیشرفت های چشمگیری که در حوزه آی تی مشاهده می کنیم، مبادلات کالاها از طریق بورس امکان پذیر و اقدامی موثر خواهد بود که منافع مشترک زیادی به دنبال دارد.

کاهش ریسک فعالیت های اقتصادی با راه اندازی بورس ارز

یک پژوهشگر بانک مرکزی به لزوم راه اندازی بورس ارز در اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی و به صورت رسمی مکانی برای انجام معاملات ارز در کشور وجود ندارد که به فعالان اقتصادی کمک کند تا ریسک های تجاری خود را کاهش دهند به این ترتیب نیاز است تا بورس ارز و مشتقات ارزی ایجاد شود.

پویا جبل عاملی تاکید کرد: بنابراین هرچقدر بازار ارز را تعمیق داده و مشتقات ارزی را بیشتر کنیم، نوسانات کاذب بازار ارز کاهش یافته و قابل مدیریت می شود. بنابراین با راه اندازی بورس ارز علاوه بر تعمیق بازار و کاهش نوسانات قیمت، دست بانک مرکزی نیز برای مدیریت بازار آن هم با روشی کارآمد و در مکانیسم عرضه و تقاضا باز می شود.

این کارشناس اقتصادی، یکسان سازی نرخ ارز را یکی از پیش نیازهای ایجاد بورس ارز دانست و افزود: اولین گام برای راه اندازی بورس ارز یکسان سازی نرخ ارز است، زیرا دو نرخی بودن نرخ، مانع ایجاد بورس ارز و تعمیق بازار می شود، بنابراین باید به سمت یکسان سازی نرخ ارز حرکت کنیم که امیدواریم سرعت این کار در بانک مرکزی افزایش یابد.

جبل عاملی دومین گام برای راه اندازی بورس ارز را شفافیت بیشتر سیاست گذاری ارزی دانست و تصریح کرد: در عین حال نیاز است که بانک مرکزی هم در سیاست گذاری های ارزی و هم در استراتژی های ارزی خود شفافیت داشته باشد و میزان مداخله خود در بازار را اعلام کند که این کار را از طریق بورس ارز بهتر می تواند انجام دهد.

نقش بورس کالای ایران در تسریع روند صادرات پسته

جلیل کاربخش‌راوری عضو هیات امنای انجمن پسته ایران درباره عرضه پسته در بورس کالای ایران گفت: عمدتا فعالان پسته که شامل تولیدکنندگان، تجار و صادرکنندگان هستند با مشکلی تحت عنوان تامین مالی دست و پنجه نرم می‌کنند. این در حالی است که بورس هم در جای خود یکی از مناسب‌ترین روش‌های تامین مالی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از اصلی‌ترین مزایای عرضه پسته در بورس کالا می‌توان به مدیریت متمرکز جهت عرضه به موقع و همزمان با تقاضای خریدار خارجی ،کمک به افزایش تولید، تنظیم بازار و صادرات این محصول در بازارهای جهانی اشاره کرد.

رییس کمیسیون بانک بیمه و امور مالیاتی اتاق بازرگانی کرمان با بیان اینکه عرضه پسته در بورس کالا با روش گواهی سپرده‌ کالایی و نه روش عرضه مستقیم می‌تواند موثر واقع شود، افزود: پس از گواهی سپرده‌ کالایی، صندوق‌های کالایی هم در جای خود می‌توانند در راستای کنترل نوسانات بازار و عرضه با زمان‌بندی مناسب تاثیرگذار باشند چراکه یکی از آسیب‌ها این است که در فصلی (مهر و آبان) پیک عرضه تولیدکنندگان را داریم.

کاربخش‌راوری اظهار داشت به عنوان عضوی از خانواده پسته از تمامی فعالان حوزه پسته درخواست می‌شود تا در راه‌اندازی هر چه سریع‌تر بورس پسته همکاری‌های لازم به عمل آید.

بورس کالا تنها راه نجات کشاورزان

مظفر محمدی عضو اتاق بازرگانی کرمان گفت: عرضه محصولات کشاورزی از جمله پسته در بورس کالای ایران می‌تواند به کشاورزان در فروش محصول خود کمک کند.

وی با بیان اینکه عرضه پسته در بورس کالا در نهایت منجر به بهبود وضعیت و بهره‌مندی کشاورزان می شود، تصریح کرد: حضور خریداران خارجی در موضوع داد و ستدهای پسته یکی از مهم‌ترین آثار فروش محصولات در بورس کالا است.

محمدی عنوان کرد: عرضه این محصول در بورس کالای ایران باعث می‌شود، موضوع شفافیت در مالیات‌ها و خرید و فروش پسته پررنگ‌تر شود. از سوی دیگر این اتفاق به‌طور قطع باعث از بین رفتن بحث پول‌شویی در خارج از بورس کالای ایران و حذف واسطه‌ها در معاملات خواهد شد.

وی گفت: پسته‌یی که در بورس کالای ایران عرضه می‌شود دارای یکسری از استانداردهای مشخص است و مانند گذشته گونه‌های مختلف پسته (بی کیفیت) ارائه نخواهد از سویی دیگر، این اتفاق می‌تواند یک مزیت بزرگی برای صادرکنندگان واقعی محصول از طریق بورس کالا محسوب شود.

رفع مشکل نقدینگی باغداران پسته در زمان برداشت با کمک بورس کالا

یک باغدار پسته در استان سمنان تأمین مالی از طریق بورس کالا را به عنوان یکی از راه های موثر در رفع مشکل نقدینگی باغداران و جلوگیری از افت کاذب قیمت ها در زمان برداشت به دست واسطه ها عنوان کرد.

محمد حسن اکبری گفت: بورس کالا می تواند در زمان برداشت محصول به کمک باغدار بیاید. این در حالی است که در نظام معاملات سنتی پسته، خریداران در اکثر موارد به باغدار چک مدت دار می دهند و آن را به تجار و صادرکنندگان به صورت نقدی می فروشند که البته در برخی موارد چک خریداران نقد هم نمی شود. اما معامله در بورس راهی مثبت و اثربخش است که حداقل شفافیت قیمتی و تضمین پول باغدار را به ارمغان می آورد.

اکبری گفت: در بورس به دلیل مشخص شدن نوع و ویژگی های کیفی محصول عرضه شده برای همه، همه خریداران در تمام نقاط کشور می توانند از آن مطلع شوند. همین امر موجب می شود تعداد بیشتری مشتری برای محصول باغداران حاضر شود.

سیمان را از طریق بورس کالا عرضه کنید

مدیرعامل یک هلدینگ سیمانی با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت خواستار عرضه سیمان در بورس کالا و قطع عرضه سوخت کارخانجات سیمان طی سه ماه زمستان شد تا کارخانه ها برای تولید سیمان از انباشت کلینکرهای موجود خود استفاده کنند.

قیمت های نامعقول سیمان و رقابت های منفی میان تولیدکنندگان به همراه مازاد تولید مشکلات متعددی را برای تولیدکنندگان این بخش به وجود آورده است برای رفع این موضوع، علی محمد بُد مدیرعامل یک هلدینگ سیمانی با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت خواستار عرضه سیمان در بورس کالا و قطع عرضه سوخت کارخانجات سیمان طی سه ماه زمستان شده تا به دنبال آن در این مدت کارخانه ها برای تولید سیمان از انباشت کلینکرهای موجود خود استفاده کنند.

در این نامه آمده است: باید طبق مصوبه‌ای همه کارخانجات سیمان موظف به عرضه سیمان در بورس کالا شوند. در این حالت هر کارخانه قادر خواهد بود در هر ماه حداکثر معادل سهمیه تعیین شده سیمان عرضه نماید و محصولاتی که خارج از سیستم بورس کالا عرضه گردد شامل تعزیرات خواهد بود.

افزایش قابلیت پیش بینی بازار با کمک ابزارهای مشتقه بورس کالا

رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی معتقد است با توسعه یافتن ابزارهای مشتقه نظیر فوروارد و فیوچرز در بورس کالا در کنار ایجاد مکانیزم های تشکیل ابزارهای نوین مالی نظیر صندوق های سرمایه گذاری و اوراق بدهی می توان به قابلیت پیش بینی پذیر کردن بازارها کمک کرد.

وی با بیان اینکه ابزارها و نهادهای مالی می توانند به بهبود پیش بینی پذیر کردن بازارها کمک کنند، افزود: به عنوان مثال استفاده از انواع مختلف ابزار مشتقه، می تواند قابلیت پیش بینی پذیری بازارها را افزایش داده و میزان نوسانات را کاهش دهد، علاوه بر این حضور برخی نهادها مانند بازارگردان ها می تواند کمک کند تا این قابلیت به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه به عوامل درونی و بیرونی برای بهبود این قابلیت در بازارها اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر متغیرهای بیرونی تاثیرات قابل توجهی روی نوسانات قیمت کالا و متعاقبا ابزارهای مشتقه دارند، این در حالی است که برنامه ریزی بلندمدت می تواند به افزایش قابلیت پیش بینی پذیر کردن کمک کند.

به گفته اسلامی بیدگلی، توسعه ابزارهای مشتقه در بورس کالا، افزایش تعداد محصولات و ابزارها، افزایش تعداد فعالین و بهبود دستورالعمل ها و آیین نامه ها به افزایش و بهبود قابلیت پیش بینی پذیر کردن بازارها کمک می کند.

اهرم‌ حرکت صنعت پتروشیمی با تامین مالی شرکت ها از بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است،تامین مالی با سررسید یک ساله برای صنعت پتروشیمی به صورت منتشر کردن اوراق سلف موازی در بورس کالا امری حائز اهمیت و ارزشمند برای این بازار به شمار می رود.

عباس ضیایی نیری تصریح کرد: در مورد تضمین این منابع مالی از بورس هم باید گفت که ابزار اوراق سپرده کالایی می‌تواند به عنوان تضامین اصلی در تامین سرمایه در گردش شرکت‌های مختلف در نظر قرار بگیرد که پیش‌بینی می‌شود با رونق معاملات این ابزار و پیش رفتن‌ این‌ روند، شاهد وثیقه قرار گرفتن گواهی سپرده در روند تامین مالی در ادامه مبادلات این‌ بازار باشیم.

وی با بیان اینکه در بازارهای سرمایه ابزارهای مالی قابل اعتمادی ایجاد شده و در حال طراحی است که صنعت نفت می‌تواند از ابزارهای بازار سرمایه استفاده کند،افزود: مکانیزم کشف قیمت بهترین کارکرد بورس های کالایی است و در این بورس‌ها ابزارهای متنوعی شکل گرفته است و صنعت نفت به عنوان یک صنعت سودده و حداقل ریسک باید از این پتانسیل‌ها استفاده کند.

این کارشناس بازار سرمایه کوچک شدن شرکت‌ها و انجام پروژه‌هایی با سرمایه‌گذاری‌های بالا را یکی از این مشکلات برشمرد و گفت:اکنون نیز دراین حوزه با بن بست مواجه‌ایم، چرا که گاهی حجم دارایی های شرکت‌ها کمتر از پروژه‌های در دست اجرای آنها است، تجربه موفق تامین مالی شرکت های پتروشیمی از بورس کالا می تواند اهرم‌ حرکتی برای این صنایع باشد.

طرح "قیمت تضمینی" سیاستی رقابتی در خرید و تولید گندم ایجاد می کند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در روند سیاست خرید تضمینی، کشاورز با علم به خرید محصول توسط دولت انگیزشی در جهت بهبود راندمان کیفی و کمی محصول خود ندارد از این رو باید زمینه را برای گذار از سیاست حمایتی به سیاست رقابتی با انجام معاملات گندم در بستر بورس کالا و جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی فراهم کرد.

امیرعلی امیرباقری اظهار کرد: فشار مالی پرداخت بر دولت در شرایط کنونی بسیار سنگین بوده ودولت می‌تواند از ظرفیت بازار برای خرید این محصول استفاده کند، در شرایط کنونی نظر به حجم بدهکاری دولت و معوق شدن پرداخت ها، فاصله زمانی پرداخت طلبِ تولیدکننده، منجر به ظهور دلالی در این حوزه گشته است .

وی اضافه کرد: در سیاست قیمت تضمینی، تولیدکننده محصول خود را  در بورس کالا عرضه کرده و خریدار نیز با توجه به درجه بندی کیفی محصول، قیمت و حجم تقاضای خود را عرضه خواهد کرد، و معاملات در قیمت مورد توافق خریدار و فروشنده انجام شده و تفاوت قیمت تعادلی معامله از نرخ حمایتی توسط دولت به حساب فروشنده واریز خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها