بورس كالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که امکانپذیر شدن آغاز مبادلات بین بورسی کالاها ، برنامه ریزی برای راه اندازی رینگ صادراتی محصولات کشاورزی ،۵ سناریو برای افزایش مبادلات تجاری ایران و عراق از بستر بورس کالا، عرضه کل میلگرد تولیدی ذوب آهن اصفهان در بورس کالا و رونمایی از وب سایت عربی بورس کالای ایران از مهم ترین آنها بود.

آغاز مبادلات بین بورسی کالاها امکان پذیر است

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران» در هفته گذشته معاون اقتصادی رئیس جمهوربه استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه به خصوص بورس کالای ایران در توسعه تجارت ایران و عراق اشاره کرد و گفت: در سیاست های دولت در بازار سرمایه، ارتباطات بین المللی هم دیده شده است و طبعا بورس کالا نیز می تواند با توجه به ظرفیت هایی که دارد حضور خود را در بازارهای بین المللی طراحی و گسترش دهد.

محمد نهاوندیان در پاسخ به این پرسش که با توجه به ظرفیت های صادراتی بورس کالا آیا این بازار مالی می تواند با بورس عراق ارتباط تجاری برقرار کند،افزود: عراق می تواند نزدیک ترین و مناسب ترین شریک تجاری ایران باشد که در ارتباطات بین بورسی لازم است ساختارهای اداری و اقتصادی کاملا در جای خودش قرار بگیرد و هماهنگ باشد که این مهم امکان پذیر است.

وی ادامه داد: در این میان حتما باید با انجام اقداماتی اعتماد بیشتری میان تجار و فعالان اقتصادی دو کشور جلب کرد و گام به گام به سمت جلو حرکت کرد لذا در این زمینه غیر از همکاری های بخش دولتی، بخش خصوصی هر دو کشور نیز می تواند نقش موثری داشته باشد که اتاق مشترک ایران و عراق در این حوزه اصلی ترین بازیگر خواهد بود.

درصدد راه اندازی رینگ صادراتی محصولات کشاورزی در بورس کالا هستیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا تولید کننده و مصرف کننده به یکدیگر وصل شده وعوامل واسطه به شدت کاهش پیدا می کند همچنین محصول در یک فضای رقابتی و شفاف خرید و فروش شده و قیمت ها براساس مکانیسم عرضه و تقاضا و بدون تاثیر واسطه ها کشف می شود.

علی اکبر مهرفرد گفت: سیاست کلی دولت و وزارت جهاد کشاورزی گسترش عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران است که برای گسترش این موضوع باید فرهنگ سازی لازم برای تولید کنندگان و خریداران صورت گیرد تا آنها با نحوه خرید و فروش، مکانیسم و مقررات بورس کالا آشنا شوند.

وی افزود: با توجه به مزایای بورس کالای ایران در حال حاضر انواع محصولات همچون گندم، ذرت، جو، شکر، مرغ و جوجه در این بازار عرضه و معامله می شود و عرضه پسته و زعفران نیز در بورس کالا آغاز خواهد شد؛ همچنین با توجه به ظرفیت های بورس کالا درصدد راه اندازی رینگ صادراتی محصولات کشاورزی در این بورس هستیم.

مهرفرد به اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی جو و ذرت از سال ۹۴ به صورت آزمایشی و پیامدهای مثبت اجرای این طرح باعث شد تا هم اکنون سه محصول اساسی جو، ذرت و گندم را در قالب طرح قیمت تضمینی در بورس کالا داشته باشیم که توسعه این شیوه در دستور کار قرار دارد.

۵ سناریو برای افزایش مبادلات تجاری ایران و عراق از بستر بورس کالا

درهفته گذشته همایش بزرگ تجارت ایران و عراق با حضور مقامات ارشد دو کشور برگزار شد.

حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در این همایش به تشریح مزایای توسعه تجارت ایران و عراق از بستر بورس کالا پرداخت و گفت: ورود بورس کالا به بازار عراق مزایایی همچون افزایش تجارت خارجی و توسعه صادرات کالاهای ایرانی با فراهم کردن زیرساخت های مبادلاتی و مالی، تضمین کیفیت مناسب، قیمت شفاف و عادلانه، کاهش هزینه های معامله و ریسک های تجاری و ساختارمندشدن صادرات ایران به عراق را در پی دارد.

مدیرعامل بورس کالای ایران به اهداف بورس کالای ایران جهت فعالیت در عراق اشاره کرد و افزود: توسعه و تحکیم روابط اقتصادی و سیاسی ایران و عراق، افزایش تجارت خارجی و توسعه صادرات، ایجاد بازار پایدار و شفاف برای کالاهای ایرانی و اعتبار بخشی به برند و کیفیت کالاهای ایرانی، توسعه بین المللی بازار مالی ایران، ایجاد زیرساخت مالی و صادراتی جهت تسهیل مبادلات به کشور عراق برای طرفین از جمله این اهداف است.

مدیر عامل بورس کالای ایران برای افزایش مبادلات ایران و عراق ۵ سناریو پیشنهاد کرد و گفت: سناریوی نخست، فعال کردن تجار عراقی از طریق عرضه محصول ایرانی در رینگ صادراتی و عرضه محصول توسط تجار عراقی در رینگ داخلی بورس کالای ایران ؛ سناریوی دوم پذیرش انبارهای عرضه کالاهای استاندارد در کشور عراق و شهرهای مرزی ایران،سناریوی سوم فعال کردن تجار عراقی و ارائه تسهیلات و مشوق ها؛ سناریوی چهارم ایجاد شعبه یا تأسیس نمایندگی بورس کالا در کشور عراق و سناریوی پنجم تاسیس بورس مشترک ایران و عراق است.

بازار مشتقه ریسک‌های بازار ارز را مدیریت می‌کند

مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید بر این‌که راه حل مدیریت نوسانات بازار ارز تشکیل یک بازار مشتقه است، گفت: مصوبات تشکیل این بازار صورت گرفته اما اجرایی شدن آن منوط به الزامات و شرایطی است که عهده دار آن بانک مرکزی است و در صورت فراهم شدن این الزامات، ما هم آماده اجرا هستیم.

حامد سطانی‌نژاد گفت: به عنوان مجری بازار، زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی را فراهم  کردیم تا ریسک‌های کنونی در بازار ارز را پوشش دهیم،  کسانی که در این بازار می‌خواهند فعالیت کنند در واقع به نوعی سرمایه‌گذار در ارز و پوشش نوسانات هستند.

مدیرعامل بورس کالای ایران آخرین مذاکرات برای راه‌اندازی بازار مشتقه ارز را اوایل سال ۹۵ در جلسه شورای عالی بورس اعلام و خاطرنشان کرد: مصوبات لازم برای راه اندازی این بازار صورت گرفته اما اجرایی شدن آن منوط به الزامات و شرایطی است که عهده‌دار آن بانک مرکزی است و در صورت فراهم شدن این الزامات ما هم آماده اجرای آن هستیم.

فعالیت ۴۰۰ شرکت خارجی در رینگ صادراتی بورس کالای ایران

مدیرعامل بورس کالای ایران از فعالیت ۴۰۰ شرکت خارجی در رینگ صادراتی بورس کالای ایران خبر داد و گفت: این شرکت ها، محصولات و فرآورده های نفتی چون قیر، گوگرد و ... را از رینگ صادراتی بورس کالای ایران خریداری می‌کنند.

حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه به طور معمول مشتریان بورس کالا متقاضی خرید کالای واسطه ای هستند، اظهار کرد: در حوزه مشتریان داخلی بالغ بر ۴ هزار مشتری فعال حضور دارند و تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار مشتری در بورس کالای ایران رجیستر شده اند.

رونمایی از وب سایت عربی بورس کالای ایران 

در هفته گذشته و در حاشیه همایش تجارت ایران و عراق، از وب سایت عربی بورس کالای ایران با حضور حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق به آدرس http://ar.ime.co.ir رونمایی شد.

شرکت بورس کالای ایران به دلیل میزبانی از عرضه های داخلی و صادراتی انواع محصولات صنعتی و معدنی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی و کشاورزی از مدت ها پیش بررسی های تحقیقاتی خود را در راستای توسعه روابط تجاری و استفاده از ظرفیت های بازارهای مالی برای افزایش حجم و تسهیل صادرات کالاهای ایرانی به عراق آغاز کرده است

در این زمینه تشکیل کارگروه توسعه صادرات به عراق در بورس کالا، حضور هیات تجاری بورس کالای ایران در عراق و بررسی شرایط بازار این کشور، برگزاری نشست بورس کالا و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و مذاکره با مقامات عراقی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور با استفاده از ظرفیت های بورس کالا از جمله اقدامات اخیر بورس کالا به شمار می رود.

کل میلگرد تولیدی ذوب آهن اصفهان در بورس کالا عرضه می شود

در هفته گذشته بخشنامه ای مبنی بر التزام تولیدکنندگان میلگرد آجدار شامل شرکت‌های فولاد خراسان، فولاد میانه (آذربایجان)، فولاد کویر کاشان و ذوب آهن اصفهان به عرضه حداقل ۵۰ درصد از تولیدات خود در بورس کالای ایران از سوی معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صمت اعلام شد.

بر اساس این بخشنامه مبنای تعیین کننده قیمت شمش؛ میانگین قیمت هفتگی فروش نقدی میلگرد خواهد بود. همچنین تولیدی کارخانجات فوق شامل کلاف ۸ الی ۱۶٫۵ و شاخه آجدار ۸ الی ۳۲ در بورس کالای ایران است. تعیین قیمت پایه فروش شمش در بورس کالای ایران نیز معادل با ۸۹ درصد میانگین قیمت میلگرد، محاسبه شده بر اساس مکانیزم یاد شده انجام می شود.

احسان دشتیانه معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان در این خصوص  گفت: با توجه به اینکه کل میلگرد تولید شده در شرکت ذوب آهن اصفهان، در بورس کالا عرضه می شود بنابراین بخشنامه جدید تاثیری بر روند فروش میلگرد ذوب آهن، قیمت این محصول و بازار فروش داخلی میلگرد نخواهد داشت.

تنظیم و تعادل بازار فولاد با عرضه مستمر تولیدکنندگان در بورس کالا

محمد آزاد رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد کشور گفت: در بازار فولاد موضوعی تحت‌عنوان «عرضه‌های اختیاری و با نگاه منفعت‌گرایانه» وجود دارد، ‌موضوعی که مصرف‌کنندگان را در مضیقه قرار می‌دهد.

آزاد افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفته‌ گذشته به این موضوع ورود کرده و در این رابطه تصمیمات خوبی هم گرفته است. در این رابطه عرضه‌کننده بزرگ شمش و اسلب موظف می‌شود که به‌صورت هفتگی به میزان ۲۰ هزار تن شمش و یک هفته در میان به میزان ۱۰ هزار تن از این محصول عرضه کنند.

به گفته وی بقیه کارخانه‌ها وعرضه‌کننده‌ها هم به تبع این تصمیم وظایف مشخص محوله خود را انجام می‌دهند، مهم‌تر از همه این است که قرار شده کارخانه‌هایی که محصولاتشان در بازار، «برند» هستند و به نوعی استقبال و تقاضای بیشتر دارند، باید ۵۰ درصد کالاهایشان را از طریق بورس کالا عرضه کنند تا قیمت در بازار شفاف باشد.

وی ادامه می‌دهد: عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگانی که کالاهایشان را وارد بورس کالا نمی‌کردند و به بوته عرضه این محیط نمی‌گذاشتند، بازارشان را آنطور که خودشان می‌دانند تنظیم می‌کنند، ولی زمانی که کالاهایشان را در بورس عرضه می‌کنند، قیمت بورس روی آن کالای موردنظر روشن می‌شود و میزان باقی‌مانده کالاهایی که می‌خواهند خارج از بورس عرضه کنند را با توجه به کشف قیمت موجود به فروش می‌رسانند.

رونق صادرات پسته با عرضه در بورس کالا

همایون دارابی کارشناس سرمایه با اشاره به مزیت عرضه پسته در بورس کالا اظهار کرد: زمانیکه محصولی وارد بورس کالا می‌شود، یعنی توانسته به بازار پیشرفته دست پیدا کند و بروز این امر می‌تواند، باعث رشد و پیشرفت آن محصول به شمار آید.

وی ادامه داد: عرضه پسته در بورس کالا سبب ایجاد شفافیت محصول شده و به مراتب  صادرات آن نیز به بازارهای  بین المللی بیشتر خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه پسته یکی از مهمترین محصولات کشاورزی کشور ما به حساب می‌آید، یادآورشد: عرضه این محصول می‌تواند شرایط مناسب تری را برای انجام معاملات در بازار داشته باشد.

حذف واسطه ها با عرضه پسته در بورس کالا

علی موسوی کارشناس بازار سرمایه نیز اظهار کرد: ورود پسته در بورس کالا سبب شده که دست دلالان در بازار کوتاه شود.

وی با اشاره به اینکه عرضه پسته در بورس کالا موجب شفافیت در نرخ معاملات خواهد شد، تصریح کرد: زمانی که معامله‌ای صورت گیرد خریدار می‌تواند با خیالی آسوده محصول خود را خریداری کند چرا که قیمت در بورس کالا به صورت شفاف تعیین شده است.

موسوی در ادامه افزود: استانداردسازی از دیگر مزیت‌های عرضه پسته در بورس کالا است. زمانیکه خریدار محصولی را دریافت می‌کند، از نظر کیفیت، می‌تواند نسبت به آن مطمئن باشد. ضمن اینکه با عرضه این محصول در بورس علاوه بر ایجاد بازارهای فروش جدید، می تواند ارز آوری را برای کشور به ارمغان بیاورد.

جزییات بسته اعتباری برای خریداران پسته در بورس کالا

مدیر کالایی شرکت کارگزاری بانک کشاورزی گفت: به منظور رونق بخشی و تقویت معاملات گواهی سپرده کالایی پسته در بورس کالای ایران، مجموعه بانک کشاورزی و کارگزاری این بانک دو اقدام اساسی را انجام داده اند؛ یکی تهیه بسته حمایتی و دیگری ایجاد صندوق کالایی پسته است که به زودی در بورس کالای ایران راه اندازی می شود.

مصطفی محمدباقری با بیان اینکه بسته حمایتی و تشویقی مصوب و به شعب معین در مراکز تولید ابلاغ شده است، افزود: براساس آن کلیه عرضه کنندگان پسته و خریداران می توانند با مراجعه به شعب در مراکز تولید و یا از طریق معرفی کارگزاری بانک کشاورزی درخواست تعیین سقف اعتباری نمایند و پس از تشکیل پرونده اعتباری و طی نمودن مراحل دریافت اعتبار به شرط تمرکز معاملاتشان در بورس کالای ایران، اعتبار مورد نیاز خود را دریافت نمایند.

وی گفت: خدمت دیگری که در این رابطه در نظر گرفته شده، گشایش اعتبارات اسنادی برای خریداران و صادر کنندگان پسته در بورس کالای ایران است تا متقاضیانی که اقدام به تمرکز معاملات پسته در بورس کالای ایران می نمایند، از این خدمات بهره مند شوند.

امکان تکمیل زنجیره گندم با عرضه آرد، سبوس و دانه مرغی در بورس کالا

یک تولیدکننده آرد گندم در استان کرمانشاه پیرامون عرضه آرد و گندم در بورس کالا و مزایای آن اظهار کرد: عرضه گندم در بورس کالا در قالب قیمت تضمینی طرح بسیار خوبی است و این امکان را فراهم می کند تا آردسازان نیاز خود را به گندم به سهولت تأمین کنند. گسترش این طرح به تمام استان ها در آینده مزایای زیادی دارد.

غلامرضا میخ بربا بیان اینکه عرضه آزمایشی گندم در ۴ استان در بورس کالا شروع خوبی برای عرضه آرد و گندم صادراتی است، گفت: بورس بهترین عملکرد را در بازار محصولات کشاورزی دارد و با توجه به اینکه در کل مراکز استان ها شعب کارگزاری و تالارهای معاملاتی بورس کالا فعال هستند، یقیناً عرضه کل گندم تولیدی در کشور امکان پذیر بوده و اقدام بسیار مثبتی است.

وی با بیان اینکه اکنون زمان آن فرارسیده که عرضه گسترده گندم در کل استان ها از طریق بورس کالا انجام شود، در خصوص تکمیل زنجیره تولید آرد و گندم در بورس کالا گفت: آرد و سایر استحصالات گندم از جمله سبوس گندم و دانه مرغی نیز همانند گندم می توانند در بورس کالا عرضه شود. چرا که در حال حاضر شبکه های مویرگی در این صنعت وجود دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها