نفت

قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۶۸ سنت، معادل ۱.۲ درصد افزایش به ۵۷ دلار و ۸۵ سنت رسید.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، به دلیل نگرانی ها از تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران و همچنین احتمال درگیری های داخلی در عراق، قیمت نفت امروز در آغاز معاملات هفتگی با جهش مواجه بود. این در حالی است که وقوع انفجار در یک سکوی حفاری نفتی در آمریکا موجب کاهش فعالیت های اکتشافی در این کشور شده است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۶۸ سنت، معادل ۱.۲ درصد افزایش به ۵۷ دلار و ۸۵ سنت رسید. تجار گفتند، نگرانی ها در مورد تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران عامل افزایش قیمت ها بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه با حمله به توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران و قدرت های جهانی، خواستار ایجاد اصلاحاتی در این توافق شد و تهدید کرد که در صورت عدم تامین خواسته هایش از این توافق خارج خواهد شد.

بر اساس قوانین آمریکا، رئیس جمهور باید هر ۹۰ روز یک بار، پایبندی ایران به توافق هسته ای را به کنگره اعلام کند. با عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ، کنگره ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا در مورد وضع مجدد تحریم ها علیه تهران تصمیم گیری کند.

در دور قبلی تحریم ها علیه ایران، حدود یک میلیون بشکه از عرضه نفت این کشور به بازارهای جهانی کم شده بود. هرچند تحلیلگران می گویند انتظار ندارند تشدید تحریم ها همچون دوره قبل تاثیر قابل توجهی بر صادرات نفت ایران بگذارد، اما آنها هشدار می دهند که چنین اقدامی از سوی آمریکا تاثیری مختل کننده بر صادرات نفت ایران خواهد داشت.

شین چانل، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «اگر ثابت می شد که ایران توافق را نقض کرده و موافقتنامه های تجاری این کشور ملغی می شد، می توانست بزرگترین تاثیر را در رشد قیمت ها داشته باشد.»

همچنین نگرانی هایی در مورد ثبات در عراق، دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک وجود دارد. نیروهای عراقی روز یکشنبه پیشروی به سمت میادین نفتی و یک پایگاه هوایی مهم تحت کنترل نیروهای کرد در نزدیکی شهر نفت خیز کرکوک را آغاز کردند.

منبع:رویترز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها