نوری

گندم یک کالای استراتژیک و اساسی در بین محصولات کشاورزی است و به همین دلیل دولت بر لزوم توجه به امر برنامه‌ریزی در بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای تولید و برداشت این محصول بیش از هر موضوع دیگری تأکید می‌کند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،اما مادامی که سیاست خرید تضمینی از سوی دولت اجرا می شود برنامه ریزی برای بلندمدت چندان امکان پذیر نیست و جهت گیری کشاورزان براساس اعلام قیمت خرید تضمینی هر محصول توسط دولت در ابتدای هر سال، تغییر می کند. بطوریکه با این رویه نمی توان برای بازه زمانی بلندمدت برنامه ریزی مناسبی داشت.

برای حل این مشکل، در کنار سیاست خریدتضمینی نیاز به برنامه بلندمدت تری است که در قالب سیاست قیمت تضمینی قابلیت اجرا داشته باشد.قیمت تضمینی دو سالی است برای دو محصول ذرت و جو به اجرا درآمده و برای محصول گندم نیز در ۴ استان کشور دوره آزمایشی خود را می گذراند.

در همین ارتباط، یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در بیان مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا برای محصولاتی همچون گندم اظهار کرد: طبق نظر کارشناسان و برنامه ریزان این سیاست موفقی است که باید برای توسعه آن زیر ساخت های لازم در بورس کالا بیش از گذشته تقویت شود. شفافیت معاملاتی، دسترسی به آمارهای دقیق و وصول پول کشاورزان در اسرع وقت که در نهایت کاهش بار مالی دولت را به همراه دارد، از مهمترین مزایای آن محسوب می شود.

سید راضی نوری افزود: در حال حاضر تمام هزینه ها برای تأمین نهاده های تولید بر عهده کشاورز است و برای اجرای سیاست قیمت تضمینی دولت باید بگونه ای برنامه ریزی کند که هزینه ها رفته رفته از روی دوش کشاورز کاسته شود.

وی تأکید کرد: در کنار تأمین زیرساخت های لازم بایستی به امر فرهنگ سازی و آموزش کشاورزان نیز توجه ویژه ای داشت تا کشاورزان با نحوه انجام معامله در بورس آشنا شده و شرایط حضور در آن را پیدا کنند.

این نماینده مردم شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عرضه محصولات مختلف در بورس کالا امکان انطباق بیشتر با قیمت های جهانی را فراهم می کند، افزود: انجام معاملات کالاهای مختلف در بورس موجب می شود به تدریج قیمت ها به سمت واقعی تر شدن و هماهنگی بیشتر با بازارهای جهانی حرکت کند که این خود یک مزیت مهم است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست قیمت تضمینی فشار مالی ناشی از اجرای سیاست خرید تضمینی را از بودجه دولت کم می کند، از پرداخت به موقع و عدم تأخیر پول کشاورزان سخن گفت. به گفته وی کشاورزان به کمک انجام معامله محصول خود در بورس می توانند طی چند روز کاری مطالباتشان را از خریداران دریافت می کنند.

نوری ادامه داد: عرضه کالاهای اساسی و به ویژه محصولات کشاورزی در بورس می تواند به افزایش کیفیت محصول منتج شده و شفافیت معاملاتی را در بخش کشاورزی ارتقا دهد.

وی با اشاره به امکان برنامه ریزی و مدیریت بازار محصولات کشاورزی به کمک ثبت دقیق آمار و اطلاعات کشاورزان و داده های مربوط به میزان عرضه و تقاضا، اظهار کرد: بورس کالا مجموعه ای منسجم و سازمان یافته است که از اطلاعات ثبت شده مربوط به معاملات بخش های مختلف در سامانه های معاملاتی آن می توان برای برنامه ریزی و مدیریت بازار کالاهای مختلف استفاده کرد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید مجدد بر اینکه برای ساماندهی بازار، همسویی قیمت ها با نرخ های جهانی و حمایت از کشاورز و تولید راهی به جز ورود به بورس کالا نداریم، اضافه کرد: در راستای برنامه ریزی بلندمدت برای کالاهای مختلف بخش کشاورزی راهی به جز عرضه در بورس کالا وجود ندارد و این امر می طلبد که تمام تمهیدات و زیرساخت های لازم فراهم شود تا به کمک اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا بتوان مشکلات کشاورزان را حل کرد.

منبع:اقتصاد آنلاین

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها