بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که راه اندازی معاملات تهاتری در این بورس، مذاکره وزارت نفت با بورس کالا برای تامین خوراک صنایع پایین‌دستی، لزوم تقویت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا ، آغاز عرضه ذرت کل کشور در قالب سیاست قیمت تضمینی و بورسی شدن پسته دامغان در مهر ماه از مهم ترین آنها بود.

بورس کالا درصدد راه اندازی معاملات تهاتری است

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،مدیرعامل بورس کالای ایران گفت:بورس کالا در حال بررسی راه اندازی معاملات تهاتری است و خواستگاه این گونه معاملات نیز فولادی ها هستند.

حامد سلطانی نژاد افزود: در صددیم که معاملات تهاتری را در بورس کالا راه اندازی کنیم و در حال ارائه مدلی برای آن هستیم و جنبه های فقهی آن را بررسی می کنیم چراکه باید نرخ مبادله باید به درستی تعیین شود. برای این کار نیز از شورای پژوهشی کمک می گیریم و همین طور کمیته فقهی سازمان بورس نیز درباره آن نظر خواهد داد. درحقیقت کمیته فقهی سازمان بورس درباره هر ابزار مالی جدیدی که را راه اندازی می کنیم نظر خود را مطرح می کند.

وی با تصریح اینکه ما درصددیم بازار تهاتری راه اندازی کنیم اظهار داشت: خواستگاه این روش تهاتری، بازار فولاد است. این اقدام سبب شفاف شدن نرخ مبادله شده می شود و این نرخ تبدیل براساس عرضه و تقاضا تعیین می گردد.

امکان عرضه سیمان صادراتی در بورس کالا از مهرماه

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه وعده‌ای که تولیدکنندگان سیمان داده‌اند این است که در مهرماه این عملیات اجرایی شود، گفت: هر آنچه که صادرات سیمان وجود دارد باید از این کانال مطمئن صورت بگیرد.

حامد سلطانی‌نژاد در خصوص عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا، اظهار داشت: محصولاتی مانند تیرآهن و میلگرد از مدت‌ها قبل در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرند، اما در مورد سیمان - به عنوان یک محصول استراتژیک- اگر بخش خصوصی تمایل داشته باشد آماده هستیم آن را در بورس کالا عرضه کنیم.

وی در خصوص میزان سیمانی که در آینده در بورس عرضه می‌شود، اظهار داشت: هر آنچه که صادرات سیمان وجود دارد باید از این کانال مطمئن صورت بگیرد؛ پتانسیل فعلی، پتانسیل کل صادرات سیمان است.

مذاکره با بورس برای تامین خوراک صنایع پایین‌دستی

به گفته وزیر نفت، تامین نیاز تولیدکنندگان کوچک باید تسهیل شود که برای این موضوع با بورس مذاکراتی صورت گرفته و راه‌حل‌هایی نیز در دستور کار قرار دارد.

بیژن زنگنه گفت: حرکت توسعه‌ای صنایع بالادستی پتروشیمی ادامه دارد و با توجه به این موضوع، خوراک کافی و ارزان برای توسعه بالادست این صنعت موجود است.

وی ادامه داد: با تکمیل زنجیره طرح‌های پتروشیمی، فرصت بزرگی برای ایران به منظور افزایش ارزش افزوده و دستیابی به تکنولوژی به وجود می‌آید.برای دستیابی به جایگاه واقعی ایران در صنعت پتروشیمی، باید تولید محصولات با ارزش افزوده پایین را از دستور کار خود دور کنیم.

توسعه متوازن مناطق کشور از طریق ثبات بازار پتروشیمی در بورس کالا

معاون وزیر نفت گفت: همگام با سیاست‌های دولت، توسعه متوازن مناطق کشور با تلاش سیاست‌گذاران پتروشیمی از طریق ثبات در بورس کالا و کمک به توسعه بازارهای داخلی و صادراتی و همچنین تولید گریدهای جدید پلیمری در کشور انجام خواهد شد.

مرضیه شاهدایی تصریح کرد: این جهش موتور محرک صنعتی و اقتصادی در صنایع پایین‌دستی به شمار می‌آید و در این دوران توانستیم مذاکراتی را با شرکت‌های بین‌المللی داشته باشیم که به امضای تفاهم‌نامه‌هایی ختم شد.

وی افزود: از سرگیری حضور در بازارهای جهانی و همچنین دسترسی به منابع مالی، از جمله دستاوردهای پسابرجام در صنعت پتروشیمی است وهمه مسئولین و دست‌اندرکاران کشور باید با استفاده از ابزارهای مناسب زمینه لازم را برای جذب سرمایه‌های خارجی فراهم کنند.

تقویت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا ضروری است

وزیر جهاد کشاورزی تقویت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا را ضروری دانست و تاکید کرد: تولید و عرضه کالاهای کشاورزی باید به صورت «زنجیره ای» انجام شود.

محمود حجتی گفت:تولید محصولات کشاورزی علاوه بر رعایت روش های بهره وری از جمله استفاده از شیوه های نوین آبیاری و ارقام پربازده، باید تقاضا محور و بازارپسند باشد و سلیقه مشتری در همه مراحل تولید از جمله ارقام،فرآوری و بسته بندی مورد توجه قرار گیرد.

وی تقویت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا را ضروری برشمرد و افزود: درحال حاضر، محصولات ذرت و جو به طور کامل و همچنین محصولاتی نظیر پسته و زعفران نیز در بورس کالای کشاورزی عرضه می شود.

گره گشایی از تامین مالی بنگاه ها با ابزارهای بورس کالا

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به لزوم استمرار و منظم بودن عرضه محصولات در بورس کالای ایران، گفت: کشف واقعی قیمت‌ها، جلوگیری از انحصار و شفافیت در روند دادوستدها از ثمرات معامله محصولات متنوع با روش های نوین معاملاتی در بورس کالای ایران است.

مهدی کرباسیان افزود:بورس کالای ایران از نهادهای با اهمیت در اقتصاد کشور به شمار می رود که با ایجاد شفافیت و سلامت در فعالیت های اقتصادی و حفظ منابع تولید کننده و مصرف کننده، نقش بسزایی در اقتصاد کشور ایفا می کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بدیهی است که پیشرفت بورس کالا طی سال های اخیر به عوامل مختلفی بستگی داشته و دارد که یکی از این مسیرهای پیشرفت، شفافیت بالای بازارهای معاملاتی بوده است که همواره نظاره گر آن هستیم. در این میان بحث عرضه و تقاضا و از سویی تعادل در قیمت ها به این سیستم معاملاتی کمک کرده تا اهدافش را در مسیر درست هدایت کند.

به گفته کرباسیان، خوشبختانه با سیاست هایی که دولت دوازدهم در پیش گرفته است، اقتصاد کشور به سمت شفافیت، مبارزه با فساد، ایجاد رونق و اشتغال حرکت می کند و این نشان می دهد که بازاری همچون بورس کالای ایران نیز در این دولت از جایگاه مناسبی برخوردار خواهد بود.

آغاز عرضه ذرت کل کشور در قالب سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت:در راستای اجرای مصوبه هیات دولت مبنی بر معامله کل ذرت تولید داخل در بورس کالای ایران و در قالب سیاست قیمت تضمینی،عرضه ذرت دانه‌ای استان های کرمانشاه، کردستان، قزوین، فارس و خوزستان در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران آغاز شد.

علیرضا ولی افزود: بر این اساس در راستای این سیاست اولین عرضه ذرت دانه‌ای استان کرمانشاه در قالب گواهی سپرده کالایی با نماد "ذرت۹۶۱۱-۶۰" بازگشایی و ۱۶ تن ذرت به قیمت ۸۱۵ تومان برای هر کیلوگرم معامله شد.

وی اظهار کرد: با معامله ذرت دانه ای استان کرمانشاه، طی یکماه آینده ذرت دانه ای استان های غربی و جنوبی کشور نیز به دو صورت فیزیکی و گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران عرضه می شود.

وی به مزایای سیاست قیمت تضمینی اشاره کرد و گفت:با اجرای این سیاست معاملات شفاف شده و قیمت ها عادلانه و براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. ضمن اینکه اجرای این سیاست بار مالی دولت را کاهش داده و محصول کشاورز به ساده ترین روش به فروش می رود.

استقبال کشاورزان از آغاز اجرای سیاست قیمت تضمینی ذرت

معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام از آغاز عرضه ذرت دانه‌ای استان کرمانشاه در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالا خبر داد و گفت: کشاورزان از این طرح بسیار استقبال کرده‌اند.

عباس والوزی از رضایت کامل و استقبال کشاورزان از اجرای سیاست قیمت تضمینی ذرت خبر داد و گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی در دوسال گذشته رضایت کامل کشاورزان را به دنبال داشته است زیرا هم باعث جلب رضایت کشاورزان از نظر سرعت عمل در پرداخت وجه شان شده و هم مشارکت بخش خصوصی و نیز کاهش هزینه های دولت را به دنبال داشته است.

والوزی مزیت های اجرای سیاست قیمت تضمینی را مورد توجه قرار داد و گفت: پرداخت ۷۰ درصد مطالبات کشاورزان در فاصله کمتر از یک هفته، جلب مشارکت بخش غیر دولتی در انجام وظایف حاکمیتی، کاهش هزینه های دولت در اجرای سیاست خرید تضمینی و کاهش هزینه های حمل و نقل و نگه داری محصول از مزایای اجرای این طرح است.

برندسازی زعفران و پسته ایرانی با عرضه در بورس کالا

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص عرضه دو محصول زعفران و پسته ایرانی در بورس کالا گفت: اگر برای عرضه این محصولات در بازارهای جهانی به صورت متمرکز و یکپارچه عمل کنیم، می توان با عرضه در بورس کالا درآمدهای ارزی وابسته به بخش کشاورزی را توسعه دهیم.

سیدناصر موسوی لارگانی ضمن بیان اینکه با عرضه محصولات در بورس کالا می توان به برندسازی پسته و زعفران ایرانی در بازارهای جهانی دست یافت، وی تاکید کرد: ورود بورس کالای ایران به عرضه پسته و زعفران و همچنین سایر محصولات حوزه کشاورزی می تواند تحول بزرگی در صادرات غیرنفتی کشور ایجاد کرده و نه تنها به توسعه بخش کشاورزی، بلکه رشد اقتصادی را نیز به همراه داشته باشد.

وی عرضه در بورس کالای ایران را در افزایش کیفیت محصولات کشاورزی موثر دانست واز امکان تامین مالی کشاورزان و وصول پول آنها از طریق عرضه در بورس کالا سخن گفت و افزود: چنانچه خود کشاورزان بتوانند از فضای بورس کالا و ابزارهای نوین مالی آن استفاده کنند، می توانند تامین مالی بهتر و کم هزینه تری داشته باشند و ضمن افزایش کیفیت محصولت خود به سود بیشتری نیز دست یابند.

تعریف استانداردهای لازم برای ورود پسته به بورس کالا

نایب رییس اول کمیسیون تخصصی اتاق بازرگانی ایران به مزایای عرضه پسته در بورس کالا اشاره کرد و گفت: ورود پسته به بورس کالا از طریق انتشار گواهی سپرده کالایی و تشکیل صندوق های سرمایه گذاری به پشتوانه کالا می تواند در حل مشکل نقدینگی پسته کاران و صادرکنندگان این محصول موثر واقع شود.

جلیل کاربخش راوری گفت: بورس یعنی شفافیت در معاملات و فضای رقابتی حاکم بر آن در افزایش کیفیت و تمرکز بر صادرات منسجم و هدفمند اثرگذار است.

کاربخش راوری با اشاره به اینکه استانداردهای لازم برای ورود پسته به بورس کالا تعریف شده است، افزود: سال گذشته حدود ۳۰ درصد نوسان را در قیمت پسته شاهد بودیم.این در حالی است که در بورس به کمک گواهی های سپرده کالایی می توان ضمن تأمین نقدینگی موردنیاز تجار پسته، از نوسان کاذب قیمت ها نیز جلوگیری کرد. ضمن اینکه اگر تأمین نقدینگی با نرخ مناسب در خدمت تولید پسته قرار گیرد، نوسانات قیمتی نیز کنترل می شود.

تأمین مالی کم هزینه باغداران پسته با ابزارهای بورس کالا

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص مزایای ورود پسته به بورس اظهار کرد: یکی از راه هایی که به راحتی می توانیم در بازارهای جهانی برای عرضه کالای خود حضور یابیم، بورس کالاست که عرضه محصولات کشاورزی در این بازار مزایای زیادی دارد.

حبیب الله نیکزادی پناه ضمن اشاره به شفافیت قیمتی و ارتقای کیفیت محصول به عنوان مزایای عرضه پسته در بورس کالا، عنوان کرد: برای اینکه به سمت بورس کالا حرکت کنیم، لزوم توجه به ذائقه و کیفیت مدنظر مشتری و بسته بندی کالا وجود دارد. ضمن اینکه به انبارهایی برای ذخیره کالا نیاز داریم که هم اکنون این انبارها در بورس پذیرش شده و امکان ذخیره محصول را دارند.

وی با تأکید بر اینکه عرضه پسته در بورس کالا امکان دسترسی به بازارهای جهانی را فراهم می سازد، عنوان کرد: در این راستا گام های موثری برداشته شده تا محصول پسته ایرانی در تالار کشاورزی بورس کالای ایران مورد رقابت خریداران قرار گیرد که در صورت عملیاتی شدن این برنامه و عرضه گسترده پسته در بورس کالا، منافع آن هم عاید کشاورزان و باغداران می شود و هم تاجران را منتفع می سازد.

پسته دامغان مهر ماه بورسی می شود

یک تولید کننده پسته گفت: عرضه پسته در بورس کالای ایران باعث حذف دلالان و واقعی شدن قیمت محصول شده و کیفیت پسته تولید شده را افزایش می دهد.

علی صائمی افزود:عرضه پسته در بورس کالای ایران به دلیل شفافیت و کشف قیمت عادلانه مزیت های زیادی داشته و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در مهر ماه جاری پسته دامغان در بورس کالای ایران عرضه می شود.

وی به مزیت های عرضه پسته در بورس کالا اشاره کرد و گفت: زمانیکه پسته از سوی باغداران به بازارعرضه می شود توسط دلال خریداری می شود که در این صورت دلال ها منفعت زیادی برده و دست باغداران از رسیدن به سود مناسب کوتاه می شود به این ترتیب ارتباط بین باغدار و خریدار نهایی و تاجر برقرار نشده است.ضمن اینکه عرضه پسته در بورس کالای ایران باعث می شود تا کیفیت ارائه محصول افزایش یابد زیرا زمانی که مباشر نزد بورس کالا وثیقه می گذارد، موظف است کالا را با استاندارد و کیفیت مناسب به مشتری خارجی و خریدار ارائه کند.

پیش بینی پذیری بازار برای ٣ گروه به کمک ابزارهای مالی بورس کالا

یک کارشناس مسایل اقتصادی در خصوص پیش بینی پذیری بازارها در دنیا و مزایای آن اظهار داشت: در دنیا بازارهای آتی، آپشن و حتی سلف در بورس های کالایی جهت پیش بینی پذیری بازارها بسیار مفید است و ضمن پوشش ریسک سرمایه گذاری برای خریداران و فروشندگان با استفاده از این ابزارها، می توان از آنها برای کاهش نوسانات کاذب و التهاب قیمت ها در بازار کمک گرفت.

مصطفی صفاری به بازیگران و استفاده کنندگان از ابزارهای مالی موجود در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: اولین گروهی که از این ابزارها بهره می گیرند، خریداران و فروشندگان واقعی کالاها هستند که تمایل دارند همزمان با دادوستد یک کالا در بورس، پیش بینی واقع بینانه ای از روند آتی قیمت ها در اختیار داشته باشند. دومین گروه نیز سفته بازان نام دارند که انتظارات را با واقعیت ها انطباق می دهند و به کمک این ابزارها، از شتاب قیمت ها چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی بازدهی کسب کرده و بهره می برند.

صفاری در توصیف ویژگی های گروه سوم نیز گفت: بازیگران دسته سوم افرادی هستند که کالا را در اختیار داشته و می خواهند خود را در مقابل نوسانات آتی قیمت ها بیمه کرده و ریسک خود را پوشش دهند.

صفاری با بیان اینکه بورس کالا ابزاری مناسب برای پیش بینی پذیر کردن کالاها در بازار است، خاطر نشان کرد: استفاده از ابزارهای بورس کالا همچون معاملات آتی، سلف و آپشن ها این امکان را فراهم می سازد که خریدار و فروشنده کالاها تضمین لازم را برای تأمین و در اختیار گرفتن کالای موردنظر و یا برنامه ریزی برای تولید و فروش آن داشته باشند.

کنترل نوسانات کاذب قیمتی جوجه یک روزه با معاملات سلف بورس کالا

یک پرورش دهنده جوجه یک روزه درباره عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا گفت: عرضه این محصول در بورس کالا، بازار را تنظیم کرده و دست دلالان را کوتاه می کند. بدین ترتیب، در حالیکه هنگام افزایش قیمت ها سود اصلی به جیب واسطه ها سرازیر می شد، با عرضه در بورس کالا این سود به دست تولیدکننده اصلی می رسد.

مجتبی باقریان گفت: اجرای این برنامه در کوتاه مدت به نوسان قیمت ها کمک کرده و بازار را تنظیم می کند. اما با توسعه این معاملات، در بلندمدت نیز می توان به این هدف دست یافت؛ البته در بلندمدت نیز ابزارهایی همچون استفاده از معاملات سلف می تواند به کنترل نوسانات قیمتی کاذب کمک کند.

وی افزود: بر همین اساس، به دلیل شفافیتی که در معاملات بورس کالا وجود دارد، مرغداران از عرضه جوجه یک روزه خود در این بازار استقبال می کنند. ضمن اینکه خیال فروشنده راحت است که پول حاصل از انجام معامله را به صورت نقد دریافت می کند و این موضوع در امنیت تولید اثرگذار است.

تأمین منافع خریدار و فروشنده با عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا

یک پرورش دهنده جوجه یک روزه به مزایای عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا اشاره کرد و گفت: حذف واسطه ها و کشف قیمت شفاف در بورس کالا از مهم ترین مزایای عرضه جوجه یک روزه در این بازار است. ضمن اینکه فرآیند فروش این کالا در بورس آسان تر از بازار خرده فروشی است.

مهدی سبحانی افزود: همچنین وصول سریع تر پول مجتمع های پرورش دهنده جوجه یک روزه آن هم به صورت نقدی و در مدت چند روز مزیت دیگری است که مجموعه های فعال در این حوزه را به سمت عرضه در بورس کالا ترغیب می کند.

سبحانی ضمن تاکید بر ایجاد ثبات قیمت ها در بازار با عرضه گسترده در بورس کالا، عنوان کرد: عرضه در بورس کالا ضمن ایجاد منافع برای عرضه کننده، در کاهش هزینه ها به خریداران نیز کمک می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها