در این گزارش، برخی نماگرهای اقتصادی مورد توجه سرمایه گذاران، تاثیر داده های اخیر اقتصادی بر تولیدکنندگان بزرگ مس از جمله «فریپورت مک موران» و «ریوتینتو» و همچنین چگونگی شکل گیری تولید و تقاضای مس در چین- بزرگ ترین مصرف کننده فلز سرخ و محرک کلیدی صنایع جهانی مس- مورد ارزیابی قرار گرفته است.

*پرویز امانیان/ رئیس فناوری اطلاعات هلدینگ آتیه اندیشان مس

بازار امروز: مس ۱۵ ژوئن امسال در بازار نقدی به قیمت۵۷۶۱ دلار داد و ستد شد و طی یک ماه ۶۰۰ دلار از ارزش خود را از دست داد. همان طور که می دانیم مس سال ۲۰۱۵ را با ضعف آغاز کرد و فقط در ژانویه ۱۵ درصد افت داشت. البته بعد از آن قیمت ها بهبود یافت و در ۱۲ می به ۶۴۴۸ دلار هم رسید که بالاترین قیمت فلز سرخ از دسامبر ۲۰۱۴ بود.

 

 

قیمت مس نوسان هایی زیادی را در سال ۲۰۱۵ تجربه کرده، چراکه ضعف آمارهای چین سهم زیادی در گرایش های بازار داشته است. بر اساس نمودار یک، شرکت«فریپورت مک موران» (یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان مس) در سال ۲۰۱۵ به دلیل نوسان های بازار مس حدود یک ششم از ارزش خود را از دست داده است. به طور کلی قیمت مس تاثیر مستقیمی بر سود و درآمد شرکت های تولیدکننده دارد.

در این گزارش، برخی نماگرهای اقتصادی که سرمایه گذاران باید پیگیری کنند و همچنین تاثیر داده های اخیر اقتصادی بر تولیدکنندگان بزرگ مس از جمله «فریپورت مک موران»، «ریوتینتو» و... مورد بررسی قرار گرفته است.

علاوه بر این موارد، چگونگی شکل گیری تولید و تقاضای مس در چین- بزرگ ترین مصرف کننده فلز سرخ و محرک کلیدی صنایع جهانی مس- نیز ارزیابی شده است.

 

ریزش قیمت ها در واکنش به نگرانی تقاضا

فلز سرخ به عنوان «دکتر مس» شناخته می شود و از آنجا که تنوع مصرف کنندگان این فلز نسبت به دیگر فلزات بیشتر است و کاربردهای صنعتی و اقتصادی گوناگونی دارد، تحلیلگران قیمت آن را به عنوان بازتابی از سلامت اقتصاد جهان ارزیابی می کنند.

بیش از نیمی از فولاد تولید شده در صنعت ساختمان مصرف می شود و آلومینیوم نیز در بخش های حمل و نقل و صنعت بسته بندی کابرد دارد، ‌در حالی که تنوع مصرف مس به مراتب بیشتر است.

 

 

 

نمودار (۲) روند قیمت مس در بورس فلزات لندن(LME) را نشان می دهد. همان طور که مشاهده می کنید، قیمت ها طی یک ماه اخیر روند نزولی داشته است. در ۱۵ ژوئن نیز به قیمت ۵۶۷۱ دلار معامله شد که یک ماهه ۶۰۰ دلار از ارزش خود را از دست داد.

قیمت مس در دوره های محدود معاملاتی اخیر به شرایط «کنتانگو» بازگشته که در این حالت قیمت آتی بالاتر از قیمت نقدی است. بر عکس در مقوله «بک واردیشن» قیمت نقدی بالاتر از قیمت های آتی است.

قیمت مس در بیشتر اوقات سال ۲۰۱۴ در حالت «بک واردیشن» قرار داشت.به طور کلی کاهش قیمت مس بر تولیدکنندگانی نظیر «فریپورت»، BHP و «تورکوییز هیل» تاثیر منفی دارد و درآمد این شرکت ها به قیمت مس LME گره خورده است.

مس هم اکنون ۴۰ درصد پایین تر از دوران اوج خود در سال ۲۰۱۱ داد و ستد می شود.کندی تقاضای چین مهم ترین دلیل بنیادی افت بازار محسوب می شود، ‌چون این کشور بیش از ۴۰ درصد مس جهان را مصرف می کند.

 

نماگرهای مسکن چین و ضعف تقاضای مس

در بخش نخست این گزارش اشاره کردیم که قیمت مس طی یک ماه ۶۰۰ دلار اصلاح شد. حال بررسی می کنیم که تقاضای مس چگونه از چین شکل می گیرد.

خرید زمین یکی از پیش نیازهای ساخت و ساز  است و زمین خریداری شده از سوی شرکت های ساختمانی، شاخص مهمی برای فعالیت های بخش مسکن محسوب می شود. نمودار ۳، میزان زمین های خریداری شده توسط شرکت های توسعه ساختمان چین را نشان می دهد.

این شرکت ها طی پنج ماهه نخست ۲۰۱۵ حدود ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع زمین خریداری کردند که این رقم نشان دهنده افت سالانه ۳۱ درصدی بوده است. هر گونه کاهش در بخش ساخت و ساز می تواند تاثیر منفی بر تقاضای مس چین داشته باشد.

 

 

تاثیر کندی مسکن بر تقاضای مس

شاخص وضعیت املاک و مسغلات که فعالیت های تجاری مرتبط با خرید زمین و ساخت و ساز را بررسی می کند، ۱۲ ژوئن از سوی اداره ملی آمار این کشور منتشر شد.

 بر این اساس، اعداد بالای ۱۰۰ نشان از رشد دارد، در حالی که ارقام کمتر از ۱۰۰ نشان دهنده کندی روند بازار مسکن است. تحلیل این شاخص برای بررسی روند ساخت و ساز چین مناسب است.

 

 

این شاخص طی ماه می در حالی روی عدد ۹۲.۴۳ ایستاد که از اکتبر ۲۰۱۱ تاکنون زیر ۱۰۰ بوده است. اگرچه تقاضای ساخت و ساز چین در ماه می کاهش یافت، ‌اما فروش خانه در این ماه نسبت به مدت مشابه پارسال ۳.۱ درصد رشد داشت.

آمار رشد فروش خانه بر پایه آمار سالانه برای نخستین بار از دسامبر ۲۰۱۳ مشاهده شد.دلیل افزایش فروش خانه ناشی از کاهش قیمت ها و ارائه اعتبارات ارزان بوده است.

 

 

سرمایه گذاری روی دارایی های ثابت در ماه می ۱۱.۴ درصد رشد داشت که اندکی کمتر از پیش بینی ۱۲ درصدی متوسط بازار بود. این میزان کمترین نرخ رشد در دارایی های ثابت چین طی ۱۵ سال اخیر بوده است. وقتی سرمایه گذاری در دارایی های ثابت دچار اختلال می شود، اخبار خوبی برای تولیدکنندگان مس نمایان می شود.

سرمایه گذاری روی ماشین آلات و تجهیزات برقی در ماه می ۱۰ درصد رشد داشت. مس برای ساخت تجهیزات برقی کاربرد دارد. در ضمن سرمایه گذاری در تولید و عرضه برق رشد ۱۸ درصدی را شاهد بود.بخش تولید و انتقال برق نیز از مصرف کنندگان مهم مس محسوب می شود.افزایش سرمایه گذاری در این بخش ها برای تقاضای مس مثبت است.

 

وضعیت فروش خودرو در چین

بخش خودرو یکی از مصرف کنندگان مهم فولاد و مس به شمار می رود. چین هم اکنون بزرگ ترین بازار خودرو در جهان است و انتظار می رود فروش وسایل نقلیه این کشور، امسال به ۲۵ میلیون دستگاه برسد.

بر اساس برآوردها،‌ میزان مس مصرفی در یک خودرو متوسط حدود ۵۰ پوند است. نمودار ۶، روند فروش خودروهای سواری چین را نشان می دهد.

 همان طور که مشاهده می کنید، فروش خودرو در ماه می امسال فقط ۱.۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشت و در مقایسه با آوریل ۳.۶ درصد کاهشی بود.

کاهش فروش خودرو دارای تاثیر منفی بر شرکت هایی نظیر «واله»، «تک ریسورسز» و BHP است. در حالی که فروش صنعت خودرو در چین کند شده،‌ اما در همین زمان فروش خودرو در آمریکا به بالاترین میزان در دهه کنونی رسیده است.

فروش خودرو در آمریکا طی ماه می یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه بود که افزایش ۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال ثبت کرد.

 

 

افزایش ۶ درصدی تولید مس تصفیه شده در چین

چین تولید یک سوم از مس تصفیه شده را بر  عهده دارد و بعد آن شیلی و ژاپن در رتبه های دوم و سوم تولید مس تصفیه قرار دارند. نمودار (۷) روند تولید مس تصفیه شده چین به نقل از اداره ملی آمار این کشور را نشان می دهد.

چین در ماه می ۶۵۰ هزار تن مس تصفیه شده تولید کرد که افزایش ۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال داشت. در ماه آوریل نیز این رقم رشد ۴ درصدی را تجربه کرد.

 

 

همچنین تولید مس تصفیه شده چین به طور میانگین در چهار ماهه پایانی ۲۰۱۴ به بیش از ۷۰۰ هزار تن رسید که منجر به افزایش موجودی بورس شانگهای در آن زمان شد.حال با توجه به افت اندک تولید مس تصفیه شده در مقایسه با اوج پارسال، موجودی مس چین نیز روند کاهشی را آغاز کرده است. بنابراین ترکیبی از تولید بالا و کاهش موجودی مس علامت مثبتی تلقی می شود و این موضوع از دیدگاه چندین تحلیلگر که نسبت به افزایش تقاضای چین در نیمه دوم امسال امیدوارند، حمایت می کند.

واردات سنگ و کنسانتره مس چین

چین نیاز دارد تا مس خام را برای مصرف کارخانه های ذوب و تصفیه وارد کند.معادن بزرگ مس در آمریکای لاتین متمرکز شده است و مس خام از این ناحیه با کشتی به آسیا حمل می شود. چین بزرگ ترین واردکننده سنگ مس، ‌آند و مس تصفیه و در عین حال شیلی بزرگ ترین صادرکننده مس است.

 

نمودار (۸) روند واردات کنسانتره و سنگ مس چین را نشان می دهد. اگرچه واردات در ماه می نسبت به آوریل ۵.۷ درصد کاهش یافت،‌ اما در مقایسه با می پارسال ۴۰ درصد رشد داشت. افت واردات مس چین علامت منفی برای تولیدکنندگانی نظیر «واله»،‌ «نیومونت» و «بوئنا ونچورا» محسوب می شود.

افت تولید مس در شیلی و پرو

بر اساس مقایسه سالانه، تولید مس شیلی در ماه آوریل برای سومین ماه پیاپی کاهش یافت. همچنین بر اساس گزارش اداره جهانی آمار فلزات،‌ تولید مس تصفیه شده پرو-سومین تولید کننده مس جهان- نیز در سه ماهه نخست ۲۰۱۵ افت داشت. نمودار ۹، روند تولید مس شیلی را نشان می دهد.  بر اساس اطلاعات اداره آمار شیلی،‌ این کشور در ماه آوریل ۴۷۱ هزار تن مس تولید کرد که افت سالانه نیم درصدی را ثبت کرد. همچنین تولید مس این کشور در ماه فوریه ۱.۰۴ درصد افت داشت.

 

 

شاخص اعتماد مصرف کننده در آمریکا

هر چه شاخص اعتماد مصرف کننده آمریکا عدد بزرگ تری باشد،‌ خبر خوبی برای مس خواهد بود. بر اساس داده های مقدماتی ژوئن، این شاخص روی عدد ۹۴.۶ ایستاد که از آمار ۹۰.۷ می بالاتر بود.فروش خودرو و مسکن نیز مناسب ارزیابی شده است. نمودار پایانی روند شاخص اعتماد مصرف کننده آمریکا را نشان می دهد که از سوی تامسون رویترز و دانشگاه میشیگان تهیه شده است.

 

 

 

منبع: مارکت رئالیست 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها