فولاد

طی هفته گذشته روند قیمت ها در بازارهای سنگ آهن، قراضه، بیلت، مقاطع و ورق عموما کاهشی بود.                                    

سنگ آهن

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، سنگ آهن هفته ای نزولی را پشت سر گذاشت و از حدود ۷۴ دلار به کمتر از ۷۰ دلار رسید. افت قیمت بازار فولاد چین سنگ آهن را نیز نزولی کرد. آخر هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی در چین برای خلوص ۶۲ درصد ۴.۷ دلار در یک روز افت داشت و نهایتا به ۶۳.۱۵ دلار هر تن خشک سی اف آر رسید.

در این میان تمایل به خرید در چین با توجه به نزدیکی تعطیلات یک هفته ای اکتبر کمتر شده است. فروشنده ها تمایل داشتند قبل از آن که قیمت ارزان تر شود، محموله های خود را بفروشند. در هر حال بازار نزولی بود و کسی تمایل به خرید در بازار نزولی ندارد. فعلا بازار محتاطانه حرکت می کند ابهاماتی در مورد آینده بازار وجود دارد . مشخص نیست سیاست های زیست محیطی دولت چین تا چه میزان تاثیر گذار است و کاهش تولید ها به چه میزان خواهد بود.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد  از حدود ۵۲ دلار به حدود ۴۱ دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی ایران نیز حدود ۳۷ دلار هر تن فوب ثبت شد.

 قراضه

هفته گذشته بازار قراضه وارداتی ترکیه در رکود بود و قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰  حدود ۳۳۵ دلار هر تن سی اف آر بود. خریداران ترک معتقدند بازار دچار مازاد عرضه شده ولی عرضه کننده ها هزینه جمع آوری را بالا می دانند و حاضر نیستند قیمت را پایین تر بیاورند.

جو بازار صادرات قراضه سی آی اس هم با توجه به رکود تقاضا در ترکیه و افت قیمت های اخیر قراضه امریکا منفی بود. قراضه آ۳ روسیه ۳۳۵ دلار هر تن سی اف آر ترکیه بود در حالی که آخرین معاملات در ۳۴۳ تا ۳۴۴ دلار هر تن سی اف آر هفته قبل نهایی گردید. در خاور دور نیز تقاضا کم است. قراضه سی آی اس ۳۴۰ تا ۳۴۵ دلار هر تن سی اف آر کره جنوبی می باشد.

قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن ۲۹۸ تا ۳۰۳ دلار هر تن فوب است که به دلیل نوسان نرخ ارز نسبت به هفته قبل ۸ دلار افت داشته است. کره ای ها موجودی کافی دارند و عجله ای در خرید نشان نداده اند. قراضه سنگین کلاس یک امریکا و قراضه آ۳ روسیه در خاور دور تغییر قیمتی نداشته اند و در کره جنوبی معامله ای نیز شنیده نشده است.

 بیلت

افت قیمت بیلت و میلگرد در چین و کاهش قیمت قراضه بازار بیلت سی آی اس را نیز با جوی منفی روبرو کرد. البته عرضه محدود است و کارخانه ها همچنان به فکر بالا بردن قیمت بودند. شاخص قیمت پلاتس برای بیلت صادراتی سی آی اس ۵۲۰ دلار هر تن فوب و در ثبات بود. فعالیت بازار بیلت در ترکیه نیز به دلیل رکود بازار مقاطع و افت قیمت قراضه کمتر شده است و انتظار افت قیمت ۱۰ تا ۱۵ دلاری نیز می رود.

در بازار بیلت چین قیمت بیلت حدود ۵ دلار هر تن افت روزانه داشته به ۵۶۲ دلار هر تن درب انبار رسیده است.

قیمت بیلت در امارات هفته های اخیر در ثبات بوده بیلت وارداتی  ۵۳۵ تا ۵۴۵ دلار هر تن سی اف آر بود.

در ترکیه بیلت سی آی اس ۵۳۵ تا ۵۵۰ دلار هر تن سی اف آر است و خریداری ندارد. در خاور دور تقاضای بیلت سی آی اس مطلوب است و قیمت حدود ۵ دلار رشد داشته ۵۳۵ دلار هر تن فوب شده که معادل ۵۵۰ دلار هر تن سی اف آر می باشد. عر ضه کننده های سی آی اس به آینده بازار بیلت امیدوارند ولی برخی عوامل منفی وجود دارد از جمله روند نزولی بازار قراضه در ترکیه و افت ۱۰ دلاری قیمت بیلت در چین.

در بازار داخلی ترکیه نیز بیلت ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار هر تن درب کارخانه بدون ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده است و تا ۵ دلار تخفیف نیز داده می شود.

در خاور دور هم بیلت چین حداقل ۲۰ دلار ارزان تر شد و ۵۵۰ تا ۵۵۵ دلار هر تن سی اف آر بود.

مقاطع

هفته گذشته میلگرد صادراتی چین با افت قیمت در بازارهای فیوچرز و ارزان شدن بیلت افت داشت. پایین آمدن تقاضا در بازار داخلی هم علت دیگر افت بازار صادرات بوده است. قیمت پیشنهادی فعلی در بازار صادرات میلگرد چین ۵۶۵ تا ۵۷۵ دلار هر تن فوب است که ۱۱ تا ۱۲ دلار نسبت به هفته قبل افت داشته است. میلگرد در بورس شانگهای چین  ۱۶ دلار آخر هفته افت داشته ۵۵۸ دلار هر تن شد.

در جنوب شرق آسیا هم میلگرد وارداتی در ۵۵۵ تا ۵۷۵ دلار هر تن سی اف آر در ثبات بود.

تولید کنندگان میلگرد ترکیه قیمت های پیشنهادی را ثابت نگه داشته اند و امیدوارند تا یک هفته دیگر نیز به این روند ادامه دهند مگر آنکه قراضه وارداتی افت شدید داشته باشد. اغلب صادرکننده ها میلگرد را در۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار هر تن فوب پیشنهاد می دادند که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. در جنوب شرق آسیا میلگرد ترکیه اخیرا در ۵۷۵ دلار هر تن سی اف آر معادل ۵۴۵ تا ۵۵۰ دلار هر تن فوب خریداری شده است.

در بازار داخلی  امریکا میلگرد در ۵۵۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.

میلگرد صادراتی اروپا با بهبود تقاضای الجزایر رشد داشت و با ۵ یورو رشد ۴۸۵ تا ۵۰۰ یورو هر تن فوب شنیده شد.

ورق

بازار صادرات ورق چین پس از ۱۵ هفته روند صعودی با توجه به افت بازار داخلی و افزایش عرضه دو هفته ای است کمی نزولی شده است. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی ۵۸۰ تا ۶۰۰ دلار هر تن فوب است قیمت نسبت  هفته قبل ۱۰ دلار هر تن افت داشته است.

قیمت ورق گرم در بازار داخلی شمال اروپا ۱۰ تا ۲۰ یورو هر تن بالا رفته ۵۴۰ تا ۵۶۰ یورو هر تن درب کارخانه شده است. تقاضا در حد متوسط است و در ۵۳۰ تا ۵۳۵ یورو معامله شده است.

محدودیت عرضه باعث شده بازار ورق سی آی اس رونق داشته باشد البته هنوز برخی از خریدارها به ویژه در اروپا خیلی فعال نیستند.

ورق گرم روسیه نسبت به اواخر آگوست ۲۰ تا ۳۰ دلار رشد داشته به ۶۰۵ تا ۶۱۰ دلار هر تن فوب رسیده است.

بازار ورق ترکیه جو نسبتا خوبی از نظر قیمت و تقاضا دارد. خریدارها در بازار داخلی و واردات نسبتا فعال هستند و معاملاتی نهایی شده است. البته شاید افزایش قیمت های بیشتر محدود گردد. در بازار داخلی ورق گرم تولید نوامبر از ۶۲۰ تا ۶۲۵ دلار به ۶۲۵ تا ۶۳۵ دلار هر تن درب کارخانه رسیده است. ورق گرم صادراتی ترکیه نیز ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار هر تن فوب می باشد البته خریدارها حاضر نیستند در بالاتر از ۶۰۰ دلار هر تن فوب معامله کنند. در بخش واردات نیز روسیه ورق گرم را در ۶۲۰ دلار هر تن سی اف آر برای تولید اواخر اکتبر به ترکیه فروخته است.

منبع: ایفنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها