نفت

قیمت‌های نفت روز دوشنبه پس از انتشار خبر مذاکرات عربستان با ونزوئلا و قزاقستان درباره تمدید احتمالی توافق کاهش تولید افزایش یافت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،نفت خام آمریکا برای تحویل در اکتبر ۳۹ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۴۷.۸۷ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت خام آمریکا روز جمعه ۳.۳ درصد سقوط کرده بود.

نفت برنت برای تحویل در نوامبر در بازار لندن ۲۲ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش یافت و در ۵۴ دلار در هر بشکه ایستاد. بهای معاملات این بازار روز جمعه ۱.۳ درصد سقوط کرده بود.

خبر مذاکرات وزیر نفت عربستان با همتایان ونزوئلایی و قزاقستانی خود در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به اینکه تقاضا برای انرژی پس از وقوع توفان ایرما و پیامدهای آن لطمه ببیند، از فشارهای منفی بر قیمتهای نفت کاست.

توفان ایرما روز یکشنبه برق حدود چهار میلیون خانه و شرکت در فلوریدا در روز یکشنبه را قطع کرد و پیش‌بینی می‌شود با رسیدن به شمال فلوریدا یا جنوب جورجیا در روز دوشنبه، به یک توفان گرمسیری ضعیف‌تر تبدیل شود.

به گفته تومومیچی آکوتا، اقتصاددان ارشد در شرکت تحقیقات و مشاوره میتسوبیشی، بازار نفت به مذاکرات عربستان واکنش نشان داد و کاهش پالایش نفت آمریکا با فرآوری بالاتر در کشورهای دیگر جبران شد. بنابراین نگرانی‌ها نسبت به کاهش قابل توجه تقاضا برای نفت خام تحلیل رفته است.

توفان هاروی که دو هفته قبل به وقوع پیوست، نرخ استفاده از ظرفیت پالایشگاهی آمریکا را به پایین‌ترین میزان در هفت سال گذشته رساند اما کارخانه های پتروشیمی و نفت در منطقه "گلف کاست" آمریکا تا حدود زیادی از خسارات قابل توجه مصون ماندند. برخی از واحدها پس از تعطیلی در آستانه توفان یا پس از آن، اکنون فعالیتشان را از سر گرفته‌اند.

اوپک و سایر تولیدکنندگان شامل روسیه با هدف کاهش ذخایر نفت جهانی و حمایت از قیمت‌ها موافقت کرده‌اند تولیدشان را تا مارس سال آینده حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. تمدید مدت این توافق برای سه ماه دیگر پس از مارس پیش از نشست اوپک در نوامبر در حال حاضر مورد بحث قرار گرفته است.

توافق کاهش تولید کمک کرد قیمت‌های نفت خام در ژانویه به بالای ۵۸ دلار در هر بشکه صعود کند اما قیمت‌ها از آن زمان به دلیل اینکه تلاش برای کاهش سطح ذخایر جهانی طولانی‌تر از حد انتظار بوده، به حدود ۵۰ تا ۵۴ دلار نزول کرده است.

منبع:رویترز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها