ما در حال حاضر از جولان دلالانی در بازار پتروشیمی با خبر هستیم که به دلیل نظارت های سطحی وزارت صنعت، اقدام به خرید و انبار کردن محصولات پتروشیمی می کنند که در اینجا ما از بورس کالای ایران توقع داریم تا خود به بحث نظارت ورود کند و اجازه ندهد تا دلالان به جای تولیدکنندگان از این بازار خرید کنند. در این بین اگر بورس کالا در این زمینه قدرت اجرایی ندارد، مجلس به سرعت مقدمات انجام این کار را فراهم می کند.

در ادامه اعتراض نمایندگان مجلس، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نسبت به موضع وزیر صنعت، در خصوص مطرح کردن خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران انتقاد کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، علی علیلو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اصرار وزیر صنعت، معدن و تجارت، بر خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا گفت: دوره مدیریت کدخدامنشی به پایان رسیده است؛ تولید و اقتصاد کشور چوب این شیوه مدیریتی را می خورد.

وی با اشاره به برگشت معاملات پتروشیمی به سیستم رد شده و حواله ای گذشته، اظهار داشت: حدود دو سال است که هر از چندگاهی وزیر صنعت موضوع خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا را مطرح می کند و بازار را دچار التهاب می کند.

 توپ در میدان وزارت صنعت، بازی در زمین بورس کالا

 این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هم اکنون نقدهایی به بورس کالا وارد است که در حقیقت به دلیل عدم قدرت اجرایی این بورس بر آن تحمیل شده است، توضیح داد : گفته می شود که برخی دلالان در بازار معاملاتی بورس کالا ورود می کنند، در صورتی که خریداران محصولات پتروشیمی در بورس کالا از طریق وزارت صنعت و با مکانیسم سایت بهین یاب به این بورس معرفی می شوند و اگر دلالانی هم باشد از سوی وزارت صنعت معرفی شده اند.

وی ادامه داد : دیگر نقدهای وارد شده به بورس کالا به موضوع سقف و کف قیمتی بر می گردد که این موضوع نیز به مصوبات وزارت صنعت و کارگروه تنظیم بازار برمی گردد. پس بهتر است که اشتباهاتمان را بپذیریم و در جهت رفع آن بر بیاییم و از بسترهای بورس کالا برای شفافیت اقتصادی کشور استفاده کنیم.

مجلس موافق عرضه پتروشیمی ها در بورس کالا

«علیلو» اظهار کرد: متاسفانه وزیر محترم صنعت نشان داده است که وقتی اشکالی در بخشی از اقتصاد کشور می بیند بجای اصلاح آن صورت مساله را پاک می کند؛ اما باید بدانیم که بورس کالا مساله ای نیست که پاک شود بلکه خود حل کننده مسائل است. بهتر است اگر در مکانیسم این بورس اشکالی وجود دارد، اصلاح شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه مجلس صد در صد به موضوع خروج محصولات پتروشیمی بورس کالا ورود می کند، گفت: همت دولت یازدهم و ریاست جمهوری بر شفافیت آماری و اطلاعاتی است، تابلوی بورس کالای ایران مرکز آماری و اطلاعاتی شفافی است که بهتر است به آن اعتماد کنیم و در جهت تقویت آن گام برداریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: ما در گذشته تجربه های تلخی از معاملات حواله و غیرشفاف داشتیم که برای حل آن پتروشیمی ها را به سمت بازار شفاف بورس کالا هدایت کردیم. همه دنیا مسیر بورس را بهترین مسیر برای رونق و شفافیت معاملاتی می دانند. اگر نقدهایی هم به بورس کالا وارد است، فکر نکنم مشکلاتش به اندازه سیستم آشنابازی و دلالی گذشته باشد.

وی افزود: در گذشته دچار بیماری دلالی، آشنابازی و رانت شدید بودیم که تجربه معاملات در بورس کالا نشان داده این موضوع به کمترین میزان خود رسیده است. اگر برخی به دنبال بازگشت دادوستد محصولات پتروشیمی به دوران معاملات حواله ای هستند، شک نکنید که معاملات غیر شفاف برای آنها سودهای کلان به همراه دارد.

 نظارت مستقیم بورس بر خریداران

به گفته این نماینده مجلس، ما در حال حاضر از جولان دلالانی در بازار پتروشیمی با خبر هستیم که به دلیل نظارت های سطحی وزارت صنعت، اقدام به خرید و انبار کردن محصولات پتروشیمی می کنند که در این بین ما از بورس کالای ایران توقع داریم تا خود به بحث نظارت ورود کند و اجازه ندهد تا دلالان به جای تولیدکنندگان از این بازار خرید کنند. در این بین اگر بورس کالا در این زمینه قدرت اجرایی ندارد، مجلس به سرعت مقدمات انجام این کار را فراهم می کند.

منبع: سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها