شناسهٔ خبر: 12020 - سرویس اخبار
نسخه قابل چاپ

سلطانی نژاد با اشاره به مزایای ابزارهای مالی برای بخش کشاورزی مطرح کرد؛

کشاورزان در بورس کالا می توانند محصولاتشان را قبل از برداشت بفروشند

مدیرعامل بورس کالا یکی از الزامات لازم برای بهینه سازی تجارت کشاورزی استفاده از ابزارهای بورس کالا است به طوری که باید تولید کنندگان محصولات کشاورزی بتوانند آینده این بازار را پیش بینی کنند؛ همچنین کشاورز بتواند محصول خود را قبل از برداشت به فروش برساند و از بازاری برای تامین مالی مطمئن برخوردار شود که همه این موارد از کارکردهای ابزارهای بورس کالای ایران است.

به گزارش « پایگاه خبری بورس کالای ایران» مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص توسعه عرضه و معاملات بخش کشاورزی بورس کالای ایران گفت: طی سال های اخیر ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا از نظر کمی و کیفی و تنوع، رشد قابل توجهی داشته است به طوری که در حال حاضر تعداد محصولات کشاورزی معامله شده در بورس کالای ایران نسبت به سال های گذشته ۲ برابر شده و محصولات اثرگذار و استراتژیکی وارد این بازار شده است.

حامد سلطانی نژاد افزود: طبق برآوردهای صورت گرفته ارزش کل محصولات کشاورزی در کشور حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان است، بنابراین پتانسیل بسیار خوبی در این حوزه نهفته است؛ البته تهدید هایی هم در این بخش وجود دارد.

وی ادامه داد: در سال های اخیر تلاطم های موجود در حوزه تجارت کشاورزی باعث شد تا  قدرت پیش بینی کافی برای کشاورزان وجود نداشته باشد و کشاورز با توجه به رویدادهای بازار محصولات کشاورزی سرخورده شود؛ در این زمینه امیدواریم با ادامه عزم جدی که در مسئولان حوزه کشاوزی در استفاده از ظرفیت های بورس کالا وجود دارد، حوزه تجارت محصولات کشاورزی را به سمت بهینه شدن پیش ببریم.

سلطانی نژاد تصریح کرد: یکی از الزامات لازم برای بهینه سازی تجارت کشاورزی استفاده از ابزارهای بورس کالا است به طوری که باید شرایطی فراهم شود تا تولید کنندگان محصولات کشاورزی بتوانند آینده این بازار را پیش بینی کنند؛ همچنین باید شرایطی مهیا شود تا کشاورز بتواند محصول خود را قبل از برداشت به فروش برساند و از بازاری برای تامین مالی مطمئن برخوردار باشد که همه این موارد از کارکردهای ابزارهای بورس کالای ایران است.

وی به ضرورت تخصیص تسهیلات به بخش تجارت اشاره کرد و ادامه داد: در سال های گذشته در حوزه کشاورزی عموما تسهیلات به بخش تولید اختصاص پیدا می کرد و اکنون وقت آن است که تسهیلات به سمت تجارت محصولات کشاورزی سوق پیدا کند زیرا اگر تجارت دچار مشکل شود حوزه تولید را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی تصریح کرد: نکته دیگری که در حوزه تجارت می تواند رخ دهد، توجه به کیفیت محصول است که متاسفانه در برخی محصولات این موضوع صدق نداشت اما با اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا شاهد تحقق این امر هستیم.

رونق معاملات پسته با آغاز فصل برداشت
مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران با بیان اینکه رویکرد بورس در حوزه محصولات کشاورزی رویکرد توسعه ای است، عنوان کرد: در حال حاضر محصولات جدیدی در حال ورود به بورس کالا هستند به طوری که در سال گذشته مقدمات ورود پسته به بورس کالا فراهم شد و امسال در فصل برداشت پسته شاهد شکل گیری بازار و معامله این محصول در بورس کالای ایران خواهیم بود.

وی افزود: محصول پسته در قالب هایی همچون گواهی سپرده کالایی می تواند در بورس کالا مورد معامله قرار بگیرد به طوری که انبارهایی در نقاط مختلف کشور مورد پذیرش قرار می گیرند و نوع مشخصی از محصول با استاندارهای مشخص در آن انبار قرار گرفته و کشاورز قبض انبار را دریافت می کند و محصول خود را به فروش می رساند.

سلطانی نژاد تصریح کرد: قالب دیگر این است که افرادی تحت عنوان مباشر، وکیل یا بازارگردان که شناخته شده هستند امر تجهیز و جمع آوری محصول از کشاورز و عرضه در بورس را پیگیری می کنند که در این راستا بانک کشاورزی تسهیلات لازم را به تجارت محصولات کشاورزی و  پسته اختصاص می دهد زیرا این افراد برای تجارت پسته نیاز به منابع مالی خواهند داشت که بخشی از این منابع سوی بانک کشاورزی و بخشی از منابع ارزی از صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا می کند.

وی اضافه کرد: منابعی که از سوی صندوق توسعه ملی برای صادرات پسته در نظر گرفته شده است، در قالب تنزیل اسناد اعتباری به حوزه پسته اختصاص پیدا می کند زیرا قطعا تجارت پسته بدون تامین منابع مالی کار سختی خواهد بود لذا باید منابع مالی با تجارت گره بخورد تا کمبود نقدینگی ایجاد نشود.

عرضه خرما در راه است
وی از عرضه خرما در سال جاری خبر داد و گفت: در خصوص محصولاتی همچون پسته و خرما بحث استاندارد محصول از اهمیت زیادی برخوردار است علاوه بر اینکه هدف اصلی از عرضه محصولاتی مانند پسته و خرما در بورس کالا ایجاد مکانیزمی برای کشف قیمت است یعنی برای محصولاتی که بازار پذیر هستند و از آنها استقبال می شود، کشف قیمت صورت بگیرد.در این بین محصولاتی که از استاندارهای لازم برخوردار نیستند، می توانند با تخفیف مورد معامله قرار بگیرند.

وی عنوان کرد: هدف از عرضه محصولات در بورس کالا این است که کشاورز و تولید کننده بداند محصول خود را با چه قیمتی در بورس به فروش می رساند ضمن اینکه بعضا در فصل برداشت با  حضور واسطه های مخرب شاهد نوسانات قیمت در بازار محصولات هستیم بنابراین کشاورز باید توان پیش بینی داشته و بداند  برای سال آینده محصول خود را با چه قیمتی به فروش می رساند که این امر تنها از طریق بورس کالا محقق می شود.

برنامه ریزی برای مرجعیت قیمت زعفران
وی به عرضه زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت: برای عرضه محصول زعفران در بورس کالا اقداماتی موثری صورت گرفته و ۲ محصول زعفران در استان خراسان مورد پذیرش قرار گرفته است که امیدواریم با عرضه این محصول در بورس کالا مرجعیت قیمتی این محصول اتفاق بیافتد.

سلطانی نژاد در خصوص عرضه محصولات سردرختی در بورس کالا گفت: از آنجا که محصولات سردرختی قابلیت ماندگاری طولانی مدت در انبار را ندارند، می توانند به صورت قراردادهای بلندمدت مورد معامله قرار بگیرند و قبل از فصل برداشت در بازاری منسجم به فروش برسند که این موضوع باعث منتفع شدن کشاورزان می شود.

٩٧، سال گندمی تالار نقره ای
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای این ماده، ذرت و جو کل کشور در قالب سیاست قیمت تضمینی در بورس کالای ایران عرضه شده و در حال حاضر نیز گندم به صورت آزمایشی در قالب این سیاست در بورس کالا عرضه می شود.
وی افزود: با همکاری بازرگانی دولتی برنامه ریزی هایی در حال انجام است تا در سال ۹۷ گندم کل کشور در قالب سیاست قیمت تضمینی و سایر قالب ها در بورس کالای ایران عرضه شود که در این راستا اقداماتی از سوی شرکت بازرگانی دولتی انجام شده و جلساتی با حضور فعالان بخش خصوصی و دولتی به صورت مستمر در حال برگزاری است تا گندم نیز بتواند در قالب ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری مورد معامله قرار بگیرد.
وی ادامه داد: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا و نیز استفاده از ابزارهای بلندمدت مانند معاملات سلف، فیوچرز و پیمان آتی قدرت آینده نگری کشاورزان را افزایش داده و امنیت خاطر را در حوزه تجارت محصولات کشاورزی فراهم می کند.

حفظ جایگاه در بازارهای جهانی با روش های نوین
وی به ضرورت عرضه محصولات استراتژیک در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت:محصولات استراتژیک کشاورزی باید از مکانیزم های بورس بهره مند شوند زیرا ایران در حوزه محصولات کشاورزی مانند خرما و زعفران اولین تولید کننده و در حوزه پسته دومین تولید کننده دنیا است که حفظ این جایگاه نیازمند استفاده از روش های نوین همچون بورس کالاست که امیدواریم با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی و همچنین همکاری یکدیگر سهمی را در توسعه این بازار ایفا کنیم.
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا اشاره کرد و گفت: جوجه یکروزه یکی از کالاهای اساسی حوزه کشاورزی است که سهم قابل توجهی در نهاده های تولید مرغ دارد که اگر قیمت این محصول در مکانیزم بازاری و کشف شود، تلاطم بازار مرغ قابل پیش بینی خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در بازار جوجه یکروزه با ساختار خصوصی مواجه هستیم و تولید کنندگان جوجه یک روزه ساختار دولتی ندارند که وارد حوزه قیمت گذاری شویم ولی قیمت گذاری باید حاصل عرضه و تقاضا باشد که این امر در بورس کالا صورت می گیرد.
سلطانی نژاد با بیان اینکه جوجه یک روزه محصولی است که قالب بورس را دارد و باید در قالب قراردادها بلندمدت به فروش رود، تصریح کرد: در حال حاضر برخی از تولیکنندگان جوجه یک روزه محصول خود را در بازار فرعی عرضه کردند که با تکمیل مدارک در حال انتقال به تالار اصلی هستند بنابراین در یک فرآیند تدریجی بخش قابل توجهی ازجوجه یک روزه در قالب بورس به بازارعرضه می شود که این امر تاثیر بسزایی در جلوگیری حضور دلالان و نوسانات قیمت در بازار دارد.
وی با بیان اینکه با عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا تخصیص مناسبی صورت گرفته و تولید کننده از کشف قیمت راضی هستند، عنوان کرد: امیدواریم با تداوم عرضه این محصول به سمت معاملات منسجم و قیمت های متعادل در حوزه بازار مرغ و جوجه پیش رویم.

دامداران قدرت پیش بینی پیدا می کنند
سلطانی نژاد به عرضه محصولات لبنی در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: محصولات لبنی از محصولات مهمی هستند و اگر بتوانیم بازار شیر را به سمتی ببریم که قابلیت پیش بینی داشته باشند، از زیان دامداران جلوگیری می کنیم بنابراین قطعا باید برای بازار شیر برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد تا دامداران بتوانند قدرت پیش بینی آینده را داشته باشند.
وی اضافه کرد: با استفاده از ابزارهای بورس کالا و قراردادهای بلند مدت دامدار می تواند بازار محصول خود را برنامه ریزی کند لذا در مورد محصولی مانند شیر حتما باید به سمت بازار بلند مدت و قراردادهای بلندمدت حرکت کنیم که امیدواریم در آینده با کمک و حمایت مسئولان جهاد کشاورزی شاهد عرضه این محصول باشیم.
مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران در پایان به آمار معاملات محصولات کشاورزی از ابتدای سال تا ۲۷ مرداد ماه پرداخت و گفت: از ابتدای سال تا ۲۷ مرداد ماه بالغ بر یک میلیون و ۱۴۷ هزار تن محصول کشاورزی به ارزش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در بورس کالا معامله شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۲۰ درصدی حجم و ۱۳ درصدی ارزش مواجه شده است که این رشد ناشی از ورود محصولات جدید و رونق معاملات کشاورزی است.

نظر شما