گندم

به گفته رییس امور بازرگانی و خدمات مالی سازمان برنامه و بودجه کشور، عرضه گندم در بورس کالا در قالب سیاست قیمت تضمینی امری لازم الاجرا بوده و قانونی است که مزایای فراوانی برای بخش کشاورزی به دنبال دارد.  

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مژگان خانلو با تشریح مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا گفت: در وهله اول، اجرای این سیاست شفافیت معاملاتی را در پی داشته و در وهله دوم، عرضه محصولات براساس استانداردهای تعیین شده در بورس افزایش کیفیت را به ارمغان می آورد.
وی ضمن بیان اینکه عرضه گندم در بورس کالا به دولت کمک می کند تا گندم کیفی مطابق با استاندارد و ضوابط در کشور تولید شود، گفت: در این شرایط دولت دیگر مجبور نیست گندم و یا هر محصول دیگری را با هر درجه ای از کیفیت خریداری کند و این امر ارتقای کیفی محصولات و کارآمدی سیستم که بر نظام تولید مترتب می شود، را به همراه دارد.
به گفته وی، افزون بر مزایای اجرای این سیاست برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی، کاهش بار مالی تحمیلی بر دوش دولت به کمک ابزارهای نوین مالی را نیز می توان از دیگر مزایای آن دانست که به تبع آن دولت می تواند با کنارگذاشتن امور تصدی گری، به امور حاکمیتی خود بپردازد.
خانلو با اشاره به اجرای این سیاست در ۴ استان کشور به صورت آزمایشی، از امکان بررسی و رفع ایرادات احتمالی سیاست قیمت تضمینی از طریق عرضه در بورس کالا سخن گفت و تاکید کرد: برای موفقیت این طرح باید زنجیره تولید گندم اصلاح شده و بازار رقابتی برای آن شکل گیرد. در این زمینه نکته اساسی این است که بورس کالا یک ابزار شفاف و کاراست، ولی بدون تامین شرایط کامل در زنجیره تولید یک محصول، نباید انتظار معجزه را از آن داشت. به عبارت دیگر، در حال حاضر از یک سو با اجرای سیاست خرید تضمینی توسط دولت و از سوی دیگر تعیین دستوری قیمت آرد و نان، دست بورس کالا را برای اجرای یک سیاست درست و بهینه بسته ایم.
وی تاکید کرد: در این رابطه بایستی به این نکته اشاره داشت که بورس کالا به عنوان یک بازار مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا و دارای ابزارهای نوین مالی، نباید شرایط را به دلخواه دولت ایجاد کند؛ بلکه این ما هستیم که باید خود را با شرایط مدنظر بورس کالا که همان کشف واقعی قیمت ها، شفاف سازی آمارها و حرکت به سمت توسعه بخش کشاورزی است، وفق دهیم. 
رییس امور بازرگانی و خدمات مالی سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص توسعه اقتصاد در حوزه کشاورزی به کمک بازارهای نوین مالی در بورس کالای ایران و ارتقای سهم آن در GDP کل کشور گفت: پیش از این بورس کالا به برکت انجام معاملات محصولات پتروشیمی و فلزات رونق گرفت و الان وقت آن رسیده که حوزه کشاورزی نیز نقش خود را در رشد و توسعه این بازار و افزایش سهم آن در تولید ناخالص داخلی ایفا کند. لازمه تحقق این هدف نیز اصلاح بازارهای سنتی خارج از بورس است تا معاملات انواع کالا در بستر بورس کالا انجام شود.
خانلو به امکان برنامه ریزی و مدیریت تولید به کمک ثبت دقیق اطلاعات کشاورزان در بورس کالا اشاره و اظهار کرد: علی رغم آنکه قانون افزایش بهره وری تولید بخش کشاورزی طی حدود شش سال گذشته، دولت و جهاد کشاورزی را به رعایت الگوی کشت مکلف کرده، اما هنوز هیچ سامانه جامعی برای تعیین دقیق الگوی کشت در هر منطقه و شناسایی کشاورزان و تکمیل اطلاعات آنها طراحی نشده است که قابلیت بهره برداری را برای سایر نهادها و حتی عموم فعالان این حوزه فراهم کند. اما ثبت این اطلاعات در سامانه معاملات بورس کالا می تواند تا حد زیادی به جمع آوری اطلاعات کشاورزان کمک کند.
وی در خاتمه سخنان خود گفت: این در حالی است که هم اکنون آمار دقیقی از کشاورزان، سطح زیر کشت زمین های کشاورزی، نوع محصول و کیفیت آن در دسترس نیست که بتوان براساس آن برای این بخش برنامه ریزی کرد. اما ثبت اطلاعات موجود در یک سیستم هوشمند، ضمن فراهم کردن امکان برنامه ریزی و مدیریت بهینه در حوزه تولید محصولات کشاورزی، خطاهای انسانی را نیز به حداقل ممکن کاهش می دهد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها