بازار فولاد

آخرین وضعیت بازارهای جهانی سنگ آهن، قراضه، بیلت، مقاطع و ورق نشان می دهد که بازارهای فولاد در هفته گذشته روند مطلوبی را پشت سر گذاشته و با افزایش قیمت مواجه شدند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، سنگ آهن وارداتی در چین پایان هفته گذشته را در حدود ۷۷ دلار هر تن خشک سی اف آر سپری کرد در حالی که یک هفته قبل ۷۴ دلار بود. اواسط هفته گذشته قیمت این محصول نوساناتی داشت البته جو بازار مثبت بوده و انتظار می رود هفته های آتی روند باثباتی داشته باشد.

از سوی دیگر بازار فولاد چین صعودیست و خبرهای مربوط به کاهش تولید در زمستان، جو آن را داغ تر کرده است که  همین امر بر بازار سنگ آهن نیز اثر مثبت می گذارد. ولی در این بین سنگ آهن، مازاد عرضه دارد و برخی معتقدند قیمت آن به اوج خود نزدیک شده است از این رو رشد قیمت شدیدی برای آن برآورد نمی کنند.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران نیز آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد در راستای رشد بازارهای جهانی ۳ دلار رشد داشت و به حدود ۵۵ هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی ایران نیز حدود ۵۱ دلار هر تن فوب ثبت شد.

قراضه

هفته گذشته در ترکیه قراضه سنگین ۲۰-۸۰ اروپا از ۳۲۵ دلار هر تن هفته قبل به ۳۳۶ دلار هر تن سی اف آر رسید و محصول آمریکا نیز از ۳۳۰ تا ۳۳۱ دلار به ۳۳۵ دلار هر تن سی اف آر رسید. پایان هفته قیمت های وارداتی به ۳۴۰ تا ۳۴۲ دلار هر تن سی اف آر نیز رسیده بود.

قراضه آ۳ روسیه نیز تا ۱۱ دلار نسبت به اواخر جولای بالا رفت و ۳۱۷ دلار هر تن سی اف آر ترکیه شد.

در تایوان قراضه وارداتی کانتینری خلوص ۲۰-۸۰ تا ۵ دلار رشد داشته و ۲۸۰ دلار هر تن سی اف آر شد.  قراضه خرد شده وارداتی در هند ۷ دلار بالا رفت و ۳۱۴ دلار هر تن سی اف آر بود.در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده ۲۹۶ دلار هر لانگ تن و در ثبات بود.

بیلت

بیلت در بازار چین به اوج ۵۷۷ دلار هر تن درب انبار رسید. هفته گذشته کمتر از ۵۰ دلار هر تن رشد داشته است. بیلت صادراتی چین نیز از ۴۹۰ دلار به ۵۴۰ دلار هر تن فوب رسید.

بیلت صادراتی سی آی اس تا ۴۹۰ دلار هر تن فوب بود در حالی که هفته قبل را در کمتر از ۴۷۰  دلار به پایان برده بود.

در ترکیه بیلت وارداتی به ۵۰۳ دلار هر تن سی اف آر رسید در حالی که اوایل هفته تا ۴۹۵ دلار بود.در جنوب شرق آسیا قیمت های وارداتی بیلت ۵ تا ۱۰ دلار رشد داشت و ۴۷۰ تا ۴۹۰ دلار هر تن سی اف آر شد.

در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بیلت سی آی اس ۴۹۵ تا ۵۰۰ دلار هر تن سی اف آر است که دو هفته اخیر تا ۳۵ دلار بالا رفت ولی خریدار نداشت. بیلت داخلی ۴۸۰ تا ۴۸۵ دلار هر تن درب کارخانه بود که ۴۰ دلار رشد داشته است.

مقاطع

مقاطع صادراتی سی آی اس به لطف بازار بیلت و رونق بازار چین در اوج بود. دو هفته اخیر قیمت میلگرد  ۲۰ تا ۳۰ دلار هر تن بالا رفته به ۴۹۰ تا ۵۰۰ دلار هر تن فوب رسیده است. میلگرد تولید آگوست در بازار داخلی روسیه ۷ تا ۱۲ درصد نسبت به جولای بالا رفته ۵۱۶ دلار هر تن با ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده شد.

در ترکیه قیمت مقاطع صعودی بود. آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه ۵۲۸ دلار هر تن درب کارخانه شده است. در بازار صادرات نیز میلگرد ترکیه  به ۵۲۰ دلار هر تن فوب هم رسیده است.

میلگرد صادراتی چین  ۱۵ تا ۲۵ دلار رشد قیمت هفتگی داشته تا ۵۳۵ دلار هر تن فوب شد.در بازار داخلی اروپا میلگرد ۴۹۰ یورو هر تن درب کارخانه و در بازار داخلی امریکا ۵۸۹ دلار هر تن درب کارخانه بود.

ورق

قیمت ورق گرم در بازار داخلی و صادراتی ترکیه صعودی بود. در بازار داخلی ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار هر تن درب کارخانه و در بازار صادرات ۵۵۵ تا ۵۶۰ دلار هر تن فوب بود. در بازار واردات ترکیه نیز ورق گرم روسیه ۵۷۰ دلار هر تن سی اف آر و مشابه هفته قبل بود.

قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین به اوج ۴ سال و ۸ ماه اخیر رسید و در اوج ۶۰۶ تا ۶۱۰ دلار هر تن درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوده قرار گرفت. از جمله عوامل چنین رشد قیمتی عبارتند از افزایش هزینه تولید، رشد تقاضای فولاد و برنامه کاهش ظرفیت تولید مازاد فولاد در این کشور. ورق گرم صادراتی کره نیز صعودی شده به ۵۲۰ دلار هر تن فوب رسید.

ورق گرم سی آی اس به ۵۲۰ دلار هر تن فوب رسید و قیمت نسبت به اواسط جولای تا ۱۰ دلار رشد داشت.

 ورق گرم در بازار جنوب اروپا نسبت به دو هفته گذشته تا ۱۰ یورو هر تن رشد داشته ۵۰۳ یورو هر تن درب کارخانه شد. در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم ۶۶۷ دلار هر تن درب کارخانه بود.

منبع:ایفنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها