بازارهای جهانی

خبر ممنوعیت واردات قراضه مس چین از پایان ۲۰۱۸ که هفته گذشته منتشر شد، موج تازه ای از روند افزایش قیمت ها را برای این فلز رقم زد. در حال حاضر گمانه زنی ها درباره افزایش واردات مس تصفیه شده چین به دنبال ممنوعیت واردات قراضه تقویت شده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت نقدی فلز سرخ روز جمعه در تابلو بورس فلزات لندن ۶۲۸۳ دلار در هر تن درج شد؛ قیمتی که طی دو سال اخیر مشاهده نشده بود. از طرفی، افزایش قیمت فلز سرخ به بیش از ۶۰۰۰ دلار منجر به رشد پیاپی قیمت سهام چندین شرکت بزرگ معدنی جهان طی یک هفته گذشته شده است.

«کاسپر برگرینگ»، تحلیلگر بانک ABN AMRO در این زمینه گفت: دلار ضعیف و پیش بینی محدودتر شدن عرضه مس از افزایش قیمت ها حمایت کرد. همچنین تولید ناخالص چین در فصل دوم امسال ۶.۹ درصد بود که بالاتر از پیش بینی تحلیلگران است.

رویترز به نقل از موسسه تحقیقاتی «آنتایکه» نوشت: ممنوعیت واردات قراضه می تواند کمتر از یک میلیون تن روی واردات مس تاثیر داشته باشد. برآوردها نشان می دهد که چین در سال ۲۰۱۷ نیمی از ۲۳ میلیون تن مس تولید شده در جهان را مصرف کند.

نمودار ۱ قراردادهای مس سه ماهه لندن

پیش بینی وضعیت سنگ آهن

قیمت سنگ آهن از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون بسیار پر نوسان بوده است. بعد از اینکه قیمت سنگ آهن به ۹۵ دلار در فوریه امسال رسید، با توجه به نگرانی ناظران بازار از تضعیف تقاضا و افزایش عرضه، قیمت ها در ژوئن به ۵۳ دلار در تن کاهش یافت. البته قیمت ها سه شنبه هفته قبل تا ۷۰ دلار در تن تقویت شد. بهبود اخیر سنگ آهن ناشی از تقاضای قوی تر از انتظار چین بود، به طوری که داده های اقتصادی منتشر شده از این کشور برای چشم انداز کل کالاها مثبت ارزیابی شد. واردات سنگ آهن چین در نیمه نخست امسال در مجموع ۵۳۹ میلیون تن بود. با توجه به این سرعت، می توان گفت واردات از یک میلیارد تن عبور خواهد کرد و از رکورد پارسال بیشتر خواهد شد.

اگرچه قیمت سنگ آهن بهبود داشته، اما تحلیلگران همچنان با دیده تردید به وضعیت بلند مدت آن می نگرند. «مورگان استنلی» پیش بینی قیمت سنگ آهن در فصل سوم امسال را با کاهش ۲۳ درصدی، ۵۰ دلار در تن اعلام کرد.

 «سیتی گروپ» نیز از فشار افزایش عرضه کالا و کندی تقاضای چین بر قیمت سنگ آهن خبر داد. این موسسه بر این باور است که برای متعادل سازی بازار، قیمت ها باید زیر ۴۵ دلار در تن بماند.

«گلدمن ساکس» در گزارشی به تاریخ ۲۹ ژوئن امسال نوشت: قیمت سنگ آهن در سال آینده به طور میانگین ۴۷ دلار در تن خواهد بود. بنا بر ادعای این بانک، اگر رشد ۴ درصدی تولید فولاد چین برای بقیه ماه های امسال حفظ شود، باز هم نمی تواند برای تعادل بازار سنگ آهن کافی باشد. البته این بانک طی روزهای اخیر در چرخشی نسبت به پیش بینی قبلی خود اعلام کرد: با توجه به انتشار اخبار مثبت از وضعیت تقاضای چین، پیش بینی قیمت را افزایش داده، اما همچنان نسبت به وضعیت سال آینده هشدار می دهد.

نمودار ۲ پیش بینی مورگان استنلی و سیتی گروپ از قیمت سنگ آهن

از سوی دیگر «کردیت سوئیس» بر این باور است، قیمت سنگ آهن می تواند طی ماه های آتی از طریق در یک دوره فشرده تقویت تولید فولاد چین افزایش پیدا کند. بر این اساس، قیمت طی سه ماه آینده به طور میانگین ۷۰ دلار در تن خواهد بود. همچنین به گفته این بانک، محدودیت تولید فولاد در چین منجر به افزایش قیمت فولاد و تقاضای سنگ آهن می شود.

بانک «مک کواری» نیز معتقد است، احیای قیمت به بیش از ۶۰ دلار در ماه های آینده معکوس خواهد شد. این بانک خاطر نشان کرده که حتی اگر تقاضای فولاد چین قوی باشد، روند صعودی برای سنگ آهن متصور نخواهد بود، چراکه عرضه بسیار زیاد است.

تولید سنگ آهن

حمل دریایی سنگ آهن «ریوتینتو» در فصل دوم امسال ۶ درصد کاهش یافت. ریو، تولید سنگ آهن شرکت در سال ۲۰۱۷ را ۳۳۰ میلیون تن پیش بینی کرد که کمتر از پیش بینی ماه آوریل بود.

 «ریوتینتو» در ۱۸ جولای امسال با انتشار نتایج گزارش تولید سنگ آهن در فصل دوم امسال از کاهش چشم انداز تولید برای کل سال خبر داد.

«واله» نیز گزارش مربوط به تولید سنگ آهن در فصل دوم امسال را منتشر کرد. تولید سنگ آهن این شرکت در فصل دوم امسال قوی و ۹۱.۸ میلیون تن بود. هرچند این میزان تولید از رشد ۵.۸ درصدی حکایت دارد، اما شرکت با وجود رشد قوی اعلام کرد که تولید سالانه کمتر خواهد شد.  همچنین BHP در سال مالی ۲۰۱۷ رشد ۴ درصدی تولید را تجربه می کند و به دلیل بهبود فعالیت ها در Western Australian، رکورد تولید را خواهد شکست.

نمودار ۳ عملکرد قیمتی شرکت های بزرگ سنگ آهن جهان

در حال حاضر میزان موجودی نزدیک به ۱۳۹ میلیون تن بوده و به گفته بانک مک کواری، موجودی سنگ آهن با وجود تقاضای مناسب، بالا باقی مانده است.

منبع: هلدینگ سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها