مس.jpg

قیمت مس در هفته گذشته، با فراز و فرودهایی که ناشی از وقوع عوامل مختلفی در بازار بود، با افزایش ۰.۸ درصدی همراه بود. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در این هفته، کاهش حدود یک هزار و ۸۰۰ تنی داشت. انتشار اخبار اعتصابی کارگران واحدهای معدنی در شیلی و رشد واردات چین، از مهمترین عوامل بهبود قیمت مس بودند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، رشد موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن که از ۲ هفته گذشته آغاز شده بود، روز دوشنبه ۱۰ جولای نیز ادامه پیدا کرد و باعث شد تا قیمت مس، شاهد کاهش نزدیک ۰.۵ درصدی باشد.

بر همین اساس قیمت مس در این روز، به حداقل سطح ۲ هفته اخیر خود رسید. افزایش موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن، عملا حاکی از کاهش تقاضای این فلز است. این موضوع، در کنار انتشار خبر توافق بین کارگران و مسئولان واحد معدنی اسکوندیدا در شیلی که احتمال اعتصابات آتی در این معدن را کاهش داد، از مهم‌ترین عوامل کاهش دهنده قیمت مس در روز دوشنبه بودند.

همانطور که گفته شد موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن، طی روز دوشنبه افزایش یافت و نزدیک به ۵ هزار تن به موجودی این انبارها اضافه شد.

طی روز سه‌شنبه، انتشار نتایج رأی‌گیری کارگران واحد معدنی زالدیوار در شیلی به آغاز اعتصاب، باعث شد تا قیمت مس جان تازه‌ای بگیرد و حدود ۰.۳ درصد افزایش پیدا کند. واحد معدنی زالدیوار تحت سرمایه‌گذاری مشترک (۵۰:۵۰) شرکت‌های آنتوفاگاستا و بریک‌گلد فعالیت می‌کند. پس از آن که آخرین پیشنهاد قراردادی کارگران واحد معدنی زالدیوار به شرکت آنتوفاگاستا رد شد، کارگران این واحد معدنی تصمیم بر رأی‌گیری برای آغاز اعتصاب در روز دوشنبه ۱۰ جولای گرفتند. نتیجه این رأی‌گیری که اواخر روز دوشنبه اعلام شد، مبنی بر آغاز اعتصابی قانونی از تاریخ دوشنبه ۱۷ جولای بود.

لازم به ذکر است که موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در روز سه‌شنبه، با افزایش ۲۲۵ تنی به ۳۱۹ هزار و ۷۵۰ تن رسید. همچنین در این روز خبر دیگری مبنی بر رأی‌گیری کارگران واحد معدنی لس‌پلامبرس در آخر هفته جاری، جو اعتصابی بازار را تشدید کرد. دیگر عوامل تأثیرگذار بر قیمت مس در این روز، رشد ۰.۰۵ درصدی شاخص ارزش دلار و رسیدن به ۹۶.۱۱ واحد، به علاوه صعود ۰.۷۱ درصدی قیمت نفت خام برنت و دستیابی به ۴۶.۶۵ دلار به ازای هر بشکه بود.

روز چهارشنبه ۱۲ جولای، فلز مس به رشد قیمت خود ادامه داد. از مهمترین علل این صعود خوشایند، کاهش موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن، رشد قیمت مس و خبر اعتصاب در معادن مس زالدیوار، سنتینلا و لس‌پلامبرس بود. مس در این روز، در بازارهای جهانی با قیمتی نزدیک به سطح ۵.۹ هزار دلار بر تن معامله شد.

کاهش موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در روز چهارشنبه، حدود یک هزار و ۲۰۰ تن بود. عدم تغییر چندان شاخص ارزش دلار و سیاست‌های پولی انبساطی بانک مرکزی چین در جهت ترزیق اعتبار به بازارهای این کشور، از عوامل قدرتمند صعود قیمت مس بودند.

روز پنج‌شنبه ۱۳ جولای، کاهش شاخص ارزش دلار و انتشار داده‌های مثبت از رشد واردات چین، موجب رشد ۰.۳ درصدی قیمت فلز سرخ شد و مجددا قیمت‌ها پا از مرز ۵.۹ هزار دلار بر تن فراتر گذاشتند. شاخص ارزش دلار در این روز با کاهش ۰.۰۵ درصدی به ۹۵.۷۳ واحد رسید. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن نیز، با کاهش ۳۲۵ تنی همراه بود.

نهایتا در روز جمعه، به‌رغم افت تقریبا ۵ هزار تنی موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن، افزایش میزان فروش برخی سرمایه‌گذاران به جهت منتفع شدن از قیمت بالای مس و ترس از افت مجدد آن مانند ابتدای هفته، قیمت مس را در سراشیبی بازار انداخت.

از طرفی، خبر توافق اتحادیه سرپرستان واحد معدنی سنتینلا با شرکت آنتوفاگاستا نیز فشار اعتصاب را از دوش این معدن برداشت. با استفاده از فرصت میانجی‌گری دولت در حل و فصل مشکلات قراردادی، آغاز به اعتصاب این کارگران از روز ۱۷ به ۲۰ جولای به تعویق افتاد. علاوه بر این، انتشار اخبار نامطلوب اقتصادی ایالات متحده آمریکا نیز از دیگر عوامل کاهنده قیمت فلزات از جمله مس به‌شمار می‌رود.

نمودار ۱، نوسانات قیمت نقدی و تغییرات موجودی انبار مس بورس فلزات لندن طی یک ماه اخیر را نشان می‌دهد. به طور کلی، قیمت مس در هفته گذشته، با کاهش یک هزار و ۸۰۰ تنی موجودی انبار که حاکی از بهبود نسبی اوضاع مصرف بود، حدودا ۰.۸ درصد رشد کرد.

                                                

احتمال آغاز موج جدید اعتصابات در معادن مس شیلی شامل زالدیوار، سنتینلا و لس‌پلامبرس، به علاوه احتمال اعتصاب گسترده کارگران معدنی پرو از روز چهارشنبه ۱۹ جولای و در اعتصاب به سر بردن کارگران واحد معدنی گراسبرگ اندونزی، با توجه به این که عرضه مس معدنی در بازار را با مشکل مواجه خواهند ساخت، از عواملی هستند که از رشد قیمت مس حمایت خواهند کرد.

با این وجود، شایان ذکر است که تاکنون بازارهای مهم مصرف به ویژه در آسیا، اخبار خوشایندی از رشد مصرف مس به همراه نداشتند که این امر، احتمال رویارویی بازار با کسری عرضه در فصل سوم سال جاری را کاهش می‌دهد.

چین که بزرگترین مصرف‌کننده مس در جهان است به دلیل وجود محدودیت در دریافت اعتبارات دلاری، طی ماه‌های ابتدایی سال جاری با کاهش واردات مس مواجه شد. با این وجود، به نقل از سازمان گمرک چین، در ماه‌های مِی و ژوئن، واردات چین با رونق بیشتری همراه بود و انتظار می‌رود که این رشد وارداتی در ماه جولای نیز ادامه پیدا کند. در این صورت، می‌توان امید بیشتری به رونق بازار مصرف در نیمه دوم سال جاری و طبعا رشد قیمت مس داشت.

منبع:اخبار فلزات

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها