چراغی

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید راه‌اندازی معاملات آتی و فیوچرز ارز برای اقتصاد کشور ضروری است و برای تولیدکنندگان، واردکنندگان مواد اولیه و صادرکنندگان مزایای زیادی دارد به طوری که اهمیت آن در زمان نوسان نرخ ارز نمایان می شود بنابراین باید اقداماتی برای توسعه و راه اندازی این ابزار صورت گیرد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، شاهین چراغی گفت: بورس کالا دارای پتانسیل بسیار خوبی در اقتصاد کشور است، به طوریکه طی چند سال اخیر شاهد تغییر چهره بورس کالا از مکانی توزیع محور به بورسی با تمرکز بر توسعه ابزارهای مالی هستیم. در واقع همین تغییر نگرش در بورس کالاست که ظرفیت‌های این بورس را برای فعالان اقتصادی نمایان می کند.

وی با اشاره به رشد همزمان معاملات فیزیکی و مالی بورس کالا طی سال گذشته و ادامه این روند در سال جاری گفت: نکته حائز اهمیت در خصوص فعالیت بورس کالا این است که معاملات فیزیکی محصولات باید همزمان با توسعه بازار مالی پیش رود، درغیر اینصورت نمی توانیم بازار مالی قوی با عمق بالا داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: توسعه بازارهای مالی به پشتوانه دارایی‌های فیزیکی محقق می شود که هم اکنون شاهد این رویه در بورس کالا هستیم.

چراغی در ادامه به لزوم ارائه خدمات هر چه بیشتر، متنوع تر و آسان تر از سوی مجموعه بازار سرمایه به فعالان و سرمایه‌گذاران مرتبط با این بازار اشاره کرد و گفت: رشد خدمات الکترونیک در همه بورس‌ها در دستور کار قرار دارد که امروز شاهد رشد کاربران آنلاین در روند معاملات هستیم. این امر در بورس کالا نیز در دست اجراست زیرا باید به الکترونیک شدن تمام عیار معاملات به مانند یک انقلاب فکری نگاه کرد چراکه بازارهای ما در دنیای کنونی محکوم به توسعه و تقویت این حوزه هستند.
درخشش سبد طلایی در تالار نقره ای

وی در خصوص راه اندازی صندوق های کالایی گفت: بحث راه اندازی صندوق های کالایی و به طور مشخص صندوق طلا از سال ها پیش مطرح بود که بورس کالا از سال گذشته با فراهم کردن پیش نیازهای راه‌اندازی، صندوق طلا را راه اندازی کرد تا سبد طلای بورس کالا برای سرمایه‌گذاران پر شود.

تاخیر در راه اندازی بازار آتی ارز

وی به لزوم راه اندازی بازار آتی ارز اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی معاملات آتی و فیوچرز ارز برای اقتصاد کشور ضروری است و برای تولیدکنندگان، واردکنندگان مواد اولیه و صادرکنندگان مزایای زیادی دارد به طوری که اهمیت آن در زمان نوسان نرخ ارز نمایان می شود بنابراین باید اقداماتی برای توسعه و راه اندازی این ابزار صورت گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر راه اندازی بازار آتی ارز علی رغم دستور مقام های عالی کشور به تاخیر افتاده است در حالی که راه اندازی این بازار باعث توسعه اقتصاد کشور و ایجاد شفافیت اقتصادی می شود و باید هر چه سریع تر راه‌اندازی شود.

به گفته چراغی، بورس کالا پتانسیل و ظرفیت خوبی برای راه‌اندازی بورس آتی ارز دارد و امیدواریم این بازار هر چه سریعتر راه اندازی شود.

منبع:ایسنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها