مس

طی هفته گذشته، قیمت مس با رشد کم‌نظیر موجودی انبارهای بورس فلزات لندن، عمدتا در کشورهای آسیایی، افت قیمت ۱.۳ درصدی را تجربه کرد و پا روی مرز ۵.۸ هزار دلار در هر تن گذاشت؛ در این بین احتمال اعتصاب در یکی از معادن شیلی می تواند ورق بازار این فلز را برگرداند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، افزایش قابل ملاحظه موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در روزهای دوشنبه و چهارشنبه، سبب شد تا جو روانی منفی در بازار ایجاد شود؛ البته انتشار خبر احتمال وقوع اعتصاب در یکی از معادن شیلی، ممکن است قیمت مس را در هفته آتی افزایش دهد.

بر خلاف صعود قیمت اکثر فلزات پایه در ابتدای هفته گذشته، قیمت مس به‌دلیل رشد قابل توجه ۱۱.۴ درصدی موجودی مس انبارهای آسیایی بورس فلزات لندن، بیش از ۰.۲ درصد افت کرد. طی هفته منتهی به جمعه ۳۰ ژوئن، کاهش متوالی شاخص ارزش دلار موجب رشد قیمت فلزات پایه از جمله مس شده بود، اما روز دوشنبه ۳ جولای، با رشد ۰.۵۷ درصدی شاخص ارزش دلار و رسیدن به رقم ۹۶.۱۶، باعث کاهش قیمت این فلز سرخ شد. همچنین موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در این روز، به میزان ۲۸ هزار و ۵۷۵ تن افزایش یافت.

رشد چشمگیر موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن پس از یک هفته کاهش متوالی، حکایت از پدیدار شدن بخشی از ذخایر در سایه بورس دارد که قیمت مس را در سراشیبی کاهش انداخته است. با وجود افت ۰.۲ درصدی، قیمت مس همچنان تحت تأثیر بازنشر هدف‌گیری رشد اقتصادی ۶.۵ درصدی چین در سال جاری، بالاتر از سطح ۵.۸ هزار دلار بر تن است. سازمان‌های دولتی در چین، در پایان ماه ژوئن، مجددا اعلام کردند که رشد اقتصادی این کشور تا پایان سال جاری، به ۶.۵ درصد خواهد رسید.

روز سه‌شنبه ۴ جولای، بر خلاف دوشنبه، قیمت همگی فلزات پایه کاهش یافتند. تداوم جو منفی بازار مس که به‌دلیل رشد چشمگیر موجودی انبارهای بورس فلزات لندن در روز گذشته ایجاد شده بود، همچنان سایه خود را بر سر قیمت مس افکنده بود. قیمت مس در روز سه‌شنبه، به‌رغم کاهش حدودا ۲ هزار و ۷۰۰ تنی موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن، کاهش ۰.۸ درصدی داشت. افت بیشتر قیمت مس در این روز، حاکی از شدت اثر فضای روانی منفی بازار نسبت به رشد موجودی انبارهاست. با همه این اوصاف، قیمت مس در این روز همچنان بالای سطح ۵.۸ هزار دلار بر تن بود.

روز چهارشنبه ۵ جولای، مجددا جهش کم‌سابقه موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن و افزایش شاخص ارزش دلار در بازارهای جهانی موجب شد تا قیمت این فلز سرخ، حدود ۰.۵ درصد تقلیل یابد. علاوه بر این، تشدید وضعیت کنتانگو در بازار مس نیز از دیگر دلایل افت قیمت مس بود. بازار زمانی به وضعیت کنتانگو وارد می‌شود که قیمت آتی کالا، بیشتر از قیمت نقدی مورد انتظار در آینده باشد. این امر باعث رشد معاملات کوتاه‌مدت (معاملات استقراضی) می‌شود. همان‌طور که بیان شد، موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در این روز با رشد شدیدی معادل ۴۰ هزار و ۳۲۵ تن همراه بود.

لازم به‌ذکر است که بخش عمده‌ای از این افزایش، به رشد ۲۱ هزار و ۸۰۰ تنی موجودی مس انبار بوسان واقع در کره جنوبی تعلق دارد. این امر نشان‌دهنده ضعف بازارهای شرق آسیا بود. پس از ۳ روز افت متوالی قیمت مس، روز پنج‌شنبه ۶ جولای، بازار این فلز سرخ با رشد تقریبا ۰.۲ درصدی قیمت همراه شد. احتمال وقوع اعتصاب کارگری در معدن مس زالدیوار شیلی و کاهش حدود یک هزار و ۲۰۰ تنی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن، از دلایل رشد قیمت مس در این روز بودند.

با رشد اندک موجودی انبارهای بورس فلزات لندن، افزایش ارزش شاخص دلار و افت قیمت نفت، ارزش مس در معاملات روز جمعه ۷ جولای نیز، حدود ۰.۳ درصد افت کرد و پا روی مرز ۵ هزار و ۸۰۰ دلار بر تن گذاشت. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در این روز، افزایش ۳۰۰ تنی را تجربه کرد که حاکی از ضعف تقاضا و عرضه بالای مس به‌دلیل سطح قیمتی بالا است. قیمت مس با وجود گذشت یک هفته ناامیدکننده، همچنان از سطح ۵.۸ هزار دلار بر تن پایین‌تر نرفت. علاوه بر این، کارگران معدن زالدیوار شیلی نیز در این روز اعلام کردند که رأی‌گیری در خصوص آغاز اعتصاب، به روز دوشنبه ۱۰ جولای موکول شده است. نمودار ۱، قیمت نقدی و موجودی انبار مس در بورس فلزات لندن برای یک ماه اخیر را نشان می‌دهد.

​                                 

با توجه به این نمودار، بازار مس، یک هفته سخت را پشت سر گذاشت و به‌طور کلی با کاهش ۱.۳ درصدی قیمت و افزایش حدود ۷۱ هزار و ۵۰۰ تنی موجودی انبارها (به‌ویژه در منطقه آسیا) همراه بود. رشد موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن که دال بر کاهش تقاضا و افزایش عرضه بود، موجب ایجاد جو منفی در بازار این فلز سرخ شد؛ به‌گونه‌ای که روز جمعه با رشد تنها ۳۰۰ تنی موجودی انبار، قیمت مس تحت تأثیر جو منفی کمبود تقاضا، حدود ۰.۳ درصد کاهش یافت.

با این وجود، احتمال وقوع اعتصاب کارگران معدن زالدیوار، در کنار تمدید اعتصابات معادن پرو و اندونزی، قادر به تحریک قیمت مس خواهد بود. بهره‌برداری از معدن زالدیوار شیلی، در اختیار شرکت آنتوفاگاستا است و کارگران این معدن، درصدد آغاز اعتصاب گسترده‌ای هستند. همان‌طور که بیان شد، رأی‌گیری در خصوص آغاز اعتصاب، روز دوشنبه ۱۰ جولای برگزار خواهد شد. گفتنی است، شرکت‌های معدنی بزرگی مانند کودلکو و فری‌پورت مک‌موران، درصدد راه‌اندازی مجدد پروژه‌های توسعه‌ای خود هستند که این موضوع می توان در میان مدت، تاثیر کاهنده ای بر بازار مس داشته باشد.

منبع:اخبار فلزات

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها