مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: با سیاست بانک مرکزی برای راه اندازی بازار مشتقه ارز که همسو با نظر شورای عالی بورس است، تفاهم داریم.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، موضوع راه اندازی بورس ارز چندی است که با اعلام تصویب این موضوع در شورای عالی بورس وارد فاز جدیدی شده است.

به دنبال تصویب راه اندازی این بازار در شورای عالی بورس، اظهارنظرهای متفاوتی درباره عنوان این بازار، شرایط راه اندازی و پیش شرط های لازم برای آن مطرح شده است.

در یکی از جدیدترین اظهارنظرها، معاون ارزی بانک مرکزی در جمع خبرنگاران گفته بود «بانک مرکزی با راه اندازی بازار محصولات مشتقات ارزی موافقت کرده است نه بورس ارز» که این موضوع تا حدی متفاوت با برخی اظهارنظرهای صورت گرفته درباره راه اندازی بورس ارز در بورس کالای ایران بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در این رابطه در گفت وگو با ایرنا، اظهارداشت: نظر بورس کالای ایران در این زمینه منطبق با اظهار نظر معاون ارزی بانک مرکزی است.

حامد سلطانی نژاد، افزود: از ابتدا نیز راه اندازی بازار مشتقه ارزی مد نظر بورس کالای ایران و شورای عالی بورس بوده است و از این نظر هیچ تفاوت دیدگاهی وجود ندارد.

وی ادامه داد: شاید برای بازار مورد نظر بورس کالای ایران و مصوب شورای عالی بورس، عبارت «بازار مشتقه ارزی» نسبت به «بورس ارز» درست تری باشد؛ به نظر می رسد برداشت اشتباهی از عبارت «بورس ارز» نیز شده است و از ابتدا نیز طراحی این بازار برای مشتقات صورت گرفته است.

مدیرعامل بورس کالا افزود: اصولاً رویکرد بورس کالا تقویت معاملات مشتقه در همه عرصه هاست؛ به ویژه اینکه بیشتر بورس های کالایی کشورهای توسعه یافته و حتی کشورهای در حال توسعه نیز چنین رویکردی را ترجیح می دهند.

سلطانی نژاد با تأکید بر اینکه هدف اصلی راه اندازی بازار مشتقه ارزی، پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز به ویژه برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران خارجی است، افزود: مهمترین نیاز امروز اقتصاد ملی، ایجاد اعتماد در سرمایه گذاران برای ورود به اقتصاد دارای پتانسیل کشورمان است که شاید اصلی ترین هدف راه اندازی بازار مشتقه ارزی نیز ارائه چنین خدمت مهم و تعیین کننده ای به اقتصاد ملی است.

وی با بیان اینکه بورس کالای ایران در راه اندازی این بازار، مهمترین اولویت خود را انجام این مسئولیت قرار داده است، پوشش نوسانات مخرب ارزی و هدفمند و منظم تر شدن فعالان مختلف حوزه معاملات ارزی و هدایت انگیزه های مختلف آنان به مسیری که در خدمت اقتصاد کشور باشد را از دیگر آثار مثبت راه اندازی این بازار برشمرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها