بورس كالا

هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که نظر کارشناسان و مسئولان در خصوص مزایای عرضه گندم به صورت قیمت تضمینی در بورس کالا،عرضه دوم خودروی سراتو در بورس کالا و همچنین ورود عرضه‌کنندگان جدید جوجه یک روزه به رینگ کشاورزی از مهم ترین آنها بود.

پرداخت سریع مطالبات کشاورزان با عرضه گندم در بورس کالا

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»در هفته گذشته عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: عرضه گندم در بورس کالا به صورت قیمت تضمینی میتواند به پرداخت مطالبات کشاورزان سرعت ببخشد و موجب رضایت گندمکاران شود.

علی ابراهیمی به اجرای موفق طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ورود ذرت و جو در بورس کالا به صورت قیمت تضمینی توانست عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد و از اقبال خوبی از سوی کشاورزان برخوردار شود، عرضه گندم با این شیوه کارآمد در دستور کار قرار گرفته که این امر به شفافیت قیمت این محصول و دریافت سریع پول به کشاورزان و در نهایت رشد کیفیت کمک خواهد کرد.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی سالی های گذشته، تاخیر دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان به یک معضل تبدیل شده بود و کاهش انگیزه در تولید محصولات کشاورزی را به همراه داشت، تصریح کرد: از مزایای طرح قیمت تضمینی این است که کشاورز به محض فروش محصول خود در بورس کالا ۷۰ درصد وجه معامله را ظرف چند روز دریافت می کند و فقط مابه التفاوت را از دولت طلبکار می شود.

عرضه دوم سراتو در راه بورس کالا

مدیر امور سهام و سرمایه گذاری های سایپا از عرضه دوباره خودرو سراتو در بورس کالا خبر داد و گفت: سیاست سایپا عرضه دوباره خودروی سراتو در بورس کالاست و امیدواریم در هفته های پیش رو این عرضه موفق از سر گرفته شود؛ همچنین پس از عرضه محصولات در بورس کالا و اخذ سایر شروط، انتشار اوراق را آغاز می کنیم .

سعید جمالی با بیان این که سایپا برای انتشار اوراف سلف برنامه هایی در دستور کار دارد، گفت: ما ابتدا باید شروط این عرضه را پشت سر بگذاریم که برای عرضه اوراق نخستین شرط عرضه محصولات در بورس کالا است که این کار در حال انجام است . پس از عرضه محصولات در بورس کالا و اخذ سایر شروط انتشار اوراق را آغاز می کنیم .

وی در خصوص زمان انتشار اوراق نیز توضیح داد: تلاش خواهیم کرد در تابستان سال جاری حتما  انتشار اوراق سلف موازی را داشته باشیم.

هزینه های دولت در خرید تضمینی به یک سوم کاهش می یابد

در هفته گذشه مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت: سیاست قیمت تضمینی چند محصول کشاورزی، جایگزین خرید تضمینی شده است که این امر، بار مالی دولت را برای حمایت از اشتغال کشاورزان به یک سوم کاهش می دهد.

حامد سلطانی نژاد با اشاره به دلایل رشد حجم معاملات کشاورزی در بورس کالا اظهار داشت: اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره ‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی با اتکا به ظرفیت‌های بورس کالای کشور، قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را جایگزین خرید تضمینی کرده است که این امر، بار مالی دولت را برای حمایت از اشتغال کشاورزان، به یک سوم کاهش داده است.

وی در ادامه در رابطه با اهداف حوزه کشاورزی بورس کالای ایران گفت: هدف گذاری بورس کالای ایران این است که ظرف سه سال آینده طوری برنامه ریزی کند که محصولات کشاورزی حدود یک سوم از معاملات بورس کالای ایران را به خود اختصاص دهد.

مدیر عامل بورس کالا با اشاره به استفاده از طرح قیمت تضمینی در بورس کالا گفت:  با حمایت‌هایی که ازسوی قانونگذار و مجلس صورت می‌گیرد، قرار است اتفاقات مثمر ثمری در بورس کالا برای ساماندهی بخش کشاورزی صورت پذیرد.

پایان نگرانی کشاورزان با عرضه گندم در بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با اجرای سیاست قیمت تضمینی،علاوه بر شفافیت قیمت محصولات کشاورزی و کاهش بار مالی دولت، نگرانی کشاورزان از پرداخت به موقع مطالباتشان و دردسرهای مختلف دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی پایان می یابد.

سید وحید وحیدی افزود: یکی از مهمترین مزیت موجود در این طرح، کاهش بار مالی و درگیری کمتر دولت در روند خرید و فروش محصولات است؛ به طوری که کالا در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار می گیرد و دردسرهای مختلف دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی و همچنین نگرانی کشاورزان از پرداخت مطالباتشان پایان می یابد.

وی تاکید کرد: طرح قیمت تضمینی به طور قطع در رشد تولیدات کشاورزی اثرگذارخواهد بود زیرا زماینکه کشاورزان از وجود بازاری برای فروش محصولات خود مطمئن باشند و بدانند که کیفیت محصولاتشان در قیمت گذاری تاثیرگذار است، به طور قطع برنامه ریزی هایی را در جهت تولید کالای با کیفیت انجام خواهد داد و میزان تولید خود را افزایش می دهند.

اجرای "قیمت تضمینی" در بورس کالا، طرحی ملی و به سود کشاورزان

در هفته گذشته مدیرعامل کارگزاری باهنر گفت: طرح عرضه گندم در بورس کالا به تصویب هیات وزیران رسیده و مقدمات اجرای آن در ۴ استان خراسان شمالی، زنجان، اردبیل و مرکزی به صورت پایلوت فراهم شده است که با صلاحدید هیات وزیران به دیگر استان ها هم تسری پیدا خواهد کرد.

محمود حسینی پور مخالفت با عرضه گندم در بورس کالا را ناشی از ناآگاهی و بی اطلاعی از قانون دانست و گفت: البته مقاومت در برابر تغییرات اثرگذار همواره وجود داشته وعده ای در زمان ورود تراکتور به ایران جهت افزایش راندمان در کشاورزی هم مخالفت هایی از همین جنس ابراز می کردند.

وی همچنین شفافیت و کشف عادلانه قیمت، نزدیکی قیمت کالاها به قیمت واقعی بازار، افزایش انگیزه کشاورزان برای تولید بیشتر و رضایت بیشتر از دریافت مبلغ واقعی کالای عرضه شده، کاهش اثرات مخرب دلالی و کاهش تصدی گری دولت در قیمت گذاری محصولات کشاورزی و کوتاه تر شدن مسیر تشریفات قانونی را از جمله  مزیت های عرضه گندم و دیگر محصولات کشاورزی در بورس کالا برشمرد .

یک تیر و دو نشان دولت با ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا

شهباز حسن پوربیگلری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا به نفع کشاورزان خواهد بود، گفت: این اقدام دولت گامی مثبت برای ساماندهی بازار اقتصادی این محصولات تلقی می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح آزمایشی قیمت تضمینی گندم در بورس کالا و با بیان اینکه گندم کالای استراتژیک و امنیتی است گفت: با عرضه گندم در بورس ، می توان امیدوار بود که کیفیت گندم و راندمان تولید افزایش پیدا می کند؛ به این ترتیب گندم تولید شده در بازاری رقابتی به فروش می رسد واز این طریق کشاورزان به ارتقای کیفیت این محصول تشویق می شوند.

پوربیگلری با بیان اینکه وضعیت کلان کشور گویای آن است که شاخص ها روند رو به بهبودی را در پیش گرفته اند گفت: این روند باید با هماهنگی بیشتر نهادهای کشاورزی ادامه پیدا کند.

زمان اصلاح روند خرید تضمینی گندم فرارسیده است

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران در خصوص اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالای ایران گفت: با توجه به رونق معاملات محصولات کشاورزی طی دو سال اخیر در بورس کالا و موفقیت اجرای سیاست قیمت تضمینی از سوی دولت در این بورس، فعالان بخش کشاورزی می توانند حساب ویژه ای روی ساماندهی بازار کشاورزی از طریق بورس کالا باز کنند.

کاوه زرگران افزود: رویداد هایی که طی دو سال گذشته در رینگ کشاورزی بورس کالا شاهد بودیم، نشان دهنده ظرفیت بالای این بورس برای اجرای سیاست های جدید در راستای تنظیم و ساماندهی بخش کشاورزی کشور است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه رونق معاملات گندم در بورس کالا، قیمت پایه گندم در کشور را نهادینه خواهد کرد، گفت: در حال حاضر عمده عرضه‌کنندگان در رینگ کشاورزی بورس کالا، شرکت‌های دولتی هستند اما باید با برنامه ریزی مناسب و فرهنگ سازی بورس کالا، زمینه ای فراهم شود که ٥٠ درصد فعالان این رینگ را بخش خصوصی در اختیار بگیرد که آن زمان شاهد پویایی هر چه بیشتر معاملات بورس خواهیم بود.

جزئیات شیوه کشف قیمت و مبادله منصفانه کالا

یک تحلیل گر بازار سرمایه گفت: کشف قیمت، نظام تأمین مالی بنگاه‌ها، فرصت سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک قیمت کالاها و محصولات از نقش های بورس‌های کالایی به شمار می رود؛ این در حالی است که بورس کالای ایران در بخش کشف نرخ منصفانه پیشرفت خوبی داشته؛ ضمن اینکه در بخش تأمین مالی و فرصت سرمایه‌گذاری نیز به‌خصوص در همین چند سال اخیر تحولات خوبی در بورس کالای ایران اتفاق افتاده است.

به گفته محمدرضا آرام بنیار؛ بورس کالای ایران هم اکنون در حوزه مدیریت ریسک در حوزه سکه طلا اقدام شایسته و مؤثری صورت داده است که باید این موارد به سایر کالاها نیز تعمیم داده شود؛ به طوریکه کسانی که می خواهند کالایی را معامله کنند، به‌جز بحث تأمین مالی، با ریسک نوسانات قیمت مواجه‌اند و اگر بورس کالا بتواند از ابزارهای مشتقه و یا ابزارهای ترکیبی استفاده و این ابزارها را توسعه دهد، معامله گران می‌توانند ریسک معاملات خود را مدیریت کنند.

وی با اشاره به اینکه در دنیا نظام مالی و بانکی کشورها با نظام بورس‌های کالایی هماهنگ شده است، تاکید کرد: بانک‌هایی موفق‌تر هستند که بازارهایی بیشتری را درون خودشان ایجاد می‌کنند. همچنین نکته بعدی اتصال نظام بانکی و تأمین مالی بانکی مبتنی بر معاملات کالا در بورس کالا است که می‌تواند یکی از اولویت‌ها باشد.

ورود عرضه‌کنندگان جدید جوجه یک روزه به رینگ کشاورزی

در هفته گذشته رئیس انجمن جوجه یک‌روزه گفت: ۸ عرضه‌کننده جدید جوجه یک‌روزه از روز یکشنبه برای عرضه محصول خود در بورس کالا کد گرفته‌اند، قیمت این محصول به ۱۸۰۰ تومان رسیده است و تا پایان سال قصد داریم تا ۳۰۰ مزرعه تولید جوجه وارد بورس کالا شوند.

سعید اصغری‌فر افزود: ۳۰۰ مرکزعرضه جوجه یک‌روزه و مزرعه پرورش این محصول را داریم که به مرور قصد داریم تا در بورس حضور یابند اما این را هم باید گفت که روند دریافت کد در بورس کمی زمان‌بر است و تاکنون ۸ مرکز تولید جوجه یک‌روزه توانسته‌اند مجوز عرضه جوجه یک‌روزه را در بورس دریافت کنند.

اصغری‌فر در پاسخ به این سوال که قیمت جوجه یک روزه برای عرضه در بورس کالا چقدر در نظر گرفته شد، گفت: روند بورس براساس عرضه و تقاضا و چانه‌زنی بین خریدار و فروشنده انجام می‌شود اما قیمت ۱۸۰۰ تومان را برای تابلوی بورس در نظر گرفته‌ایم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها