online-business.jpg

معاملات آتی ارز می تواند به صورت آنلاین مانند قراردادهای آتی سکه انجام شود که این موضوع باعث دسترسی آسان و سریع سرمایه گذاران به سیستم معاملاتی قراردادهای آتی ارز در کنار امنیت بالا می شود؛ سامانه آنلاین به طور حتم در استقبال و افزایش عمق بازار تاثیرگذار خواهد بود.

 به گزارش « پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دکتر حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لزوم راه اندازی بازار مشتقه ارز گفت: با توجه به وعده رئیس کل بانک مرکزی در خصوص راه اندازی بازار مشتقه ارزی پس از لغو تحریم ها، بستر راه اندازی این بازار مهم فراهم شده کما اینکه امروز مقدمات تک نرخی شدن ارز نیز مهیا است.

میرمعینی افزود: علاوه بر فراهم شدن شرایط بیرونی، در حال حاضر ساختار بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران تعریف شده و این ساختارها آزمایش های خود را در معاملات آتی سکه پس داده است، از این رو به نظر می رسد شرایط برای آغاز به کار قراردادهای آتی ارز فراهم است.

وی تصریح کرد: با راه اندازی بازار مشتقه ارز دولت نیز باید تلاش کند تا نقش دخالتی در بازار ارز را کاهش داده و براساس مکانیسم های بازار بر بازار ارز تاثیر بگذارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دولت بزرگترین عرضه کننده ارز است، خاطر نشان کرد: دولت باید نقش دخالتی خود را کمرنگ کرده و در مواردی که نیاز به دخالت است مانند مازاد عرضه و یا کمبود عرضه ارز در این بازار وارد شود و به نوعی نقش خود را به ناظر و فعال بازار تبدیل کند.

وی همچنین تاکید کرد: بورس کالای ایران با توجه به تجربه موفق در انجام معاملات آتی سکه بستر مناسبی برای معاملات مشتقه ارزی است؛ چراکه سیستم های معاملاتی یکسان است و بورس کالا با توجه به گذراندن روزهای نوسانی و بحرانی طی سال های اخیر، قادر خواهد بود راه اندازی معاملات مشتقه ارزی را نیز به عهده بگیرد.

میرمعینی اظهار داشت: از سوی دیگر راه اندازی این معاملات برای اقتصاد ایران شدیدا نیاز است؛ به طوریکه سرمایه گذاران خارجی و داخلی، واردکنندگان و صادرکنندگان به این بازار جذب می شوند چراکه این افراد نیازمند هستند تا به لحاظ نوسانات نرخ ارز از پوشش ریسک بالایی برخوردار باشند.

وی در ادامه به سامانه آنلاین معاملات آتی سکه در بورس کالا اشاره کرد و گفت: معاملات آتی ارز می تواند به صورت آنلاین مانند قراردادهای آتی سکه انجام شود که این موضوع باعث دسترسی آسان و سریع سرمایه گذاران به سیستم معاملاتی قراردادهای آتی ارز در کنار امنیت بالا می شود؛ سامانه آنلاین به طور حتم در استقبال و افزایش عمق بازار تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته میرمعینی؛ افزایش عمق بازار سبب می شود تا دستکاری ها در بازار مشتقه ارزی به حداقل برسد و در نتیجه بازار ارز شفاف تر شده و سرمایه گذاران بیشتری نیز جذب این بازار شوند.

منبع: سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها