آلومینیوم

پیش‌بینی می‌شود که تقاضای جهانی آلومینیوم تا سال ۲۰۲۱، به‌طور متوسط سالانه بین ۴ تا ۵ درصد رشد داشته باشد و تا سال ۲۰۲۱ به حدود ۷۳.۲ میلیون تن برسد. این در حالی است که بنا به همین پیش‌بینی، تقاضای محصولات پایین‌دست آلومینیوم، خصوصا آلیاژهای آن با نرخ بیشتری رشد خواهد کرد. در همین راستا، شرکت روسال برنامه‌های توسعه‌ای مختلفی را برای حفظ جایگاه خود در بازار آتی طرح‌ریزی کرده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» آلومینیوم به‌دلیل ویژگی‌های منحصر به‌فردی همچون نسبت وزن به استحکام بالا، مقاومت به خوردگی بالا و همچنین هدایت الکتریکی و حرارتی قابل توجهی که دارد، کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف پیدا کرده است.

در بین صنایع مختلف مصرف‌کننده آلومینیوم، صنعت خودروسازی و هواپیماسازی جزء صنایع پیشرو در گسترش مصارف آلومینیوم به‌شمار می‌روند؛ به این ترتیب که این صنایع در بین صنایع مختلف مصرف‌کننده آلومینیوم نرخ رشد بیشتری از مصرف این فلز را در سال‌های اخیر رقم زده‌اند. همین امر سبب شده تا بسیاری از تحلیل‌گران برای پیش‌بینی تقاضای جهانی بلندمدت آلومینیوم به روند توسعه این صنایع چشم بدوزند و پیش‌بینی‌های خود را براساس رشد این صنایع انجام دهند.

در همین حین، بسیاری از شرکت‌های غول تولیدکننده آلومینیوم جهت حفظ جایگاه خود در بازارهای رقابتی آینده، تلاش می‌کنند تا با پیش‌بینی بازار مصرف آینده، خود را برای رقابت در بازار مصرف آتی آماده کنند. در همین راستا، بررسی برخی از شرکت‌های غول آلومینیومی نشان می‌دهد که بسیاری از این شرکت‌ها به طرح‌های توسعه‌ای عمودی به سمت بخش‌های پایین‌دستی صنعت آلومینیوم تمایل پیدا کرده‌اند.

عمده علت این تمایل، داغ‌تر شدن بازار مصرف برخی محصولات پایین‌دست آلومینیوم در آینده نزدیک است که از آن میان می‌توان به گسترش بازار مصرف ورق و پروفیل‌های آلومینیومی در صنعت خودروسازی اشاره کرد. این محصولات به‌اتکای نسبت وزن به استحکام بالا و قابلیت شکل‌پذیری بهتری که نسبت به فولاد دارند، به‌تدریج در حال تصاحب جایگاه مصرفی فولاد در این صنعت هستند.

در بین شرکت‌های غول تولیدکننده آلومینیوم، شرکت روسی روسال، برنامه‌های توسعه‌ای مختلفی را دنبال می‌کند. این برنامه‌ها هم شامل برنامه‌های توسعه‌ای عمودی تا بخش‌های پایین‌دستی صنعت آلومینیوم و هم شامل برنامه‌های توسعه‌ای افقی برای گسترش ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه می‌شود. جدول زیر مهم‌ترین برنامه‌های بلندمدت توسعه‌ای شرکت روسال را همراه با برخی از مشخصات آن خلاصه می‌کند.

همان‌طور که در جدول فوق نشان داده شده، یکی از برنامه‌های توسعه‌ای شرکت روسال، افزایش ۴.۴ میلیون تنی ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه تا سال ۲۰۲۱ میلادی است. این برنامه براساس پیش‌بینی تقاضای جهانی آلومینیوم تا سال ۲۰۲۱ اتخاذ شده که در آن رشد سالانه بین ۴ تا ۵ درصدی تقاضای جهانی آلومینیوم بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ پیش‌بینی شده است.

براساس این پیش‌بینی حجم تقاضای جهانی آلومینیوم اولیه در سال ۲۰۲۱ به حدود ۷۳.۲ میلیون تن خواهد رسید. این در حالی است که رشد تقاضای آلیاژهای آلومینیومی خصوصا آلیاژهای پیشرفته آن در همین دوره با نرخ بیشتری افزایش خواهد یافت. از همین رو، روسال برنامه‌هایی را نیز برای توسعه ظرفیت تولید محصولات پایین‌دستی آلومینیوم از جمله شمش‌های آلیاژی، محصولات نورد و اکستروژن در دست اجرا دارد.

همچنین گفتنی است که روسال برای حفاظت از محیط زیست در نظر دارد که تا سال ۲۰۲۵ میلادی میزان گازهای گلخانه‌ای منتشر شده از واحدهای ذوب آلومینیوم خود را به ۱۵ درصد و در واحدهای پالایش آلومینا به ۱۰ درصد کاهش دهد. در همین راستا، این شرکت برنامه تأمین ۱۰۰ درصدی برق از منابع تجدیدپذیر (نیروی برق‌آبی) را دنبال می‌کند که حداکثر تا سال ۲۰۲۰ میلادی محقق شود.

منبع:اخبار فلزات

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها