تالار معاملات بورس کالا

بسیاری از دست اندرکاران امر معتقدند که عرضه جوجه یک‌روزه در بورس کالا شفاف سازی بازارمحصول، حذف واسطه‌ها و متعادل شدن قیمت را به همراه دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی چند ماه اخیر به دنبال افزایش تقاضا از سوی مرغداران، قیمت جوجه یکروزه بدون حساب و کتاب افزایش یافت.در این میان بسیاری از دست اندرکاران امر معتقدند که عرضه جوجه یک‌روزه در بورس کالا شفاف سازی بازار محصول، حذف واسطه‌ها و متعادل شدن قیمت را به همراه دارد.براین اساس قرار است از دهم تیر ماه قرار است که ۲۰ درصد جوجه یک‌روزه در جهت تنظیم بازار در بورس کالا عرضه شود.

در این رابطه سعید اصغری فرد رئیس انجمن جوجه یک‌روزه گفت: با وجود آنکه مکانیزم کشف قیمت در بورس کالا است، از این رو قرار است در مرحله نخست ۲۰ درصد جوجه یکروزه از دهم تیرماه از طریق بورس کالا در اختیار مرغداران گوشتی قرار گیرد.

وی افزود: عرضه جوجه یکروزه در بورس کالا برای مزارع مرغ مادر یک مزیت تلقی می‌شودو زمانیکه جوجه وارد تابلو بورس شود، از شمول قیمت گذاری خارج می‌شود.

به گفته اصغری فرد حذف واسطه‌ها و دلالان از بازار از جمله مزایای اولیه عرضه جوجه در بورس کالا به شمار می‌رود.

رئیس انجمن جوجه یکروزه نرخ هر قطعه جوجه یکروزه بسته به نژاد و برند را هزار و ۹۰۰ تا ۲ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: انجمن پیگیر عرضه جوجه یکروزه در بورس کالا است چرا که این امر در بلند مدت می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش نرخ جوجه یکروزه داشته باشد.

شفافیت قیمت جوجه یک روزه

عظیم حجت عضو اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به شفافیت قیمت جوجه یک‌روزه در بورس کالا گفت: عرضه جوجه یکروزه در بورس کالا موجب می شود که مرغدار به جای خرید از واسطه، جوجه مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از واحدهای مرغ مادر خریداری کند که این امر تأثیر بسزایی در شفافیت قیمت دارد.

حجت ادامه داد: اگر بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی و انجمن جوجه یک‌روزه با هماهنگی اتحادیه سراسری صادر شود، در بلند مدت عرضه جوجه در بورس کالا منجر به رعایت سقف قیمت خواهد شد.

به گفته وی عرضه جوجه در بورس کالا به سبب شفافیت قیمت می‌تواند، کاهش حضور واسطه‌ها در بازار را به همراه داشته باشد.

در بورس کالا خبری از گران فروشی نیست

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ نیز در این رابطه گفت با توجه به آنکه قیمت  پایه‌ای برای جوجه یک‌روزه روی تابلوی بورس گذاشته می‌شود و همواره نسبت به شرایط بازار قیمت تغییر می کند، از این رو مزیتی برای مرغداران گوشتی در بر ندارد.

به گفته یوسفی اگر نرخ هر قطعه جوجه یکروزه روی تابلو بورس ۱۵۰۰ تومان گذاشته شود، این امر استقبال واحدهای مرغ گوشتی را به همراه دارد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: عرضه جوجه در بورس کالا به سبب شفافیت قیمت موجب می‌شود که پرورش دهندگان مرغ گوشتی نسبت به قیمت و شرایط بازار آگاهی کسب کند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی میانگین نرخ هر قطعه جوجه هزار و ۷۰۰ تومان است، عنوان کرد: این درحالی است که مرغداران برای هر قطعه جوجه رقمی معادل ۲ هزار و ۱۰۰ تومان می‌پردازند.

به گفته وی با عرضه جوجه در بورس کالا به سبب شفافیت قیمت، خبری از گران فروشی نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها