فدرال رزروآمریکا سرانجام پس از ماه ها انتظار، چهارشنبه گذشته برای نخستین بار از سال ۲۰۰۶ نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش داد تا این رویداد مهم کلیه بازارها از جمله بازار فلزات را تحت تاثیر قرار دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، «فدرال رزرو» برای نخستین بار از سال ۲۰۰۶ نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش داد. «جانت یلن» رئیس «فدرال رزرو» در کنفرانس خبری که پس از اعلام این تصمیم برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه اقتصاد (آمریکا) خوب عمل کرده است و انتظار می رود این روند ادامه داشته باشد، کمیته بازار باز فدرال تشخیص داد که افزایشی جزیی در نرخ بهره یک اقدام مناسب است.

در بیانیه فدرال رزرو با اشاره به «بهبود قابل توجه» بازار کار آمریکا و کاهش نرخ بیکاری به ۵ درصد آمده است: سیاستگذاران به نحو معقولی اطمینان دارند که نرخ تورم در میان مدت افزایش خواهد یافت و به ۲ درصد هدف گذاری شده خواهد رسید. تصمیم «فدرال رزرو» برای افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره از سوی بسیاری از فعالان بازار پیش بینی شده بود.

 

نمودار ۱: تاریخچه افت و خیز نرخ بهره در آمریکا

نمودار

نفت خام

مارکت رئالیست نوشت: افزایش موجودی نفت آمریکا به بدبینی های اخیر در بازار نفت دامن زده است. سطح موجودی نفت خام آمریکا به ۴۹۰ میلیون بشکه رسیده است که بالاترین سطح از دهه ۱۹۳۰ محسوب می شود.

همچنین صندوق های پوششی USO و UCO آمریکا به دنبال افت چشمگیر قیمت نفت با کاهش ارزش مواجه شدند. علاوه بر این موارد، تقویت دلار هم یکی از دلایل افت قیمت نفت بوده است. شاخص دلار پس از اقدام «فدرال رزرو» با افزایش ۱.۴ درصدی در روز پنجشنبه مواجه شد.

در حال حاضر قیمت نفت نفت برنت به ۳۶ دلار و ۸۸ سنت، نفت WTI ۳۴ دلار و ۷۳ سنت و نفت اوپک به ۳۱ دلار و ۴۹ سنت رسیده است.

 

نمودار ۲: عملکرد صندوق پوششی United States Oil Fund LP طی یک ماه اخیر

نمودار

واکنش فلزات به نرخ بهره آمریکا

روز پنجشنبه قیمت تمام فلزات پایه در واکنش به افزایش نرخ بهره آمریکا، کاهش یافت. افزایش نرخ بهره از دلار حمایت کرد و تقویت دلار منجر به افت قیمت فلزات اساسی شد. در این روز سرب بزرگ ترین بازنده فلزات اساسی بود و قیمت آن با افت ۲.۹ درصدی مواجه شد.

نمودار ۳: عملکرد فلزات پایه در روز پنجشنبه

نمودار

 

مس ارتباط معکوس با دلار دارد. این فلز در بیشتر اوقات امسال در وضعیت قرمز قرار داشته است. کندی سرعت رشد اقتصاد چین، چشم انداز ضعیف تقاضای جهانی مس و دلار قوی، قیمت فلز سرخ را به کمترین میزان در سال های اخیر کاهش داده است. قیمت آن از ابتدای سال تاکنون ۲۷ درصد کاهش یافته است.

نمودار ۴: روند قیمت مس از ابتدای ۲۰۱۵ تاکنون(ناحیه تثبیت:۴۵۴۵)

نمودار

البته قیمت مس در پایان معاملات روز جمعه در واکنش به اخبار منتشر شده درباره ذخیره سازی کارخانه های ذوب چین با افزایش مواجه شد و قیمت نقدی آن در بورس فلزات لندن به ۴۶۵۰ دلار در تن رسید. در عین حال برخی فلزات نظیر سرب که روز پنجشنبه افت مهمی را تجربه کرده بودند، روز جمعه با افزایش قیمت مواجه شدند.

جدول: قیمت نقدی فلزات در بورس فلزات لندن در روز جمعه

نمودار

افت سهام شرکت های معدنی همزمان با تصمیم فدرال رزرو

سهام تمام شرکت های معدنی تولید کننده فلزات پایه در روز پنجشنبه با افت مواجه شد. قیمت سهام«فریپورت مک موران» با کاهش ۸.۵ درصدی به کمترین سطح از سال ۲۰۰۲ افت کرد. قیمت سهام شرکت «آلکوا» یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان آلومینیوم نیز که هفته گذشته آغاز مناسبی داشت، به دنبال تصمیم «فدرال رزرو» با افت یک درصدی مواجه شد.

«بی اچ پی بیلیتون» یکی از بزرگ ترین شرکت های معدنی جهان با افت ۴ درصدی قیمت سهام رو به رو شد. قیمت سهام شرکت «گلنکور» نیز با افت ۶ درصدی همراه بود.

 

نمودار ۵: عملکرد سهام برخی شرکت های معدنی و صندوق های پوششی در روز پنجشنبه

نمودار

همان طور که اشاره شد، کندی رشد اقتصاد چین بر تقاضای فلزات تاثیر منفی داشته است. در حال حاضر تولید ناخالص چین در پایین ترین سطح از فصل پایانی ۲۰۰۹ قرار دارد.

بر اساس گزارش تارنمای کوارتز، اداره ملی آمار چین طی روزهای اخیر رسما به رشد ۷ درصدی تولید ناخالص داخلی در فصل نخست ۲۰۱۵ اذعان کرد؛ رقمی که نشان می دهد چین برای به دست آوردن رشد کلی ۷ درصدی در سال ۲۰۱۵ کار سختی را پیش رو دارد، چراکه به گفته تحلیلگران رشد این کشور در فصل سوم زیر ۷ درصد بوده است. در همین راستا، «لی ککیانگ» نخست وزیر چین تصریح کرده که این کشور باید برای چالش های بیشتر اقتصادی آمادگی پیدا کند.

نمودار ۶: آمار فصلی تولید ناخالص داخلی چین

نمودار

منبع: هلدینگ سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها