مس

بازارهای جهانی مس ۲ هفته اخیر را با رشد قیمت پشت سر گذاشتند که کارشناسان دلیل اصلی این روند صعودی را کاهش ارزش دلار به‌دلیل نوسانات سیاسی آمریکا، افزایش قیمت نفت و پیش‌بینی رویارویی بازار مس سال ۲۰۱۷ با کسری ۲۷۷ هزار تنی عنوان کردند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، علاوه بر این، طی هفته گذشته موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن به میزان ۱۸ هزار تن کاهش یافت.

روز دوشنبه ۲۲ مِی، با گذشت یک هفته امیدبخش برای سرمایه‌گذاران صنعت مس که با افزایش ۱.۴ درصدی قیمت این فلز سرخ همراه بود، بازار باز هم به کام سرمایه‌گذاران جهت گیری کرد و قیمت مس با رشد ۱.۴ درصدی به ۵ هزار و ۶۷۷ دلار بر تن رسید. دو دلیل اصلی این رشد قیمتی را می‌توان به کاهش ۰.۰۷ شاخص ارزش دلار و رسیدن به حداقل سطح طی ۶ ماه گذشته و افزایش قیمت نفت به‌دلیل توافق اعضای اوپک در کاهش تولید ارتباط داد. در این روز، موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن نیز با کاهش ۴ هزار ۳۵۰ تنی از رشد قیمت حمایت کرد.

 با انتشار خبر بمب‌گذاری شهر منچستر انگلستان در روز سه‌شنبه ۲۳ مِی و ایجاد جوی وحشتناک به‌دلیل این حمله تروریستی و ترس مجدد از نفوذ داعش، قیمت مس با کاهش ۰.۳ درصدی به حدود ۵ هزار ۶۶۰ دلار بر تن رسید. این کاهش قیمت به‌رغم شاخص پایین ارزش دلار در حدود ۹۷.۲۲ و کاهش بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ تنی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن بود. این امر نشان‌دهنده این است که تأثیر حملات تروریستی یا نظامی مانند آزمایش موشک‌های دوربرد کره‌شمالی با ایجاد وحشت در میان سرمایه‌گذاران، تأثیری به‌شدت منفی بر بازار کالاها دارد.

 روز چهارشنبه ۲۴ مِی، همچنان به تبع جو منفی حمله تروریستی در انگلستان قیمت مس در بورس فلزات لندن تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشت و تنها به‌ازای هر تن مس ۲ دلار افزایش یافت. این در حالی است که موجودی انبارهای این بورس با کاهش حدود ۴ هزار و ۲۰۰ تنی در روز چهارشنبه همراه بود. روز پنج‌شنبه ۲۵ مِی، به عنوان روز یادبود از زنان و مردانی که در ارتش ایالت متحده آمریکا جان باختند، در آمریکا تعطیل بود؛ با این وجود، بازار مس در بورس فلزات لندن با افزایش ۰.۰۴ درصدی قیمت و کاهش ۴ هزار و ۱۰۰ تنی موجودی انبار همراه شد. در روز جمعه ۲۶ مِی، اما قیمت مس با بازیابی حدود ۰.۱۵ درصدی به رقم ۵ هزار و ۶۷۱ دلار بر تن رسید. این رشد قیمت با کاهش بالغ بر ۷ هزار تنی موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن همراه بود.

 نمودار ۱، نوسانات یک ماه اخیر قیمت و موجودی انبار مس بورس فلزات لندن را به نمایش می‌گذارد. به‌طور کلی، هفته گذشته به‌رغم حادثه غم‌انگیز حمله تروریستی به شهر منچستر انگلستان، با اخبار خوشی از بازار مس به پایان رسید. قیمت این سرخ زیبا در روز جمعه ۲۶ مِی نسبت به آخر هفته پیش از آن، رشد ۱.۳ درصدی داشت و موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن به میزان ۱۸ هزار تن کاهش یافت.

شایان ذکر است که عملکرد منفی تولید و فعالیت‌های صنعتی ژاپن، کاهش خرید و فروش بازار مسکن بر اساس شاخص تولید ریچمن می و همچنین کاهش شاخص PMI خدمات آمریکا، تأثیر منفی قابل ملاحظه‌ای در طول هفته گذشته بر قیمت مس نداشتند. با توجه به خبر تمدید یک ماهه اعتصاب کارگران دومین معدن بزرگ جهان یعنی گراسبرگ اندونزی در ماه ژوئن، احتمال کاهش ارزش دلار ناشی از نوسانات سیاسی ریاست جمهوری ترامپ، برآورد کسری حدود ۲۷۷ هزار تنی بازار مس تصفیه شده در سال جاری و توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید و پیش‌بینی رشد قیمت نفت، انتظار می‌رود که قیمت مس در هفته آینده نیز همانند ۲ هفته اخیر با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه باشد.

منبع: اخبار فلزات

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها