• ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲
  • کد خبر: 10259
نفت

گونه های مختلفی از نفت خام در جهان وجود دارند که برخی از آنها محبوبیت بیشتری در بازار دارند.

گونه های مختلفی از نفت خام در جهان وجود دارند که برخی از آنها محبوبیت بیشتری در بازار دارند، برای مثال پالایشگاه ها برای تولید بنزین و گازوئیل ترجیح می دهند که نفت با سولفور کم یا "نفت شیرین" را مصرف کنند. همینطور بین نفت با چگالی پائین یعنی نفت سبک و نفت با چگالی بالا یا نفت سنگین ترجیح می دهند نفت سبک را انتخاب کنند.

همچنین محل تولید نفت نیز برای خریداران نفت خام اهمیت دارد زیرا در هزینه حمل و نقل نفت و قیمت تمام شده کالا تاثیر می گذارد. هرچقدر هزینه حمل و نقل کمتری پرداخت شود، تمایل به خرید آن نفت بیشتر است. از نظر حمل و نقل نفت، نقت خام تولید شده در دریا نسبت به نفت تولید شده در خشکی ترجیح دارد زیرا نفت خشکی محدودیت های شبکه انتقال خط لوله را دارد.

بنابراین خریداران نفت به راه ساده ای نیاز دارند تا بتوانند محموله های نفتی را بر اساس کیفیت و محل تولیدشان ارزش گذاری کنند. برای همین شاخص های نفتی برنت، WTI، و دوبی/عمان ایجاد شده اند. بر این اساس خریداری که قرارداد خرید نفت برنت می بندد می داند که محموله اش چه ویژگی های کیفی دارد و از کجای دنیا ارسال می شود.

*شاخص های اصلی نفت

نفت برنت

نزدیک به دو سوم قراردادهای نفتی جهان از این شاخص برای قیمت گذاری استفاده می کنند. برنت در حقیقت نفتی است که از چهار میدان نفتی Brent، Forties، Oseberg، و Ekofisk تولید می شود. نفت این منطقه سبک و شیرین است و به همین خاطر برای تولید محصولات نفتی پرمصرفی چون بنزین، گازوئیل و ... محبوبیت دارد، و از آن جهت که در دریا تولید می شود برای ارسال به مناطق دوردست بسیار مناسب است.

نفت آمریکا

این نفت در چاه های نفتی آمریکا تولید می شود و توسط خط لوله به پایانه کوشینگ در اوکلاهاما منتقل می شود. تولید این نفت در خشکی یکی از محدودیت های آن است و انتقال آن به برخی مناطق جهان پرهزینه است. اما نفت WTI بسیار سبک و بسیار شیرین است و برای تولید بنزین مناسب است. این نفت شاخص نفتی است که در ایالات متحده به مصرف می رسد.

دوبی/عمان

این شاخص نفتی خاورمیانه متشکل از سبد نفت های دوبی، عمان، یا ابوظبی است که سنگین تر است و سولفور بالاتری نسبت به برنت و WTI دارد. به همین خاطر در زمره نفت های ترش قرار می گیرد. نفت دوبی/عمان شاخص نفت خاورمیانه برای ارسال به مقاصد آسیایی است.

*منبع: میزان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها